Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Historic Grand Prix Zandvoort

Retro: Nissan R89C in 1989 al op Zandvoort te gast

Dit weekend komen tijdens de Historische Grand Prix de Groep C bolides in actie, maar het is niet de allereerste keer dat die op Zandvoort te zien zijn. Exact 25 jaar geleden reed was er al eens een Groep C bolide op Zandvoort te gast. Julian Bailey vestigde toen met de Nissan 89RC op het korte circuit een nieuw record van 55 secs. De betreurde Howard Marsden van Nissan Motorsport vertelde destijds dat men niet onder de 57 seconden zou komen.

Tekst en Foto's Willem J. Staat

2014 Bailey Zandvoort 89
De Nissan R89C op Zandvoort tijdens de Finaleraces in 1989. Eigenlijk was het gewoon een Lola, maar wel een heel bijzondere.

Nissan R89C op Zandvoort te gast
Exact 25 jaar geleden was de fraai rood wit blauwe Nissan R89C tijdens de Finaleraces als eerste Groep C bolide op Zandvoort te gast. Destijds heb ik Julian Bailey voor het magazine Auto#Sport met een kaartje laten verklaren hoe hij Zandvoort reed, want de computertechnologie stond nog in een beginstadium.

Julian Bailey: "De Tarzanbocht nemen we in de tweede met 7600 toeren, dan op naar 4, vervolgens gaan we in de Gerlachbocht terug naar 3, we blijven met 7000 toeren op de teller, dan onderaan de Gerlachbocht terug naar 2 met 6000 toeren." Vervolgens schakelt Julian op naar 3 om in de richting van het nieuwe gedeelte weer terug te gaan naar twee met 7600 toeren op de teller bij het naderen van de Nissanbocht.

"Dit gedeelte wordt langzaam maar zuiver over de curbstones gereden. Bij het uitkomen van de Nissan schakelen we over naar 3, vervolgens naar 4, dan naderen we de Vendoradobocht in 3, en gelijk weer terug naar 4. We zijn terug bij het opkomen van het rechte stuk.


2014 Julian Bailey Zandvoort 1989
Julian Bailey in de cockpit van de Nissan R89C voor zijn ''recordpoging''


Dit gedeelte kan vol in 4 genomen worden, en is tevens de moeilijkste bocht op het circuit. Vervolgens gaan we het rechte stuk op in de 6de versnelling, en we naderen de Tarzanbocht, bij het 150 m bord remmen we af, en schakelen terug van 5 naar 4 en lager.
Daar geeft de toerenteller 7200 toeren aan. De topsnelheid op het rechte stuk is 290 kph."

Julian Bailey

2014 Nissan R89C NB
Ondanks dat de prestaties wat tegenvielen, was deze auto vanwege zijn carbonremmen toch een pionier.

De Nissan R89C
De Nissan R89C werd in 1989 in het FIA Groep C kampioenschap ingezet. In feite was het niet echt een Nissan, maar een Lola. De officiële typebenaming van de auto luidt dan ook T89/10 Lola. Bij Nissan had men jaren gebruik gemaakt van een March chassis. De Nissan twinturbo VRH35 waarmee Julian Bailey op Zandvoort reed, beschikte over bijna 900pk. De betrouwbaarheid speelde een grote rol want de auto kwam slechts in drie wedstrijden aan de finish. In de Duitse Supercup, een serie voor Sportscars, welke destijds door Jochen Neerpasch in Duitsland georganiseerd werd, behaalde de 89RC in handen van Martin Donnelly de allereerste overwinning. Hij won op Diepholz de Sprintwedstrijd. Bailey zou later nog in een Supercup wedstrijd als derde op de Nürburgring eindigen.

Mark Blundell is nu eigenlijk nog steeds enthousiast over die auto. "Het was een prachtige auto om in te rijden. Het was tevens de allereerste Groep C auto die over koolstofvezelremmen(carbon) beschikte. Hij bloedsnel maar de resultaten waren wat minder. " En achteraf gezien was dit gewoon aan de Dunlopbanden te danken. Want die vormden met de 89C absoluut geen eenheid. Het World Sportscar Championship werd door Nissan in 1989 met een derde plek van de combinatie Bailey/Blundell op Donington afgesloten." Een auto die vanwege zijn koolstofvezelremmen toch geschiedenis schreef, want anderen merken zoals aartsrivaal Toyota en Porsche volgden pas veel later.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet