Indycar: Vanaf 2018 met volledig gesloten vliegtuigcockpit?
Na de fatale crash van Dan Wheldon in 2011, de crash van Dario Franchitti in 2013 en recentelijk Mikhail Aleshin op Fontana overweegt Indycar volledig gesloten vliegtuigcockpits voor de toekomst. De Futuristische Red Bull X1 die destijds door Adrian Newey ontworpen werd zou weleens realiteit kunnen worden in de eenzitterwereld. Ook in de F1 schijnt er toch wel serieus naar gekeken te worden.
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: PR/Indycar/Toyota Motorsports.
Open cockpits vanaf 2018 taboe in Indycar? Gaat de charme van het rijden met openstaande wielen in de toekomst verloren
Vanaf 2018 met volledig gesloten vliegtuigcockpit?
Hoewel de Dallara DW 12 tot één van de veiligste raceauto's ter wereld behoort, kan hij op de Superspeedways absoluut niet meer veiliger gemaakt worden. De Rus Mikhail Aleshin was zowel in Toronto als op Fontana bij twee zware crashes betrokken en werd recentelijk uit het ziekenhuis ontslagen.
Derrick Walker, tegenwoordig President van Indycar Racing verklaarde recentelijk dat dit sinds de fatale crash van Dan Wheldon al hoog op zijn verlanglijstje stond. Hij verklaarde dat hij met Dallara lange gesprekken gevoerd had omtrent de invoering van een half gesloten vliegtuig cockpit om de coureur tegen rondvliegende onderdelen te beschermen.
Hij herinnerde bijv. aan de veer die Felipe Massa destijds in de F1 verwondde. "Om te weten wat het gezichtsvermogen van de coureur is moeten wij een model ontwikkelen dat in de simulator wordt uitgeprobeerd. Om met een bedrijf te werken dat superplastic fabriceert. Daarvoor is tijd nodig. Wij zijn naar glas aan het zoeken dat hier geschikt voor is."
Op de huidige Dallara DW12 zullen we nog geen half gesloten cockpits gaan zien, maar als er in 2018 een nieuw Indycar reglement van kracht wordt behoort dit zeker tot de mogelijkheden.
De futuristische X1 van Adian Newey uit 2010
"Het is veel werk want ook buiten Indycar en de F1 hebben al vele naar deze oplossing gekeken. Ik ben er zeker van dat het design van de 2018 auto hierover zal beschikken" is Walker overtuigd. Ook in de dragwereld maakt men al gebruik van volledig gesloten vliegtuigcockpits."
Indy 500 winnaar Ryan Hunter Reay is ervan overtuigd dat de invoering van gesloten vliegtuigcockpits absolute prioriteit heeft. "Dario had geluk dat de bodem van zijn auto de hekken raakte. Op de Superspeedways tarten we inderdaad het lot. Het is beangstigend om te zeggen" aldus Hunter Reay.
In de dragwereld zijn gesloten cockpits al jaren de norm. Naar verwachting gaat Indycar hiermee in 2018 racen
Tekst: Willem J. Staat
Foto's: PR/Indycar/Toyota Motorsports.
Open cockpits vanaf 2018 taboe in Indycar? Gaat de charme van het rijden met openstaande wielen in de toekomst verloren
Vanaf 2018 met volledig gesloten vliegtuigcockpit?
Hoewel de Dallara DW 12 tot één van de veiligste raceauto's ter wereld behoort, kan hij op de Superspeedways absoluut niet meer veiliger gemaakt worden. De Rus Mikhail Aleshin was zowel in Toronto als op Fontana bij twee zware crashes betrokken en werd recentelijk uit het ziekenhuis ontslagen.
Derrick Walker, tegenwoordig President van Indycar Racing verklaarde recentelijk dat dit sinds de fatale crash van Dan Wheldon al hoog op zijn verlanglijstje stond. Hij verklaarde dat hij met Dallara lange gesprekken gevoerd had omtrent de invoering van een half gesloten vliegtuig cockpit om de coureur tegen rondvliegende onderdelen te beschermen.
Hij herinnerde bijv. aan de veer die Felipe Massa destijds in de F1 verwondde. "Om te weten wat het gezichtsvermogen van de coureur is moeten wij een model ontwikkelen dat in de simulator wordt uitgeprobeerd. Om met een bedrijf te werken dat superplastic fabriceert. Daarvoor is tijd nodig. Wij zijn naar glas aan het zoeken dat hier geschikt voor is."
Op de huidige Dallara DW12 zullen we nog geen half gesloten cockpits gaan zien, maar als er in 2018 een nieuw Indycar reglement van kracht wordt behoort dit zeker tot de mogelijkheden.
De futuristische X1 van Adian Newey uit 2010
"Het is veel werk want ook buiten Indycar en de F1 hebben al vele naar deze oplossing gekeken. Ik ben er zeker van dat het design van de 2018 auto hierover zal beschikken" is Walker overtuigd. Ook in de dragwereld maakt men al gebruik van volledig gesloten vliegtuigcockpits."
Indy 500 winnaar Ryan Hunter Reay is ervan overtuigd dat de invoering van gesloten vliegtuigcockpits absolute prioriteit heeft. "Dario had geluk dat de bodem van zijn auto de hekken raakte. Op de Superspeedways tarten we inderdaad het lot. Het is beangstigend om te zeggen" aldus Hunter Reay.
In de dragwereld zijn gesloten cockpits al jaren de norm. Naar verwachting gaat Indycar hiermee in 2018 racen