ACNN: Patrick Kroeze houdt van alle facetten van de autosport

Patrick Kroeze racet sinds 2012 met een BMW E36 bij de ACNN in de Ooperon Cup. Als techneut kan hij veel aan zijn auto zelf doen en heeft hij zich vanuit de achterhoede inmiddels verbeterd tot een klassementscoureur. Wie is deze Groninger en wat is zijn toekomstdroom?
Tekst en foto's: PR

Kroeze besteedt zijn vrije tijd goed: "In mijn vrije tijd reis ik graag met mijn vrouw en in de winter kan ik niet wachten om lekker op mijn snowboard te staan. Dit geeft mij dezelfde ontspanning als het racen. Maar ik kan er ook van genieten om lekker thuis te klussen. Sleutelen heeft mij van jongs af aan al bezig gehouden. Het is begonnen met het ombouwen van fietsen en skelters en toen ik 14 was kocht ik mijn eerste auto, een oude kever, om deze vervolgens om te bouwen naar een Buggy."
De autosport heeft Kroeze vanaf die tijd al wel getrokken, maar hij heeft zich er nooit echt in verdiept. Tot drie jaar geleden, toen heeft hij de knoop maar eens doorgehakt.
"Via internet heb ik gezocht naar een klasse die met sportieve auto's reed en ook nog betaalbaar was. Mijn oog viel al redelijk snel op de BMW E36 cup bij de ACNN. Vervolgens ben ik bij Rene Kruger uitgekomen, hij maakte mij nog enthousiaster en zei dat als ik wilde gaan racen in de Ooperon cup, ik het beste een auto van het begin af aan kon opbouwen. Zo gezegd, zo gedaan."

Kroeze kocht een oude E36 die zo slecht was dat hij al niet meer door de APK kwam. Vervolgens heeft hij (met hier en daar een paar tips van Kruger) de auto zo geprepareerd, dat deze klaar was voor de Ooperon cup race.
"Ja en toen stond er raceauto in de schuur. Ondertussen had ik echter nog geen meter op het circuit gereden en ik had ook nog geen racelicentie. Dus toen heb ik mij maar aangemeld bij de Advanced Driving School om mijn licentie te halen. Na de eerste meters op het circuit werd mijn passie voor het racen alleen nog maar meer bevestigd; ik heb ongeveer een week met een smile van oor tot oor rondgelopen."

Carriére
"Daar stond ik dan op 29 april 2012 met mijn auto, geen idee wat mij die dag te wachten stond. Over het resultaat durfde ik nog niet eens na te denken. De wedstrijd uitrijden was mijn doel.
De eerste wedstrijd is mij dit ook gelukt en het resultaat viel mij niet tegen. De tweede wedstrijd liep wat minder voorspoedig; ik kreeg bij de start een tik en het was einde wedstrijd. 'Dat hoort er ook bij', dacht ik, maar in de wedstrijden die volgden, heb ik nog nooit weer zoiets meegemaakt. Gewoon domme pech dus.
De rest van het jaar reed ik ongeveer de hele tijd in het middenveld. Dit vond ik toen niet erg, ik heb hele leuke dagen gehad, met mooie gevechten op de baan."
Het eerste jaar was voor Kroeze echt een testjaar om uit te proberen of hij het ook wel zo leuk vond als hij dacht. Zijn auto was toen natuurlijk ook niet optimaal, er lag bijvoorbeeld een motor in die al 280.000 km had gelopen en met het afstellen van de wielophanging hield hij zich ook nog niet bezig.
"Het tweede jaar ben ik wat serieuzer met de afstelling van mijn auto bezig geweest en heb een motor opgezocht met wat minder km's op de klok. Mijn resultaten verbeterden zich aanzienlijk en ik eindigde zelfs op het podium. Al was het de vijfde plek, ik kreeg daar zo'n boost van! Het was voor mij een mooie beloning voor alle tijd die ik er in had gestopt. Dat seizoen heb ik nog een paar keer vaker op het podium mogen staan en het eindresultaat was voor mij een zevende plek.

2014 begon goed voor Kroeze, hij had de eerste wedstrijd direct de derde plek te pakken. Dit wordt voor Kroeze het eerste jaar dat hij naar het totaalklassement kijkt. Het is dus nu niet alleen de spanning per wedstrijd maar ook die voor het overallklassement. Momenteel staat Kroeze op de vierde plek en daar is hij zeer tevreden mee.
"Ik race bij de ACNN, een organisatie die er voor zorgt dat er voor iedereen wel een klasse is die bij hem/haar past. Zo rijden de volgende klassen bij de ACNN; PTC, Avenger cup, Ooperon cup , Zilhouette cup en de DTC. Het zijn stuk voor stuk klassen waar je als beginner of als ervaren coureur goed uit de voeten kunt. Ik heb voor deze organisatie gekozen omdat de meeste wedstrijden op het TT-circuit worden gereden maar toch ook twee keer per jaar naar een ander circuit uitwijken, zoals Zandvoort, Zolder of Spa."
Toekomstdroom in autosport
Het belangrijkste voor Kroeze is plezier in zijn hobby. "Het is natuurlijk mooi als je wint, maar ik vind het zeker belangrijk dat je een eerlijke competitie hebt waardoor je close-racing hebt In de toekomst zou het mij leuk lijken om samen met iemand te rijden in de Ooperon cup. Momenteel doe ik alles alleen en dit kost toch wel veel tijd en energie."
Sponsoren.
Kroeze wordt ondersteund door zijn sponsoren Buitenkamp Pompenverhuur, Coops & Nieborg Hijstechniek, Aardse Orchideeën, RSP reclame, Accountantskantoor Groeneveld. En zolang ze er niet achter komt, het huishoudpotje van zijn vrouw.