Sportscars: Nachtelijk drama voor Toyota, Audi aan de leiding
Leek gisteravond laat de 24 Uur van Le Mans nog te worden gedomineerd door Toyota, na zonsopkomst zag het er op het Circuit de la Sarthe ineens volledig anders uit. Om acht uur vanochtend lag de Audi R18 e-tron quattro (Di Grassi/Gené/Kristensen) aan de leiding. Achter de Audi met startnummer 1 ligt de Porsche 919 Hybrid met nummer 20 (Bernhard/Webber/Hartley) op de tweede plaats, gevolgd door de nummer 2 Audi (Fassler/Lotterer/Treluyer).
Tekst: Marcel ten Caat (vanuit Le Mans, Twitter: @marceltencaat)
Foto's: Frits van Eldik
Gedurende de nacht bleef het gelukkig droog, maar behalve in de LMGTE Pro klasse was er van strijd weinig sprake. De Toyota TS040 Hybrid met startnummer zeven lag ver voor en leek, net als in de voorgaande FIA World Endurance Championship uit de problemen te blijven. Het lijkt echter ook dit jaar geen Japans feestje te gaan worden, want in het donker moest Kazuki Nakajima zijn auto met electrische problemen aan de kant zetten en niet veel later kwam op de schermen de boodschap 'Retired' te staan.
Door de pech bij Toyota en in mindere mate bij Porsche schoven de twee resterende Audi's door naar de kop van de wedstrijd, maar net voor zeven uur kreeg ook de op dat moment aan de leiding liggende Audi van Marcel Fässler problemen met een turbocharger. Een 23-minuten durende pit stop zorgde voor flinke vertraging en bezorgde de Audi van Marc Gené de leiding in de wedstrijd, voor de Porsche van Mark Webber.
In de LMP2-klasse rijdt de OAK Racing-Ligier-Nissan met Brundle, Mardenborough en Shulzhitskiy nog steeds aan de leiding. Gedurende de nacht lieten Brundle en Mardenborough zich van hun beste kant zien en kwam de voorsprong geen moment in gevaar. De nr. 36-Signatech-Alpine (Chatin/Pantinacci/Webb) ligt inmiddels op de tweede plaats, gevolgd door de Thiriet by TDS Racing Ligier-Nissan (Thiriet/Badey/Gommendy).
Ho-Pin Tung ligt met zijn OAK Racing - Team Asia Ligier-HPD op de achtste plek in LMP2.
Om acht uur lag in de LMGTE Pro-klasse de AF Corse Ferrari met startnummer (Fisichella/Bruni/Vilander) aan de leiding, op slechts een paar seconden gevolgd door de Aston Martin Racing Vantage (Mücke/Turner/Senna). Het duo vecht al sinds gisteravond met elkaar om de leiding, waarbij tot nu toe enkel pit stops voor grotere verschillen zorgen. De Corvettes kregen allebei te maken met technische problemen, waardoor zij terugvielen en er ook dit jaar dus geen Amerikaanse overwinning op Le Mans gaat komen.
Jeroen Bleekemolen rijdt nog steeds zijn ronden in de ProSpeed Competition Porsche. Door een aantal klapbanden en het feit dat hij en Cooper MacNeil slechts als tweetal deelnemen is de achterstand op de concurrentie inmiddels te groot geworden.
Het laatste uur kwam de Safety Car weer naar buiten nadat Viktor Shaitar in de Porsche Curves van de baan ging en de vangrails en -hekken beschadigde.