Supercar Challenge: De Groot en Speelman pakken voor volle tribune overwinning in Supersport
Dennis de Groot en Priscilla Speelman hebben op TT circuit Assen de overwinning gepakt in de zondagsrace van de Supercar Challenge sport-divisies. Tijdens de drukbezochte Gamma Racing Day bleven zij Cor Euser en Ruud Olij voor. In de Sport-divisie ging de overwinning naar Harold Wisselink, voor het duo De Borst/De Kleijn en Huub Delnoij.
Tekst en foto's: PR
Bij de start van de race schoot Werner van Herck in de eerste bocht meteen naar de leiding. De Mazda-coureur remde extreem laat en haalde daarmee Priscilla Speelman en Mark van der Aa in. In de bochten daarna gaf Van der Aa zich echter niet gewonnen en de BMW-coureur pakte de leiding in de race weer over van Van Herck. Daarachter was het ook spannend, zo was er in de eerste bocht een touché tussen Van den Munckhof en Verhagen die zonder verdere gevolgen bleef.
Danny van Dongen had een goede start. De MW V6-coureur was begonnen op de tiende positie maar kon profiteren van de drukte in de eerste bochten. Hiermee kwam Van Dongen na de eerste ronde al op de vierde positie door.
Achter de top vier was het in de openingsronden ook meteen spannend. De vijfde positie was namelijk in handen van Michael Verhagen maar daarachter was Ruud Olij zeer snel onderweg. De BMW-coureur was na een paar ronden zelfs de snelste man op de baan en rukte snel op naar voren. Na Verhagen moest ook Danny van Dongen toegeven aan de snelheid van Olij waardoor Olij de vierde positie in de race overnam. Verhagen stond ondertussen onder zware druk van Eric van den Munckhof, Herbert Boender en Cor Euser.
Ruud Olij was in de beginfase ontketend. De BMW-coureur bleef snelle rondetijden noteren en kon niet veel later ook Priscilla Speelman en Werner van Herck verschalken. Olij kwam daarmee op de tweede positie in de race te liggen, achter Mark van der Aa. Ook Cor Euser was snel onderweg. De Marcos-coureur, van achteraan gestart omdat hij na de kwalificatie van zijn Lotus overgestapt naar de Marcos, was na twintig minuten al opgeklommen naar de vierde plaats in de race.
De strijd om de zevende positie in de race was ondertussen ook zeer spannend. Die positie was in handen van Eric van den Munckhof, maar de BMW-coureur was in fel gevecht met Herbert Boender, Ronald van Loon en Tom Webb. Deze groep ging bumper aan bumper en soms met twee bolides naast elkaar over het circuit en gaf elkaar geen duimbreed toe.
Na de pitstops was Ruud Olij op de eerste plaats in de race terechtgekomen, gevolgd door Dennis de Groot en Danny van Dongen. Daarachter lag Bas Schouten op de vierde plaats, Cor Euser op positie vijf en Ronald van Loon op de zesde positie. Voor Koen Bogaerts en Mark van der Aa verliep de pitstop niet vlekkeloos. Zij verloren door een losgekomen oliedop namelijk veel tijd en zagen een goede klassering letterlijk in rook opgaan.
Ruud Olij kon zijn eerste positie niet behouden. De BMW-coureur bleek namelijk te kort te hebben stilgestaan bij de pitstops en kreeg daarvoor een drive-through penalty. De leiding in de wedstrijd kwam hiermee in handen van Dennis de Groot.
Olij viel door de drive through terug tot achter Cor Euser, die dus op de tweede plaats in de race was komen te liggen. Olij zette daarna alles op alles om Cor Euser nog te naderen, maar kwam uiteindelijk een paar seconden tekort om het Euser nog moeilijk te maken. Aan Dennis de Groot ging dit alles voorbij, samen met Priscilla Speelman pakte hij op TT circuit Assen een snaarstrakke overwinning. Cor Euser eindigde zijn inhaalrace op positie twee, Ruud Olij bekroonde zijn sterke optreden met een derde positie.
In de Sport-divisie kon René Snel bij de start van de race de leiding behouden. Daarachter lag Harold Wisselink op de tweede plaats, gevolgd door Rob Nieman. Op de vierde positie lag na de start Chris Voet, met daar weer achter Kim Troeijen, Dennis de Borst, Frank Bédorf en Huub Delnoij. De Borst was in de eerste ronde ver teruggevallen door een touché met Cor Euser.
De strijd om de vijfde positie was in de openingsronden zeer spannend. Frank Bédorf stond namelijk onder zware druk van Dennis de Borst en Erwin van Dijk. Vooral Bédorf en Van Dijk gaven elkaar geen duimbreed toe en kwamen zelfs regelmatig naast de baan terecht.Huub Delnoij had zich ondertussen los kunnen weken van zijn achtervolgers en was op de derde positie terecht gekomen, achter René Snel en Harold Wisselink.
Na de pitstops lag Harold Wisselink op de eerste positie, voor René Snel en Martin de Kleijn. Huub Delnoij lag op plaats vier en daarachter Kim Troeijen op positie vijf. De strijd om de zesde plaats was na de pitstops meteen spannend, want Nieman haalde met een fraaie inhaalactie Bart van den Broeck in de eerste bocht buitenom in.
Harold Wisselink kon zijn eerste positie behouden, maar achter Wisselink viel in de slotfase René Snel weg. De tweede plaats in de Sport-divisie kwam hiermee in handen van Martin de Kleijn, maar de Clio-coureur kreeg een drive-through omdat zijn pitstop te kort had geduurd. Ook Huub Delnoij kreeg hiervoor een drive-through, waardoor De Kleijn uiteindelijk geen positie verloor. Ook Delnoij verloor ondanks zijn drive through geen positie.
De Kleijn en Delnoij kwamen in de laatste ronden nog in de buurt van koploper Wisselink maar zij konden Wisselink niet meer van de eerste laats afhouden. De BMW-coureur pakte dus de overwinning, voor het duo De Borst/De Kleijn. De 16-jarige Huub Delnoij eindigde zijn eerste raceweekend in de Supercar Challenge meteen met een derde plaats op het podium.
Wisselink was na afloop blij met zijn overwinning: "Een uur en drie kwartier op Pirelli's was toch wat teveel van het goede. In het tweede gedeelte van de race was mijn wagen meer een hobbelauto, mijn spiegels trilden zo dat ik niet eens meer kon zien wie er achter me reed. Het is dat de anderen een drive through kregen, anders had ik ze niet achter me kunnen houden."
Volledige uitslag van de race