Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Max van Splunteren goed op dreef op Paul Ricard

GT3NL Paul Ricard Report 1

De vierde ronde van de European Le Mans Series (ELMS) vond plaats op het vermaarde circuit Paul Ricard in Zuid-Frankrijk. De door ProSpeed Competition gerunde NEC-Porsche GT3-R kwam na vier uur strijd als negende over de finish, nadat de pas 18-jarige Max van Splunteren het merendeel van de race aan het stuur had gezeten. "Ook in mijn tweede race in deze spannende en competitieve ELMS serie heb ik weer veel moeten leren, maar wat is het mooi om op dit niveau te kunnen rijden," vertelde Van Splunteren direct na de finish.

Tekst en foto's: PR

De European Le Mans Series (ELMS) mag zich in een stijgende belangstelling verheugen; voor de 4-uurs race op het circuit van Paul Ricard kwamen zondag niet minder dan 37 auto's aan de start, waarbij de GTC klasse zelfs 14 deelnemende teams telde, meer dan ooit tevoren. De strijd in deze GTC klasse wordt dan ook steeds intenser en het ProSpeed Competition team ging dan ook met veel focus de strijd aan met de tot nog toe ongenaakbare Ferrari's F458. In de vrije training verraste de snelle Fransman Mike Parisy door met de NEC-Porsche GT3-R de snelste tijd te noteren. Gilles Vannelet en Max van Splunteren lieten ook zien dat zij met de Porsche steeds betere tegenstand kunnen bieden.

GT3NL Paul Ricard Report 2

Zondagochtend was het tijd voor de kwalificatietraining en met de 8e tijd op slechts 0,8 seconden van de snelste Ferrari in de GTC klasse was het GT3.nl team niet ontevreden: "Het was gewoon verschrikkelijk close," aldus Max van Splunteren. "Zo dicht hebben we nog niet bij de top gezeten dit seizoen." In de 4 uur durende race bleken de Ferrari's toch over duidelijk meer (top)snelheid te beschikken. Paul van Splunteren, GT3.nl teameigenaar: "De Balance of Performance was voor deze race iets bijgesteld met een grotere restrictor, maar op deze snelle baan was dat nog ontoereikend. Eigenlijk moet de restrictor nog iets groter en moet ons wagengewicht ook nog naar beneden worden bijgesteld, want zo komen de Porsches niet in de buurt van het podium." Gilles Vannelet startte de race voortvarend en na ruim anderhalf uur was het de beurt aan Max van Splunteren: "Ik had een redelijk eerste deel van mijn stint, waarin ik onze snelste raceronde reed, maar daarna bemerkte ik een behoorlijke vibratie en was het ook lastiger om de bochten goed 'aan te vallen'." Toen Van Splunteren het stuur voor de laatste 50 minuten overgaf aan Mike Parisy bleek de 'splitter' kapot. Het hoe en waarom van dat hinderlijke euvel blijft onduidelijk, maar zorgde er voor dat ook de ervaren Franse coureur van het NEC-Porsche team geen progressie meer kon boeken.

Max van Splunteren nam 41% van de rijtijd voor zijn rekening, Gilles Vannelet 40% en Mike Parisy 19%.

GT3NL Paul Ricard Report 3

Max van Splunteren komt komend weekeinde al weer in actie; dan staat het één na laatste raceweekeinde van de Porsche GT3 Cup Benelux op het programma. Met Mickey Bertram vormt Van Splunteren op het circuit van Zolder dan weer een duo in de GT3.nl Porsche: "Daar ga ik echt voor de overwinning – daar ben ik op gebrand."

Uitslag (GTC klasse):
1. SMP Racing, Beretta-Markozov-Ladygin, Ferrari F458 Italia, 117 ronden
2. Formula Racing, Laursen-Mac-Magnussen, Ferrari F458 Italia, op 15,323 sec
3. ART Grand Prix, Demoustier-Goudy-Korjus, McLaren MP4, op 1 r.
4. SMP Racing, Ladygin-Basov-Persiani, Ferrari F458 Italia, op 1 r.
5. AF Corse, De Leener-Sbirrazzuoli, Ferrari F458 Italia, op 1 r.
9. ProSpeed Comp., Van Splunteren-Vannelet-Parisy, Porsche GT3-R, op 2 r.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet