Retro: De vooravond van de Masters Historic Formula 1 in Singapore
De Formule 1-race op het stratencircuit van Singapore is een evenement van formaat. Naast de race, noem het maar bijzaken, zijn er optredens van Robbie Williams, Jennifer Lopez, John Legend, The Pet Shop Boys en een uitgebreid circus van acts. Op autosportgebied is er naast de F1 nog de Porsche Asia Cup en de Masters Historic Formula 1 - ook wel liefkozend 'oude meuk' genoemd. Het startveld telt ruim twintig F1-bolides uit de jaren '70 en '80. AutosportRetro is dit weekend erbij.
Tekst en foto's: Jan Wolter Bijleveld
Wat zoon Nico in de hoofdrace gaat doen, is natuurlijk afwachten. In elk geval zijn twee Williams FW08 aanwezig waarmee vader Keke Rosberg in zijn kampioensjaar '82 reed (chassisnummers 1 en 3).
Het merendeel van de aanwezige auto's stamt uit de jaren '70 – namen als Tyrrell, March, BRM, Hesketh, Shadow, Penske en Fittipaldi zijn vertegenwoordigd. Er zijn vier Lotussen in het magische JPS-zwartgoud. Voor deze gelegenheid voorzien van een gestileerde Classic Team Lotus Team 'CTL'. Tabaksreclame is namelijk taboe op het circuit in Singapore.
Ook de McLaren M30 van Prost was keurig afgeplakt. Auto's met groundeffect hebben op dit stratencircuit nauwelijks voordeel, aldus de kenners op de paddock.
Met Penthouse hebben ze weer minder moeite hier, op de fraaie Hesketh 308E uit '77 waarmee coureur Michael Lyons het mocht proberen. Hij was vooraf enthousiast over zijn deelname en voegde eraan toe: "We're bringing in some proper sound", verwijzend naar de DFV-motor in alle auto's. In de training op vrijdag was hij snel, maar in de kwalificatie brak de ophanging van zijn voorwiel spontaan af op het rechte stuk.
Waar vroeger de bandenmerken nog aanzienlijke verschillen konden maken, rijdt het complete veld nu op Avon. Stickers van Goodyear en Firestone blijven wel gewoon op de auto zitten.
De Hesketh 308B waarin James Hunt in 1975 op Zandvoort de overwinning pakte.
Het programma in Singapore is in enkele maanden georganiseerd, aldus Rachel Bailey van Masters Historic Racing. "We hebben een selectie gemaakt van auto's die 'physically fit enough' waren voor het stratencircuit van Singapore - en bestand tegen de hitte." Overdag is het altijd 30 graden, vochtig warm, en 's avonds koelt het nauwelijks af.
De prachtige blauwe Tyrrell 002 van Stewart en Cevert uit '71. Met daarachter de Brabham BT49C (1981), nu eigendom van Bernie Ecclestone, waarin Nelson Piquet destijds reed.
Greg Thornton had geen goede dag met de Lotus 91/5 uit 1982 (ex-De Angelis). Bij de training van vrijdagmiddag kwam de auto niet goed weg. Thornton vertrok pas ronden later uit de pits. Na enkele rondes crashte hij stevig. De kwalificatie eindigde hectisch. In totaal leverde 30 minuten Historics in totaal vijf uitvallers op, waarvan drie met aanzienlijke schade.

Ollie Hancock was verrassend de snelste in de met zijn Fittipaldi F5A (ex-Fittipaldi, 1978). Een van de favorieten, Michael Lyons, vertrekt van P2. Zijn kwalificatie mocht door een kapotte rechtervoorwielophanging slechts een paar ronden duren. Derde plaats, ook een verrassing, was voor Aaron Scott in de March. Zoals voorspeld bleken de groundeffect-auto's niet direct in het voordeel te zijn.
Masters Historic F1, Singapore, kwalificatie, 19 september 2014
1. Oliver Hancock - Fittipaldi F5A (1978)
2. Michael Lyons - Hesketh 308E (1977)
3. Aaron Scott - March 761 (1976)
4. Max Smith-Hilliard - Wolf-Williams FW05 (1976)
5. Joaquin Folch - Brabham BT49C (1981)
6. Richard Eyre - Williams FW08 (1982)
Overzicht van het paddock met de beroemde Singa skyline op de achtergrond.