Sportscars: Spirit of Daytona Racing wint Six Hours of the Glen

Richard Westbrook en Michael Valiante hebben op Watkins Glen hun eerste overwinning in het TUDOR United SportsCar Championship behaald. Bij de op een na laatste herstart wist Richard Westbrook OAK Racing-coureur Alex Brundle te passeren. Een crash van Scott Pruett en Renger van der Zande leverde vrijwel direct na de inhaalactie de laatste 'caution' op, maar bij de herstart was Brundle niet bij machte om Westbrook het leven nog zuur te maken.
Tekst: Marcel ten Caat
Foto: Spirit of Daytona Racing, LAT Photo
Vrijwel de gehele zes uur waren de Spirit of Daytona Racing Corvette DP en de OAK Racing Morgan-Nissan in gevecht om de overwinning, maar het was uiteindelijk Westbrook die zijn landgenoot wist te verslaan na de een-na-laatste herstart in de wedstrijd. Op puur vermogen ging de Daytona Prototype de LMP2 voorbij, iets wat achteraf de discussie over de Balance of Performance tussen DP en LMP2 weer deed oplaaien.
"We hadden een geweldige herstart. Alex werd wijd geduwd door Frisele en ik kreeg de mogelijkheid een goede aanloop te nemen. Ik had meer vermogen en snelheid en kon daardoor profiteren," aldus een zeer blije Westbrook na afloop van de race, die met nog acht seconden te gaan met een groen-wit-geblokte vlag werd herstart. Westbrook eindigde uiteindelijk 0.877s voor de OAK Racing Morgan van Brundle, Gustavo Yacaman en Ho-Pin Tung, die blij was met de tweede plaats.
In de Prototype Challenge-klasse ging de overwinning opnieuw naar de CORE autosport Oreca FLM09. Colin Braun, Jon Bennett en James Gue wonnen ook de 24 Uur van Daytona en de 12 Uur van Sebring en behaalde op Watkins Glen International hun derde overwinning in de Tequila Patron North American Endurance Cup. Renger van der Zande leek wederom op een podium finish af te koersen, maar met nog tien minuten te gaan begaven de remmen van zijn Oreca FLM 09 het en vloog de Starworks Motorsport-coureur samen met Chip Ganassi Racing-coureur Scott Pruett de bandenstapels in.

De Vipers reden met een 'retro livery', maar legden het toch af tegen Corvette
Mooie strijd in GT LM tussen Corvette en Viper, BMW wint GT Daytona
Bij de GT auto's was er ook de hele wedstrijd strijd, maar werd de overwinning niet binnengehaald door een voordelige Balance of Performance voor een van de teams. De fans langs het circuit in de staat New York zagen een mooi gevecht tussen de Chevrolet Corvette en de Dodge Viper dat pas werd beslecht in de laatste ronde. De beide in retro kleuren gestoken Vipers wisten even de leiding te nemen gedurende de wedstrijd, maar uiteindelijk was het de Corvette van Antonio Garcia en Jan Magnussen die de volle winst wist te pakken, de derde opeenvolgende overwinning voor Corvette in de GTLM-klasse.
In de GT Daytona-klasse was het de Turner Motorsport BMW Z4 GT3 van Dane Cameron en Markus Palttala die na zes uur als winnaar over de streep kwam. De BMW pakte in de eerste ronde de leiding en lag vervolgens vrijwel de gehele race op kop. De AIM Autosport Ferrari 458 Italia GT3 kwam als tweede over de streep.
De Nederlanders in de GT Daytona-klasse konden op Watkins Glen helaas geen potten breken. Jeroen Bleekemolen viel uit nadat er een steentje door de radiateur van de Dodge Viper GT3-R was gegaan, terwijl Jaap van Lagen met de Park Place Racing Porsche de Ganassi Riley-Ford raakte. De schade aan de Porsche was dusdanig dat het team de handdoek in de ring moest gooien.
Uitslag Sahlen's Six Hours of The Glen
1. Westbrook/Valiante, Corvette DP, 191 ronden
2. Yacaman/Brundle/Tung, Morgan-Nissan, + 0.877s
3. Barbosa/Fittipaldi/Friselle, Corvette DP, + 1.587s
4. Friselle/Friselle/Fogarty, Corvette DP, + 36.067s
5. Taylor/Taylor/Angelelli, Corvette DP, + 1 ronde
6. Bennett/Braun/Gue, Oreca FLM09, + 5 ronden (1e LMPC)
7. Bielefeld/Plowman./Cheng, Oreca FLM09, + 5 ronden (2e LMPC)
8. Montecalvo/Jeannette, Oreca FLM09, + 5 ronden (3e LMPC)
11. Magnussen/Garcia, Corvette C7.R, + 6 ronden (1e GTLM)
12. Farnbacher/Goossens/Bomarito, Viper SRT, + 6 ronden (2e GTLM)
13. Bomarito/Wittmer/Goossens, Viper SRT, + 6 ronden (3e GTLM)
25. Cameron/Palttala, BMW Z4 GT3, + 13 ronden (1e GTD)