Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Vuurwerk bij European Finals op Santa Pod

tf kop

De European Finals heeft afgelopen weekend het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing 2014 met vuurwerk uitgeluid. In de Top Fuel klasse zette Thomas Nataas de kroon op zijn titelprolongatie door de laatste wedstrijd winnend af te sluiten. Datzelfde deed Jimmy Alund, al moest de Zweed tot in de finale strijden om zijn Pro Stock-titel te behouden. Mattias Wulcan (Pro Modified) en Chris Polidano (Top Methanol Dragster) veroverden hun eerste FIA EK-titel, terwijl Johan Lindberg na zijn Pro Mod-titel (2010) nu het kampioenschap in de Top Methanol Funny Car klasse op zijn naam schreef. Na een uitstekende wedstrijd zag Marc Meihuizen de Pro Mod-finale door een crash in een koude douche eindigen. Bij de motoren waren de Nederlanders met een overwinning voor Martijn de Haas (Super Twin) en runner-up posities voor Job Heezen (Super Twin) en Gert-Jan Laseur (Pro Stock Bike) zeer succesvol.

Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings

Geheel in lijn met de uiterst succesvolle voorlaatste wedstrijd op Tierp Arena, bracht ook de afsluitende wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing op Santa Pod alles wat een dragrace-weekend mooi kan maken. Twee Europese records, veel snelle tijden en persoonlijke records, een spannende ontknoping van de titelstrijd in drie van de vijf klassen en diverse, op z'n zachtst gezegd, spectaculaire runs. De perfecte weersvoorspelling zorgde ervoor dat het publiek massaal richting Santa Pod kwam en bepaald niet teleurgesteld werd. Een plotseling opgedoken regenbui aan het eind van de zaterdagmiddag was de enige dissonant waardoor de laatste kwalificatierun van de Top Fuel klasse en de motoren kwam te vervallen.

tf nataas.02
Thomas Nataas

Europese records
Thomas Nataas was opnieuw verantwoordelijk voor een nieuw Europees record. In de kwalificatie van zaterdag passeerde de Noor de finishlijn na 304 meter met een snelheid van 316,40 mph (509,19 km/u) (!) en verbeterde daarmee zijn eigen, twee weken geleden in Tierp gevestigde record van 311,84 mph.

tmd habermann.01
Timo Habermann

Nog spectaculairder was de recordjacht bij de Top Methanol Dragsters. Eerst dook op zaterdag in de kwalificatie Chris Polidano met 5,285 seconden onder het bestaande record van Dave Wilson (5,298 seconden). Een paar minuten later maakte Timo Habermann de Maltees met 5,25 seconden zijn record alweer afhandig, om het vervolgens op zondag tijdens de eliminaties terug te brengen tot 5,221 seconden.

tf kagered.02
Night qualifying, Micke Kågered

Drie seconden
Een groot succes was op vrijdagavond de Top Fuel kwalificatie in het donker, waardoor de nitro-vlammen fraai zichtbaar werden. Voor het thuispubliek was het meteen feest toen Chris Andrews met 3,979 seconden voor het eerst in zijn carrière onder de vier seconden dook en de voorlopig eerste kwalificatieplaats pakte. Bijna vanzelfsprekend was het echter op zaterdag Thomas Nataas die met de door Per en Karsten Andersen getunede auto in 3,949 seconden de eerste plaats overnam en ook niet meer afstond.

tf andrews.01
Chris Andrews

Een keurige derde kwalificatieplaats ging naar Duncan Micallef, die met 4,028 seconden een nieuw persoonlijk (en Maltees) record op de klokken bracht. Stig Neergaard bleef met 4,10 seconden steken op plaats vier, terwijl Micke Kågered en Urs Erbacher teleurstelden met een vijfde en zevende plaats en gescheiden werden door Tethys. De Engelsman kwam tot slechts één run, waarbij de motor zoveel schade opliep dat hij pas in de eliminaties weer in actie kon komen.

tf nataas.01
Thomas Nataas

Winst en titel Thomas Nataas
Met zijn goede kwalificatie en bye-run in de eerste eliminatieronde was titelprolongatie voor Nataas al zeker. In diezelfde eerste eliminatieronde werd Neergaard verrassend uitgeschakeld door een snelle Kågered (4,11 seconden), terwijl Erbacher kort na de start Andrews in de problemen zag komen en de winst greep. Micallef bevestigde zijn sterke optreden uit de kwalificatie door in weer een persoonlijk record (4,027 seconden) Tethys kansloos te laten.

tf hf er.mic.01
Duncan Micallef legt het in de halve finale ondanks zijn voorsprong af tegen Urs Erbacher (voorgrond)

In de halve finale was het geluk van de Maltees echter op. Met een uiterst scherpe reactietijd leek Micallef bij de start al een beslissende voorsprong te hebben genomen op Erbacher. Een motorexplosie deed de Maltees echter de das om en machteloos moest hij toezien hoe de Zwitser alsnog de winst greep. De andere halve finale leverde een onverwacht fraaie strijd op tussen Nataas en Kågered. Met een snellere reactietijd nam de Noor aan de lichten een voorsprong, maar kwam even later door wielspin in de problemen. Kågered kon daardoor zijn opgelopen achterstand wegwerken, maar zag vervolgens zijn motor langzaam in rook opgaan. Eenmaal terug in het rechte spoor trapte Nataas het gas weer in en wist ondanks zijn in tijd langzamere run (4,33 tegen 4,30 seconden voor Kågered) op basis van zijn bij de lichten verkregen voorsprong net iets eerder de finishlijn te passeren.

tf finale
De finale tussen Thomas Nataas (voorgrond) en Urs Erbacher

In de finale was Nataas vervolgens een maatje te groot voor Erbacher en in 4,02 seconden pakte de Noor de overwinning en gaf daarmee zijn tweede opeenvolgende FIA EK Top Fuel-titel en de achtste voor Andersen Racing nog meer glans.

tf podium
Winnaar en runner-up, Thomas Nataas (links) en Urs Erbacher
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet