Supercar Challenge: Overwinning voor Werner van Herck na spannend gevecht met Luc de Cock
Werner van Herck heeft op Circuit Zolder de eerste race van de Supersport- en Sport-divisie van de Supercar Challenge tijdens de Syntix Superprix op zijn naam geschreven. De Mazda-coureur had de gehele race spannende gevechten om de leiding maar kon die gevechten uiteindelijk in zijn voordeel beslissen. Luc de Cock eindigde op de tweede plaats, voor Ruud Olij. In de Sport-divisie ging de overwinning naar Harold Wisselink.
Tekst en foto's: PR
De coureurs van de Supersport- en Sport-divisie kregen bij de start van de race nog een extra uitdaging, want het begon namelijk langzaam te regenen terwijl iedereen op slicks op de startgrid stond. Vooraan in het veld kon Luc de Cock bij de start van de race zijn eerste plaats behouden. De Lotus-coureur verdedigde zijn eerste plaats in de eerste bocht maar kwam daarna meteen onder zware druk te staan. Onder andere Werner van Herck, Koen Bogaerts en Eric van den Munckhof drongen flink aan bij de Lotus-coureur. Voor Aart Bosman was een goede klassering al snel onmogelijk, want de Lotus-coureur kwam na een paar bochten al in het grind tot stilstand. Ook Menno Meijers kwam niet ongeschonden door de eerste ronde en moest met een aanlopend wiel de pitstraat opzoeken.
Luc de Cock kon zijn eerste positie niet lang vasthouden. Aan het einde van de eerste ronde slaagde Werner van Herck er namelijk in om de Lotus-coureur te verschalken en de leiding over te nemen. Achter De Cock was de vanaf de vijfde positie begonnen Cor Euser inmiddels al opgeklommen naar de derde plaats.
Eric van den Munckhof deed het omgekeerde en opzichte van Cor Euser, hij viel in de eerste ronden namelijkterug naar de zevende positie. De BMW-coureur kwam hierdoor in een fel gevecht terecht met onder andere Michael Verhagen, de IDRT Saker, Ronald van Loon, Ruud Olij en Lee Allen. Bumper aan bumper ging deze groep over het circuit, met schitterende gevechten tot gevolg.
Ook de strijd om de leiding in de race was zeer spannend. Werner van Herck moest alle zeilen bijzetten om zijn eerste positie te behouden, want Luc de Cock en Cor Euser zaten Van Herck op de hielen. In de zesde ronde kon de Mazda-coureur zijn eerste plaats niet meer behouden en moest hij zijn meerdere erkennen in zowel De Cock als Euser.
Van Herck gaf zich echter niet zomaar gewonnen en bleef de druk bij de koplopers erop houden. Dit resulteerde in een remfout bij Cor Euser, waarna Van Herck de tweede plaats weer kon overnemen. De strijd aan de kop bleef onverminderd spannend, want Van Herck kon daarna ook Luc de Cock blijven volgen en pakte zelfs in de elfde ronde weer de eerste plaats in de race over.
Ook na de pitstops ging de strijd om de eerste plaats onverminderd verder. Werner van Herck had tijdens de pitstops zijn eerste plaats kunnen behouden maar de Mazda-coureur stond nog steeds onder zware druk van Lotus-coureur Luc de Cock. Mark van der Aa lag na de pitstops op de derde plaats, voor Ruud Olij op positie vier en Eric van den Munckhof op plaats vijf.
De strijd om de eerste plaats was in de slotfase een schitterend gevecht tussen Werner van Herck en Luc de Cock. De twee coureurs wisselden regelmatig van positie en hielden elkaar constant onder druk. Uiteindelijk besliste Van Herck het gevecht in zijn voordeel. De Mazda-coureur had op de streep een voorsprong van 0.150 seconden op Lotus-coureur Luc de Cock.
Koen Bogaerts en Mark van der Aa leken de derde plaats in de wacht te slepen, maar met nog twee minuten op de klok kwam Van der Aa in aanraking met de BMW van Philippe Bonneel. Van der Aa moest hierna zelfs zijn wagen in het gras parkeren en zag hierdoor een podium in rook opgaan. Hierdoor kreeg Ruud Olij de derde plaats in zijn schoot geworpen.
Werner van Herck was na afloop uitermate blij met zijn overwinning, vooral ook omdat het team het afgelopen jaar veel technische tegenslagen heeft gehad. "Ik dacht bij de start ze komen me snel voorbij en als het harder gaat regenen is het helemaal gedaan omdat de Lotus-auto's lichter zijn. Maar het is perfect gegaan, ik heb denk ik niet teveel foutjes gemaakt. Dit is een serieuze opluchting, vooral voor de mekaniekers die de afgelopen maanden veel pech met de auto hebben gehad en enorm veel werk verzet hebben."
In de Sport-divisie had Erwin van Dijk een slecht begin van de race. De Lotus-coureur verloor in de eerste ronde veel plaatsen en viel zelfs terug tot de zevende plaats in zijn divisie. De leiding in de Sport-divisie was na de eerste ronde in handen van Wiebe Wytzes, voor Dennis de Borst en Rob Nieman.
Lang kon Wytzes niet van zijn eerste plaats genieten, want de Clio-coureur verloor die positie al snel aan Dennis de Borst. Achter Wytzes lag Rob Nieman nog steeds op de derde plaats, voor Harold Wisselink en Toon Rutgers. Erwin van Dijk lag na vijf ronden nog steeds op een zesde plaats in zijn divisie. De top zes zat wel zeer dicht bij elkaar, waardoor er nog van alles mogelijk was.
Bij de koplopers was Harold Wisselink ook snel onderweg. De BMW-coureur lag na de beginfase op de vierde plaats, maar kon meerdere plaatsen goedmaken en in de tiende ronde zelfs de leiding in zijn divisie overnemen. Lang kon Wisselink hier echter niet van genieten, want al snel pakte De Borst die eerste plaats alweer van de BMW-coureur af.
Achter beide koplopers zaten inmiddels ook Wiebe Wytzes, Erwin van Dijk en Rob Nieman op het vinkentouw. Het leverde een mooi schouwspel op, omdat het inmiddels ook harder was gaan regenen moest iedereen het onderste uit de kan halen om snelle tijden te blijven rijden en om ondertussen ook op de baan te blijven.
Ook na de pitstops was het Harold Wisselink die de leiding bij de Sport-coureurs in handen had.. Toon Rutgers lag inmiddels op de tweede plaats, met daarachter Wesley Caransa en de Clio van het duo Voet/Van den Broeck.
Daarachter was de strijd na de pitstops meteen spannend met Martin de Kleijn, Rob Nieman en Erwin van Dijk. Van Dijk wilde in deze groep al snel Rob Nieman inhalen en waagde voor de chicane voor de bult een uitremactie. Nieman stuurde bij deze achter echter in waarna de auto's elkaar raakten en rechtdoor schoten de grindbak in. Beiden konden hierna wel hun weg vervolgen., zij het met een paar plaatsen verlies.
Aan Harold Wisselink ging dit alles voorbij. De BMW-coureur pakte de overwinning in de race, voor Maurits en Wesley Caransa. Toon Rutgers eindigde uiteindelijk op de derde positie. "Ik had de kwalificatie gereden op oude banden zodat ik voor de race nog nieuwe banden had", verklaarde Wisselink achteraf. "De eerste ronden heb ik afgewacht omdat er om me heen een hoop gebeurde, maar daarna ging het perfect ook omdat ik wist dat ik geen strafseconden had. Ik had in het begin een mooi gevecht met de Febo-Clio het was erg leuk!"
Volledige uitslag van de race