Dragracing: Goede kwalificatie krijgt voor Pro Dutch Racing in Zweden geen vervolg

Dat een goede generale repetitie nog geen garantie is voor een goede uitvoering, werd Pro Dutch Racing tijdens de Turtle Wax Internationals op Tierp Arena maar weer eens duidelijk. Met kleine tijdsverbeteringen kroop de Pro Dutch Racing Camaro van Robert Joosten richting de 6-secondengrens, om met een tijd van 6,03 seconden de kwalificatie in een veld van meer dan twintig extreem snelle Pro Mods als zesde af te sluiten. In de achtste finales van de eliminaties was het feest echter al ten einde. Om onduidelijke redenen kreeg de '70 Camaro niet de vereiste snelheid en in een onrustige run moest Joosten zijn meerdere erkennen in de snelle Fin Tero Laukkanen, de latere winnaar van de Zweedse ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing.
Tekst: PR
Foto's: Remco Scheelings
Voor de vierde ronde van hun titelstrijd reisden de teams van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing naar Tierp Arena, het hypermoderne dragrace-complex een kleine honderd kilometer boven Stockholm. De in Scandinavië mateloos populaire Pro Modified klasse trekt bij de Zweedse ronde van het FIA EK altijd extra veel deelnemers en de editie van 2014 vormde daarop geen uitzondering. Met meer dan twintig teams stond er op Tierp Arena niet alleen het grootste, maar met afstand ook het sterkste Pro Modified-veld van dit jaar aan de start. Tierp Arena is daarnaast ook nog eens de snelste baan van Europa en dus wist Pro Dutch Racing dat het flink aan de bak moest op het circuit waar Robert Joosten vorig jaar zijn eerste 5-secondenrun liet noteren.

De eerste kwalificatierun leverde meteen een 6,22 seconden op en daarmee stond Joosten met zijn Pro Dutch Camaro op een veilige zevende plaats in het tussenklassement. Voorzichtig kon nu verder worden gewerkt aan een set-up die tot nog snellere tijden moest leiden. En die set-up leek het team gevonden te hebben, want in de tweede kwalificatiepoging verbeterde Joosten zich tot 6,061 seconden. Met deze tijd sloot de Pro Dutch Racing-piloot de eerste dag af op een keurige vierde plaats op slechts 0,06 seconden van de 'poleposition'.

Ook de tweede kwalificatiedag begon voortvarend want in de derde run verbeterde Joosten zich tot 6,038 seconden en kroop daarmee weer iets dichter naar de magische 6-secondengrens. Omdat diverse andere rijders hun tijden ook wisten te verbeteren, zakte Joosten ondanks de aanscherping van zijn tijd in de kwalificatielijst naar de voorlopige zesde plaats. In de vierde en laatste run moest de volgende stap worden gezet, maar regen maakte een voortijdig einde aan de kwalificaties en dus zat een tijdsverbetering voor Pro Dutch Racing er niet meer in. Met de zesde plaats op slechts 0,049 seconden van de nummer één, zag het Nederlandse team de eliminaties met vertrouwen tegemoet.

Het pakte echter anders uit. In de achtste finales moest Joosten het op zondagochtend opnemen tegen de Finse outsider Tero Laukkanen. Met zijn van een turbomotor voorziene Ford Mustang zette de Fin een tijd van 6,10 seconden op de klokken, gezien de in de kwalificatie gereden tijden normaal gesproken geen probleem voor de Pro Dutch Camaro. Om onduidelijke redenen verliep de run van Joosten echter erg onrustig en kwam de auto onvoldoende op snelheid waardoor de tijd bleef steken op 6,23 seconden. Dat betekende dus een voortijdig einde van de wedstrijddag voor de Nederlander. Dat Laukkanen later op de dag de wedstrijd zou winnen, maakte de teleurstelling bij Pro Dutch Racing niet minder. Juist op de snelle baan van Tierp had het op presteren ingestelde team op veel meer gehoopt en na de goed verlopen kwalificatie ook op meer gerekend.
Omdat er voor Joosten in het FIA Europees Kampioenschap geen kansen meer liggen op de titel en het team al enige tijd nadenkt over nieuwe plannen, heeft Pro Dutch Racing besloten de laatste wedstrijd van het FIA EK, de European Finals op Santa Pod, te laten schieten. Wellicht dat de Pro Dutch Camaro richting Amerika wordt verscheept om daar nog in actie te komen, maar met het oog op de toekomstplannen staat de Camaro inmiddels te koop. Meer nieuws over de richting die Pro Dutch Racing op wil, volgt binnenkort.