Supercar Challenge: Overwinning voor Henry Zumbrink in spannende race op Spa
Henry Zumbrink heeft op een warm Spa-Francorchamps de overwinning gepakt in de zaterdagrace van de Supercar Challenge powered by Pirelli. De Volvo-coureur had enkele spannende gevechten met onder andere Arjan van der Zwaan en Louis Machiels maar kon in de extreme hitte toch zijn hoofd koel houden. Louis Machiels en Niek Hommerson eindigden op positie twee, voor Martin Lanting en Bob Herber. In de GT-divisie ging de overwinning naar Patrick van Glabeke en Frédérique Jonckheere en in de GTB-divisie ging de eerste plaats naar Ferdinand Kool en Max Koebolt. In de Supersport-divisie eiste Cor Euser de eerste plaats voor zich op en in de Sport-divisie pakten Dennis de Borst en Martin de Kleijn de eerste positie.
Tekst en foto's: Supercar Challenge
Henry Zumbrink had met zijn Volvo S60 V8 Silhouette de beste start. De Volvo-coureur dook als leider La Source in, gevolgd door Arjan van der Zwaan met de RaceArt Viper en Bob Herber met de Martino Rosso Ferrari 458 GT2. Kelvin Snoeks ontbrak helaas bij de start. In de kwalificatie had de motor van de Volvo van Snoeks namelijk door een kapotte oliepomp veel schade opgelopen, waardoor hij de race niet kon aanvangen.
Henry Zumbrink moest alle zeilen bijzetten om zijn eerste plaats te behouden, want de Volvo-coureur stond meteen onder zware druk van Arjan van der Zwaan in de Viper GT3-R. Van der Zwaan pakte in de derde ronde de leiding, maar moest die vrijwel meteen weer afstaan omdat de Viper te kampen kreeg met een oplopende olietemperatuur. Van der Zwaan zocht hierdoor al vroeg de pitstraat op om verdere schade aan de motor te voorkomen maar zag hierdoor een goede klassering wel in rook opgaan.
Het gaf Henry Zumbrink wat lucht aan de kop van het veld. De Volvo-coureur kon een paar seconden uitlopen op zijn concurrenten, zijnde Bob Herber in de Ferrari 458 GT2, Niek Hommerson in zijn Ferrari 458 GT3, Barry Maessen in de Vicora en Paul Bailey in de Aston Martin Vantage GT3.
Door een crash tussen Martin Webb, Steve Vanbellingen en Fiona James bij uitkomen busstop-chicane kwam bij de aanvang van het pitstopwindow de safety car de baan op, wat op Spa-Francorchamps altijd voor lastige taferelen zorgt. De leiders in de wedstrijd maakten namelijk meteen hun pitstop, waardoor het voor de safety car altijd moeilijk is om de echte leider te pakken te krijgen. Toch ging dat ditmaal goed, met nu als voordeel dat de deelnemers aan de kop van het veld weer dicht achter elkaar zaten.
Na de pitstops lag Henry Zumbrink nog steeds op de eerste plaats, omdat Zumbrink geen resultaatseconden had door zijn slechte resultaten op de Nurburgring. Louis Machiels lag op de tweede positie, gevolgd door Martin Lanting en Niels Bouwhuis. Barry Maessen was bij de pitstops helaas uitgevallen door technische problemen aan zijn Vicora.
Bij de herstart konden Henry Zumbrink en Louis Machiels meteen wegrijden bij achtervolgers Martin Lanting en Niels Bouwhuis. Bouwhuis zette bovendien Martin Lanting meteen onder druk en kon de Ferrari al snel verschalken.
Bouwhuis leek dus op een mooie derde plaats af te stevenen, maar de Vicora-coureur zag zijn goede race letterlijk in rook opgaan. Met nog tien minuten op de klok kwam de race voor Bouwhuis namelijk met een grote rookpluim ten einde.
De strijd om de eerste plaats werd in de slotfase nog steeds spannend, want Louis Machiels zette Henry Zumbrink constant zwaar onder druk. Machiels slaagde er echter niet meer in om de eerste plaats van Zumbrink af te pakken. "De slotfase was spannend, want mijn banden begonnen te glijden. Hierdoor moest ik andere lijnen gaan rijden", aldus Zumbrink. "Op het ene punt was ik sneller en op het andere punt de Ferrari. Het was een leuke race!" Achter Zumbrink en het duo Hommerson/Machiels eindigden Bob Herber en Martin Lanting op de derde positie.