Formule 1: Rosberg in zetel naar pole op Hockenheim, Hamilton 15e door crash na remdefect
Mercedes is dit seizoen oppermachtig, maar zeker niet onfeilbaar. Terwijl de GP van Duitsland zich morgen kan opmaken voor een onbedreigde thuisoverwinning van Nico Rosberg, vloog Lewis Hamilton in Q1 al hard van de baan vanwege een remprobleem. Zo kon zijn teamgenoot eenvoudig de pole pakken. Hoe kansloos de Brit nu ook lijkt, het zal zeker interessant zijn om zijn opmars te volgen. Williams pakte met Bottas en Massa de plaatsen twee en drie, terwijl Kevin Magnussen schitterde met een vierde tijd. Daniel Ricciardo was toch weer sneller dan Vettel; de twee Red Bulls starten als vijfde en zesde. Er was weinig te merken van de verwachte gevolgen van het afschaffen van de FRIC-ophanging: geen enkel team was opeens veel beter of slechter dan ervoor.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Mercedes, Williams, Red Bull
Q1 kwam langzaam op gang, de eerste vijf minuten gebeurde er niks. Toen gingen 21 coureurs zich klaarmaken, want Ericsson stond nog in zijn hemd te kijken hoe zijn monteurs probeerden zijn auto op tijd klaar te krijgen. Geen goed nieuws voor het geplaagde Caterham, dat vanochtend al te maken kreeg met een motorbrand in Kobayashi's auto.
Na tien minuten stond Bottas bovenaan, voor Hamilton, Massa, Alonso en Ricciardo. Rosberg had een fout gemaakt in de hairpin en stond nog niet op de klok. Vettel schoof intussen naar de vijfde plek door. Maar die fout was niets vergeleken met de crash van Hamilton, na 12 minuten in de Sachskurve. De Brit was er in de Mercedes hard afgegaan, waardoor de sessie werd afgebroken. Tijdens het remmen blokkeerde het linkervoorwiel meteen, zodat het erop leek dat de remschijf rechtsvoor was geploft. Zulks rapporteerde Hamilton ook meteen over de radio, nog nahijgend van de klap. Hij zou met zijn tijd Q2 wel halen, maar daarin uiteraard als 16e en laatste eindigen. (Al mag hij als 15e starten omdat Gutiérrez nog drie plaatsen wordt teruggezet.)
Na de gedwongen rustpauze reed Rosberg meteen naar ruimschoots de snelste tijd, FRIC of geen FRIC. Daarna tuimelden de tijden snel. De McLarens en Toro Rosso's nestelden zich vooraan, nog áchter Bottas, waarna de Red Bulls zich vóór Bottas plaatsten – Ricciardo weer vóór Vettel. Alonso reed naar de zesde tijd, terwijl Grosjean op de valreep Sutil buiten Q2 drukte. Achter de Duitser konden ook Bianchi, Maldonado, Kobayashi en Chilton een koude douche nemen.
In de hitte van Hockenheim begon ook Q2 met inactiviteit. Rosberg en de beide Williamsen namen daarna meteen de eerste drie plaatsen in, waarna Bottas en Massa werden gesplitst door Vettel en Magnussen. Daarachter volgden Alonso en Ricciardo. In afwachting van de tweede runs stonden Räikkönen, Vergne, Grosjean en Gutiérrez er voorlopig naast, terwijl Pérez nog een tijd moest zetten. Daarin wist alleen laatstgenoemde nog een verschil te maken, wat ten koste ging van Jenson Button. Zo legden Button en Vergne het af tegen hun piepjonge teamgenoten, die beiden wél met gemak Q3 haalden.
In het laatste segment waren Rosberg, de Force India's en de Williamsen als eerste buiten. De Mercedes-coureur pakte meteen een halve seconde op Bottas en zeven tienden op Massa. Vettel, Magnussen, Ricciardo, Alonso en Kvyat verdrongen vervolgens Hülkenberg en Pérez naar de plaatsen negen en tien.
Pérez was de eerste die zijn laatste snelle ronde voltooide; hij klom ermee naar de zesde plaats. Daarna kwamen ze een voor een langs: Massa verbeterde zich niet, Bottas wel, maar niet genoeg om Rosberg in gevaar te brengen. Alonso, Kvyat en Hülkenberg passeerden Pérez weer, terwijl Magnussen zich sterk naar de vierde tijd reed. Vettel legde het aan het slot toch weer af tegen zijn jonge Australische teamgenoot. Aan de uitslag was niets verrassends af te lezen: het gezamenlijk afschaffen van de FRIC-ophanging door alle F1-teams had dus niet de gevolgen die werden verwacht c.q. gevreesd.
F1, Hockenheim, kwalificatie, 19 juli 2014
1. Nico Rosberg (Mercedes W05) - 1'16"540 - Q3
2. Valtteri Bottas (Williams-Mercedes FW36) - 1'16"759 - Q3
3. Felipe Massa (Williams-Mercedes FW36) - 1'17"078 - Q3
4. Kevin Magnussen (McLaren-Mercedes MP4-29) - 1'17"214 - Q3
5. Daniel Ricciardo (Red Bull-Renault RB10) - 1'17"273 - Q3
6. Sebastian Vettel (Red Bull-Renault RB10) - 1'17"577 - Q3
7. Fernando Alonso (Ferrari F14-T) - 1'17"649 - Q3
8. Daniil Kvyat (Toro Rosso-Renault STR9) - 1'17"965 - Q3
9. Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes VJM07) - 1'18"014 - Q3
10. Sergio Pérez (Force India-Mercedes VJM07) - 1'18"035 - Q3
11. Jenson Button (McLaren-Mercedes MP4-29) - 1'18"193 - Q2
12. Kimi Räikkönen (Ferrari F14-T) - 1'18"273 - Q2
13. Jean-Eric Vergne (Toro Rosso-Renault STR9) - 1'18"285 - Q2
14. Romain Grosjean (Lotus-Renault E22) - 1'18"983 - Q2
15. Lewis Hamilton (Mercedes W05) - 1'18"683 - no time - Q2
16. Adrian Sutil (Sauber-Ferrari C33) - 1'19"142 - Q1
17. Esteban Gutiérrez (Sauber-Ferrari C33) - 1'18"787 - Q2 **
18. Jules Bianchi (Marussia-Ferrari MR03) - 1'19"676 - Q1
19. Pastor Maldonado (Lotus-Renault E22) - 1'20"195 - Q1
20. Kamui Kobayashi (Caterham-Renault CT05) - 1'20"408 - Q1
21. Max Chilton (Marussia-Ferrari MR03) - 1'20"489 - Q1
22. Marcus Ericsson (Caterham-Renault CT05) - no time - Q1