Supercar Challenge: Henry Zumbrink neemt revanche voor zaterdagrace met overwinning in race op zondag
Henry Zumbrink heeft de zondagsrace van de Supercar Challenge powered by Pirelli GT-divisies tijdens de Syntix Superprix op Circuit Zolder op zijn naam geschreven. De Volvo-coureur pakte in een natte race de overwinning vlak voor teamgenoot Kelvin Snoeks en het duo Pronk/Kox. In de GT-divisie ging de overwinning naar Henk Thuis, Marcel van Berlo zegevierde in de GTB-divisie.
Tekst en foto's: PR
Ook deze race werd door de natte omstandigheden gestart achter de safety car, zodat de coureurs aan de tricky omstandigheden konden wennen en het veld verder uit elkaar zou liggen bij de echte start.
Bij de start van de race pakte Henry Zumbrink meteen de leiding, daarachter gevolgd door Barry Maessen. Nico Pronk volgde daar weer achter op de derde plaats, met Roger Grouwels op positie vier. Barry Maessen kreeg daarna echter meteen een drive-through, omdat de Vicora-coureur de Viper van Grouwels na het opheffen van de SC-situatie al voor de start-finishlijn had ingehaald.
Zumbrink en Maessen, die zijn drive-through nog moest maken, konden in de eerste ronden flink uitlopen op hun concurrenten. Nico Pronk lag namelijk op de derde positie maar was verwikkeld in een felle strijd met Roger Grouwels. Daarachter lag Kelvin Snoeks op de vijfde positie, voor Bob Herber.
In deze groep slaagde Snoeks erin om meerdere posities goed te maken. De Volvo-coureur kwam hierdoor in de zevende ronde al op de tweede positie te liggen, ook omdat Barry Maessen op dat moment zijn drive-through al had gemaakt. Maessen was na zijn drive-through op de vijfde positie in zijn divisie terug op de baan gekomen.
Henry Zumbrink kon ondertussen zijn voorsprong in de race steeds verder vergroten. De Volvo-coureur was veruit de snelste man op de baan en liep ronde na ronde uit op zijn achtervolgers. Kelvin Snoeks lag nog steeds op de tweede plaats, maar daarachter was Barry Maessen op stoom. De Vicora-coureur kon na zijn drive-through al snel Roger Grouwels weer inhalen en reed daarna richting Kelvin Snoeks.
Ook na de pitstops was het Henry Zumbrink die de leiding in de wedstrijd in handen had, gevolgd door Kelvin Snoeks en Barry Maessen. Berry van Elk was met zijn Mosler MT900 GT3 inmiddels opgeklommen naar de vierde plaats maar hij voelde de hete adem in zijn nek van Robert de Graaff in de RaceArt Viper GT3-R. Berry van Elk was snel onderweg, maar Robert de Graaff deed er alles aan om het gat naar de Mosler-coureur te verkleinen.
Ronde na ronde kon De Graaff zijn achterstand op Van Elk verkleinen en na 25 ronden lukte het de Viper-coureur om Van Elk in de chicane voor de heuvel op knappe wijze buitenom in te halen. De Graaff pakte hiermee de vierde plaats in de wedstrijd over. Niet veel later verloor Berry van Elk ook de vijfde plaats in de wedstrijd, ditmaal aan Peter Kox.
Kox was in zijn stint ontketend en was veruit de snelste man op de baan. De Lamborghini-coureur kon na het inhalen van Van Elk niet veel later ook Robert de Graaff inhalen en reed in de laatste ronden ook nog naar Barry Maessen toe. Maessen probeerde in de laatste ronde zijn derde plaats te verdedigen, maar Kox was slim en zag toch nog kans om de Vicora te verschalken.
Aan Henry Zumbrink ging dit alles voorbij, hij won de race voor teamgenoot Kelvin Snoeks. Nico Pronk en Peter Kox pakten in de laatste ronde dus nog de derde plaats.
Toch was de voorsprong van Zumbrink op Kelvin Snoeks in de laatste ronden niet zo heel groot meer. "Ik was gestart op gebruikte banden want ik wilde in de beginfase van de race meteen een mooie voorsprong opbouwen", verklaarde Zumbrink. "Dat plan slaagde, maar daardoor had ik het in de slotfase wel moeilijk. Toen ik Snoeks in mijn spiegels zag komen heb ik nog een tandje bij moeten zetten, wat niet gemakkelijk was met alle achterblijvers. Maar ik ben blij dat het is gelukt!"