Marijn van Kalmthout knokt zich naar zege in BOSS GP tijdens Zandvoort Masters

Marijn van Kalmthout heeft bij zijn eerste optreden in de BOSS GP van 2014, tijdens de Zandvoort Masters, een zege geboekt in de eerste race op zaterdag. Bij de tweede race op zondag raakte de motor van de Benetton F1 door een moeizame opwarmronde oververhit, waardoor Van Kalmthout bij de start vanaf poleposition niet weg kwam. "Ze begrijpen hier op Zandvoort niet meer hoe een Formule 1 werkt", baalde Van Kalmthout na de race. "Tijdens de opwarmronde werd er nog aan de baan gewerkt, waardoor we heel langzaam moesten rijden. Dat is funest voor de motor, die dan ook in de veiligheidsmodus schoot en daardoor niet meer in de versnelling te krijgen was. Van Kalmthout kon pas aan zijn race beginnen toen de andere rijders er al meer dan een ronde op hadden zitten. Jammer voor mijn gasten."
Tekst en foto's: PR
Al vijf jaar lang racet Marijn van Kalmthout met veel succes in de BOSS GP, een spectaculaire klasse met Big Open Single Seaters. Prachtige bolides die ooit in de Formule 1, Indycar, GP2 en andere spraakmakende formulewagenklasse raceten. Van Kalmthout bestuurt de prachtige felblauwe Benetton B197 uit 1997, die in de Formule 1 bestuurd werd door Jean Alesi.

Dit seizoen staat voor Van Kalmthout echter volledig in het teken van zijn talentvolle zoon Rinus, die na het behalen van meerdere nationale titels in de karting inmiddels internationaal racet in diverse kampioenschappen. "Rinus rijdt dit seizoen vrijwel wekelijks een evenement in Italië, Spanje, België, Duitsland en zelfs al eens in Canada. Ik vind het leuk en belangrijk om hem daarin te ondersteunen. Dat betekent echter wel dat er maar weinig tijd overblijft om zelf te kunnen racen", vertelt Marijn van Kalmthout. Het weekend van de Zandvoort Masters paste echter wel in het schema, dus kwamen Van Kalmthout en zijn team Mansell Motorsport goed voorbereid naar het circuit in de duinen.
Tijdens de vrije training liet Van Kalmthout zien dat hij al direct snel kon zijn, want binnen enkele ronden zette hij een 1:27 op de klokken. Jammer genoeg viel de benzinedruk weg, waardoor Van Kalmthout de verdere dag niet meer in actie kon komen. Een draadje van enkele eurocenten gaf problemen bij de benzinetoevoer, zo bleek nadat de motor gedurende een acht uur durende operatie geheel uit elkaar gehaald was.

Voor aanvang van de kwalificatie op zaterdagochtend was er grote twijfel bij alle teams. Wordt het een droge of een natte sessie? De verschillen in tijden met slicks of regenbanden zijn zo groot, dat deze keuze cruciaal zal blijken. Precies op het moment dat de kwalificatie begon ging het inderdaad flink regenen. Van Kalmthout ging toch op slicks naar buiten, reed de snelste rondetijd en omdat het bleef regenen en de andere rijders bij lange na niet aan zijn tijd kwamen leek zijn keuze voor slicks de juiste te zijn. Tegen het einde van de kwalificatie monteerden diverse rijders regenbanden, Van Kalmthout was op zijn slicks van de baan in het grind geschoven en kon zijn tijd niet meer verbeteren.
Het lukte Johann Ledermair in zijn GP2 op regenbanden toch de snelste rondetijd te rijden, maar met een tweede startplek kon Van Kalmthout vrede hebben. "Het was zo glad op de baan dat ik gewoon over het water reed. Zelfs de stickers op het bandenoppervlak waren er nog niet eens afgesleten, die zijn normaal binnen een paar seconden van de banden af en nu heb ik er vier ronden mee gereden", lachte Van Kalmthout.

Bij de rollende start van de eerste race op zaterdagmiddag was de Benetton goed weg, Van Kalmthout ging als eerste de Tarzanbocht in. Het lukte hem echter niet los te komen van zijn rappe achtervolgers. Ledermair en later ook Jakub Smiechowski knokten achter hem om de tweede positie en bleven kort achter Van Kalmthout rijden. De Benetton-rijder zelf streed met zijn remmen, want die functioneerden niet optimaal. "De remmen pakten niet direct zoals het hoort, waardoor ik ook op mijn motor moest afremmen. Met de snelheden waarmee wij op bochten zoals het Scheivlak aankomen is dat een serieus probleem, dus kon ik iets minder hard rijden dan ik gewend ben in mijn Benetton."
Vlak voor het einde van de race wist Ledermair zelfs voorbij Van Kalmthout te komen, maar de Hoofddorper gaf niet op en bleef zoeken naar een kans om de leiding terug te pakken. Dat lukte toen de Oostenrijker in de laatste ronde bij het inhalen van een achterblijver de verkeerde keuze maakte en de grindbak indook. Van Kalmthout nam wel de juiste beslissing en stuurde zo naar de overwinning, de Pool Smiechowski werd tweede en Klaas Zwart, die een verkeerde bandenkeuze had gemaakt en een pitstop moest maken, werd derde.

Dat was ook de startvolgorde voor de race op zondagochtend, maar daar ging het voor Van Kalmthout al mis in de opwarmronde. "De warming up is voor onze auto's van groot belang, want de motor koelt tijdens het rijden en daarom moeten we die ronde vlot kunnen rijden, anders wordt de motor te heet", legt Van Kalmthout uit. Tijdens de opwarmronde werd er echter door officials nog hard gewerkt op de baan, waardoor de Big Open Single Seaters stapvoets over het circuit moesten rijden en van koeling dus geen sprake was. Sommige rijders in het achterveld waren zo brutaal om via de pitstraat nog een extra opwarmronde te rijden. Eenmaal op de startgrid kreeg Van Kalmthout zijn Benetton door een oververhitte motor niet meer in een versnelling, waardoor hij bij de start niet wegkwam.

De auto werd vervolgens naar de pitstraat geduwd en pas nadat alle andere rijders al een volle ronde gereden hadden kon Van Kalmthout starten aan zijn race.

Hoewel er niet veel eer meer te behalen viel, besloot Van Kalmthout de Benetton toch flink te laten brullen en zo wist hij een aantal coureurs te passeren. De polesitter kwam uiteindelijk als zevende over de finish. De race werd gewonnen door Klaas Zwart, die zijn supersnelle Jaguar R5 uit 2004 zelfs naar een nieuw ronderecord op Zandvoort stuurde. "Ik feliciteer Klaas met dit succes, jammer dat ik hem in de eerste paar ronden geen partij heb kunnen geven, want het mooiste blijft toch om samen te knokken", is Van Kalmthout enigszins teleurgesteld na zijn tweede race.
