Indycar: Scott Dixon wint in Sonoma. Power behoudt voorsprong in titelstrijd
De Nieuw Zeelander Scott Dixon heeft voor het team van Chip Ganassi op verrassende wijze de voorlaatste Indycar-wedstrijd op Sonoma gewonnen. Voorafgaande aan de wedstrijd twitterden vele Indycar-coureurs foto's van hun life-experience m.b.t. de aardschok die het gebied rondom Sonoma trof.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

Scott Dixon op weg naar een verrassende overwinning in Sonoma.
Scott Dixon wint in Sonoma. Power behoudt voorsprong in titelstrijd
Met nog amper twee ronden te gaan nam Ganassi-coureur Scott Dixon de leiding over van de Brit Mike Conway die zonder brandstof kwam te staan. Conway werd uiteindelijk nog als 14e geklasseerd. Voor Dixon betekende het zijn 35e Indycar-overwinning en in de all time rankings kwam hij daarmee op de vijfde plek te staan Evenveel overwinningen als de legendarisch Bobby Unser.
Dixon, die zich als derde gekwalificeerd had, versloeg Ryan Hunter Reay met een voorsprong van 1.1359 secs. De Fransman Simon Pagenaud eindigde als derde en maakt eveneens nog aanspraak op de titel, evenals Scott Dixon en Ryan Hunter Reay. Als Will Power aan de trainingen op Fontana deelneemt maken twee laatstgenoemde rijders echter geen kans meer. Power krijgt voor zijn deelname sowieso nog een halve punt.
Will Power begon de wedstrijd vanaf pole en reed ruim 33 ronden aan de leiding maar viel na een spin naar de 20e plek terug. Tenslotte eindigde Power als tiende. "Het verraste mij volledig, maar dit hoort bij het racen. Ik had graag een betere finish gehad, maar nu kijken uit naar Fontana richting kampioenschap. Zijn teamgenoot en rivaal in de titelstrijd, Helio Castroneves, was zowel in de 1e als 36e ronde bij contact met een andere deelnemer betrokken. Hij blijft op 40 punten achterstand op Power staan.

Will Power had een slechte wedstrijd en kon niet voortijdig de titel in de wacht slepen.
Scott Dixon: "Er waren zoveel brandstofstrategieën en ik wist nog niet eens of we het nu wel of niet zouden halen. De Japanner Takuma Sato behaalde met een vierde plek voor het team van A.J. Foyt Racing zijn beste seizoensresultaat. Juan Pablo Montoya reed geruime tijd aan de leiding maar eindigde als vijfde. Op Sonoma eindigden in totaal 20 auto's in dezelfde wedstrijdronde. Evenveel als gedurende de Indy 500. Er vonden tien leiderswisselingen plaats. Het hoogste aantal ooit op Sonoma.
Scott Dixon: "Om te beginnen denk ik dat Conway gewoon te hard pushte. Voor ons team is dit fantastisch. De strategie was perfect. Eigenlijk voelde ik mij niet helemaal goed, maar juist dan schijnen sommige mensen beter te presteren. Voor ons was het een fantastische wedstrijd. Na de '''rock en roll" van vannacht hoop ik dat iedereen veilig is."
Mike Conway: ''Ik deed al wat ik kon om Scott Dixon en Ryan Hunter Reay achter mij te houden. Het team wist dat Graham Rahal voor brandstof naar binnen moest. Ik zag ook dat de rijders achter mij iets sneller waren en probeerde brandstof te besparen. Het was tricky maar ik dacht dat ik er wel in zou slagen. Ik dacht dat ik goed zat. Maar Scott Dixon haalde mij in en toen ik in Turn 10 kwam, begon de motor te sputteren en in Turn 11 hield hij ermee op. Moeilijk om zo het jaar bij Ed Carpenter Racing te beëindigen maar met twee overwinningen voor mij en één voor Ed was het toch een fantastisch jaar. Ik hoop dat hij volgende week op Fontana kan winnen."
Ryan Hunter Reay: "Ik beschikte over een goede auto waarmee ik goed door het verkeer kwam als dit nodig was. Op het laatste setje banden misten we gewoon wat druk. Ik weet niet wat er gebeurde maar die auto had wat onbalans en ik had voor Scott niets in de aanbieding. Ik kon alleen zijn tempo bijhouden. Een tweede plek was niet hetgeen dat we nodig hadden, maar het was een prachtige dag. Met het einde van het kampioenschap in zicht hadden we het Will eigenlijk wat moeilijker willen maken. Vandaag hadden we gewoon moeten winnen.''

Charlie Kimball en Ryan Briscoe in moeilijkheden.
Simon Pagenaud: "Sonoma is een moeilijke baan om te passeren. De pitstops waren fantastisch en leverden ons heel wat posities op. Omdat ik zoveel brandstof moest besparen was de strategie verontrustend. Maar uiteindelijk kon ik in de laatste bocht aan Mike Conway voorbijgaan. Een derde plek is fantastisch en daar droomde ik vanmorgen zeker niet van. Het geeft een gevoel om met titelkansen naar Fontana te gaan. Dit is erg belangrijk voor mij!''
Juan Pablo Montoya: "Het was een goed weekend en ik beschikte werkelijk over een goede auto. Jammer dat ik niet wat verder vooraan kon starten. Als ik toen in de Top 5/Top 10 had kunnen meespelen dan hadden wij vandaag over een geheel ander resultaat gesproken. De Chevrolet-motor was vandaag erg snel. Ik kon veel mensen passeren. Voor de titelstrijd speel ik niet meer mee maar voor volgende week heb ik één doel en dat is winnen op Fontana!"

De Indycar-coureurs lijken eerder een aardschok te veroorzaken dan Moeder Natuur. Dichtst bij de camera zijn Montoya en Rahal.
Uitslag
1. (3) Scott Dixon, Dallara-Chevrolet 85 ronden
2. (10) Ryan Hunter-Reay, Dallara-Honda 85 ronden
3. (15) Simon Pagenaud, Dallara-Honda 85 ronden
4. (20) Takuma Sato, Dallara-Honda 85 ronden
5. (19) Juan Pablo Montoya, Dallara-Chevrolet 85 ronden
6. (2) Josef Newgarden, Dallara-Honda, 85 ronden
7. (12) Mikhail Aleshin, Dallara-Honda, 85 ronden
8. (13) Marco Andretti, Dallara-Honda, 85 ronden
9. (16) Justin Wilson, Dallara-Honda, 85 ronden
10. (1) Will Power, Dallara-Chevrolet 85 ronden
Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

Scott Dixon op weg naar een verrassende overwinning in Sonoma.
Scott Dixon wint in Sonoma. Power behoudt voorsprong in titelstrijd
Met nog amper twee ronden te gaan nam Ganassi-coureur Scott Dixon de leiding over van de Brit Mike Conway die zonder brandstof kwam te staan. Conway werd uiteindelijk nog als 14e geklasseerd. Voor Dixon betekende het zijn 35e Indycar-overwinning en in de all time rankings kwam hij daarmee op de vijfde plek te staan Evenveel overwinningen als de legendarisch Bobby Unser.
Dixon, die zich als derde gekwalificeerd had, versloeg Ryan Hunter Reay met een voorsprong van 1.1359 secs. De Fransman Simon Pagenaud eindigde als derde en maakt eveneens nog aanspraak op de titel, evenals Scott Dixon en Ryan Hunter Reay. Als Will Power aan de trainingen op Fontana deelneemt maken twee laatstgenoemde rijders echter geen kans meer. Power krijgt voor zijn deelname sowieso nog een halve punt.
Will Power begon de wedstrijd vanaf pole en reed ruim 33 ronden aan de leiding maar viel na een spin naar de 20e plek terug. Tenslotte eindigde Power als tiende. "Het verraste mij volledig, maar dit hoort bij het racen. Ik had graag een betere finish gehad, maar nu kijken uit naar Fontana richting kampioenschap. Zijn teamgenoot en rivaal in de titelstrijd, Helio Castroneves, was zowel in de 1e als 36e ronde bij contact met een andere deelnemer betrokken. Hij blijft op 40 punten achterstand op Power staan.

Will Power had een slechte wedstrijd en kon niet voortijdig de titel in de wacht slepen.
Scott Dixon: "Er waren zoveel brandstofstrategieën en ik wist nog niet eens of we het nu wel of niet zouden halen. De Japanner Takuma Sato behaalde met een vierde plek voor het team van A.J. Foyt Racing zijn beste seizoensresultaat. Juan Pablo Montoya reed geruime tijd aan de leiding maar eindigde als vijfde. Op Sonoma eindigden in totaal 20 auto's in dezelfde wedstrijdronde. Evenveel als gedurende de Indy 500. Er vonden tien leiderswisselingen plaats. Het hoogste aantal ooit op Sonoma.
Scott Dixon: "Om te beginnen denk ik dat Conway gewoon te hard pushte. Voor ons team is dit fantastisch. De strategie was perfect. Eigenlijk voelde ik mij niet helemaal goed, maar juist dan schijnen sommige mensen beter te presteren. Voor ons was het een fantastische wedstrijd. Na de '''rock en roll" van vannacht hoop ik dat iedereen veilig is."
Mike Conway: ''Ik deed al wat ik kon om Scott Dixon en Ryan Hunter Reay achter mij te houden. Het team wist dat Graham Rahal voor brandstof naar binnen moest. Ik zag ook dat de rijders achter mij iets sneller waren en probeerde brandstof te besparen. Het was tricky maar ik dacht dat ik er wel in zou slagen. Ik dacht dat ik goed zat. Maar Scott Dixon haalde mij in en toen ik in Turn 10 kwam, begon de motor te sputteren en in Turn 11 hield hij ermee op. Moeilijk om zo het jaar bij Ed Carpenter Racing te beëindigen maar met twee overwinningen voor mij en één voor Ed was het toch een fantastisch jaar. Ik hoop dat hij volgende week op Fontana kan winnen."
Ryan Hunter Reay: "Ik beschikte over een goede auto waarmee ik goed door het verkeer kwam als dit nodig was. Op het laatste setje banden misten we gewoon wat druk. Ik weet niet wat er gebeurde maar die auto had wat onbalans en ik had voor Scott niets in de aanbieding. Ik kon alleen zijn tempo bijhouden. Een tweede plek was niet hetgeen dat we nodig hadden, maar het was een prachtige dag. Met het einde van het kampioenschap in zicht hadden we het Will eigenlijk wat moeilijker willen maken. Vandaag hadden we gewoon moeten winnen.''

Charlie Kimball en Ryan Briscoe in moeilijkheden.
Simon Pagenaud: "Sonoma is een moeilijke baan om te passeren. De pitstops waren fantastisch en leverden ons heel wat posities op. Omdat ik zoveel brandstof moest besparen was de strategie verontrustend. Maar uiteindelijk kon ik in de laatste bocht aan Mike Conway voorbijgaan. Een derde plek is fantastisch en daar droomde ik vanmorgen zeker niet van. Het geeft een gevoel om met titelkansen naar Fontana te gaan. Dit is erg belangrijk voor mij!''
Juan Pablo Montoya: "Het was een goed weekend en ik beschikte werkelijk over een goede auto. Jammer dat ik niet wat verder vooraan kon starten. Als ik toen in de Top 5/Top 10 had kunnen meespelen dan hadden wij vandaag over een geheel ander resultaat gesproken. De Chevrolet-motor was vandaag erg snel. Ik kon veel mensen passeren. Voor de titelstrijd speel ik niet meer mee maar voor volgende week heb ik één doel en dat is winnen op Fontana!"

De Indycar-coureurs lijken eerder een aardschok te veroorzaken dan Moeder Natuur. Dichtst bij de camera zijn Montoya en Rahal.
Uitslag
1. (3) Scott Dixon, Dallara-Chevrolet 85 ronden
2. (10) Ryan Hunter-Reay, Dallara-Honda 85 ronden
3. (15) Simon Pagenaud, Dallara-Honda 85 ronden
4. (20) Takuma Sato, Dallara-Honda 85 ronden
5. (19) Juan Pablo Montoya, Dallara-Chevrolet 85 ronden
6. (2) Josef Newgarden, Dallara-Honda, 85 ronden
7. (12) Mikhail Aleshin, Dallara-Honda, 85 ronden
8. (13) Marco Andretti, Dallara-Honda, 85 ronden
9. (16) Justin Wilson, Dallara-Honda, 85 ronden
10. (1) Will Power, Dallara-Chevrolet 85 ronden