Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formula Regional

Eurocup FR2.0: Bonifacio wint tweede race op Spa, De Vries kan pole niet omzetten in winst, Schothorst P13

bonifacio

Bruno Bonifacio heeft de tweede Eurocup-race van het World Series by Renault-weekend op Spa gewonnen. De Braziliaan rukte in de eerste ronde al slipstreamend op vanaf de vierde startplaats naar de tweede plaats om leider Nyck de Vries in de tweede ronde te verschalken. De Vries moest daarna ook een plaats toegeven aan Dennis Olsen. De Nederlander kwam als derde over de streep, maar verdedigde zijn positie zo met hand en tand – eerst tegenover Olsen, daarna tegenover Callan O'Keeffe – dat zijn podiumplaats nog onderwerp van nader onderzoek is (UPDATE: De Vries mag zijn derde plaats houden, maar krijgt in de eerstvolgende race een grid penalty van vier plaatsen). Steijn Schothorst maakte iets van zijn matige kwalificatie goed door vanaf de 20e plaats op de grid naar de 13e plaats te rijden.


Tekst: Mattijs Diepraam
Foto: World Series by Renault


Net als gisteren maakte Nyck de Vries een goede start van pole, maar opnieuw was de poleman een 'sitting duck' voor de slipstreamende achtervolgers. Op de Kemmel reden De Vries, Bonifacio, Panis en Olsen op een gegeven moment met vier naast elkaar. De Vries koos de binnenkant en wist zijn koppositie met kunst en vliegwerk te behouden. Bonifacio schoof door naar de tweede plaats, terwijl Panis moest toegeven en vervolgens het slachtoffer werd van een tikje van Orudzhev van achteren. "Jaaaa! Dat was spannend!" zei Bonifacio na afloop breed grijnzend, met de beker in zijn hand terugwandelend naar de motorhome van zijn team Prema. "Ik zat op een gegeven moment tussen drie auto's geklemd. Dat ging maar net goed!"

De Vries stuurde weliswaar als eerste Les Combes in, maar kwam in de ronde erna echter niet weg van Bonifacio, die er op de Kemmel prompt langsvloog. De Braziliaan wist vervolgens wél een buffertje op te bouwen, terwijl De Vries langzaam afzakte in de klauwen van Olsen, de winnaar van gisteren. Na vijf ronden had de Noor het gat gedicht: op de Kemmel zette hij zijn auto naast die van de Nederlander. Maar die zwaaide naar rechts en deed Olsen met de helft van zijn auto gras en stof bijten. Toch was de Noor er even later voorbij.

Terwijl Bonifacio en Olsen zich uit de voeten maakten, kreeg De Vries het nog druk met Callan O'Keeffe. Opnieuw verdedigde De Vries zijn positie zeer fel: O'Keeffe mocht het gras aan de linkerzijde van de Kemmel op grip testen. Die manoeuvre (of de optelsom van deze en de vorige actie) schoot de wedstrijdleiding in het verkeerde keelgat: De Vries stond 'under investigation'.

devries3

UPDATE: Na afloop bleek dat De Vries voor de eerste manoeuvre op het matje was geroepen. Hij mocht zijn plaats houden, maar krijgt wel een grid penalty voor de eerstkomende race. De Vries kon niet klagen. "Beter dan een tijdstraf nu! Ik noemde zelfs nog de tweede actie, maar daar hoefden de stewards het niet over te hebben. Nu was 't ook zo dat O'Keeffe schuin achter me zat en nog niet naast me. Toen ik de beelden zag, zag het wel erger uit dan het vanuit de auto leek. Maar voor wat betreft de eerste actie hadden ze gelijk; daar zat ik fout." Later deze week meer over Nyck de Vries en zijn plannen en ambities voor dit seizoen.

De Vries betreurde het dat hij zijn kwalificatietempo niet in racesnelheid kon omzetten. "Deze keer kon ik mijn eerste plaats na de start tenminste nog net behouden. Dat was gisteren zó teleurstellend. Dan doe je zo je best om de pole te pakken - en dan nog wel in de eerste groep, als er minder rubber op de baan ligt - en dan vliegen ze je in de slipstream nog voorbij! Jammer dat ik beide poles niet in zeges kon omzetten. Maar als we zouden weten waar die snelheid uit de kwalificatie is gebleven, dan had ik hier wel met een andere bokaal gestaan", aldus de Fries, die nu met een gedeelde leiding in het kampioenschap uit Spa vertrekt.

Steijn Schothorst maakte een uitstekende start, nadat zijn kwalificatie vanochtend niet geweldig ging. De poging om met een lichte auto minder ronden te rijden, slaagde niet. Vanaf de 20e plaats schoot Schothorst naar de 14e plaats. Even wist de Huizenaar op te rukken naar de 12e plaats, maar halverwege de race moest hij één plaats opgeven aan Ignazio D'Agosto. Andréa Pizzitola, Schothorsts teamgenoot bij het Nederlands-Britse Manor MP Motorsport, pakte het laatste punt van de dag met de tiende plaats, nadat hij even achtste lag.

Eurocup FR2.0, Spa, race 2, 1 juni 2014

1. Bruno Bonifacio - Prema - 12 ronden, 27'37"090
2. Dennis Olsen - Prema - 0"708
3. Nyck de Vries - Koiranen - 3"739
4. Callan O'Keefe - ART Junior - 4"650
5. Levin Amweg - ART Junior - 5"044
6. Anthoine Hubert - Tech 1 - 6"483
7. Matevos Isaakyan - JD - 7"181
8. Hans Villemi - Prema - 10"301
9. Egor Orudzhev - Tech 1 - 11"924
10. Andrea Pizzitola - Manor MP - 12"570
11. Matt Parry - Fortec - 13"076
12. Ignazio D'Agosto - Koiranen - 13"553
13. Steijn Schothorst - Manor MP - 16"910
14. Kevin Jörg - Kaufmann - 23"067
15. Simon Gachet - ARTA - 24"541
16. Louis Deletraz - AVF - 25"633
17. Nick Cassidy - Koiranen - 25"748
18. Matthew Graham - AVF - 28"050
19. Luke Chudleigh - Tech 1 - 29"062
20. Jack Aitken - Fortec - 29"888
21. Gustav Malja - Kaufmann - 30"870
22. Jake Hughes - Burdett - 31"090
23. Dario Capitanio - BVM - 31"648
24. Raoul Owens - Burdett - 31"873
25. Akash Nandy - Tech 1 - 32"468
26. Martin Rump - Fortec - 33"253
27. Patric Armand - Tech 1 - 33"779
28. Aurelien Panis - ART Junior - 41"617
29. Dennis Korneev - JD - 43"396
30. Charles Leclerc - Fortec - 44"413
31. Julio Moreno - Manor MP - 44"555
32. Gregor Ramsay - KTR - 45"545
33. Josef Zaruba - AVF - 47"363
34. Vasily Romanov - Tech 1 - 47"492
35. Alex Bosak - Prema - 55"457
36. Semen Evstigneev - BVM - 1'14"581
37. Alexander Albon - KTR - 1'15"778

Snelste ronde: Dennis Olsen, 2'18"704

Uitgevallen
7e ronde - Thiago Vivacqua
5e ronde - James Allen
1e ronde - Ryan Tveter

Tussenstand kampioenschap
1.De Vries, Bonifacio 70; 3.Olsen 47; 4.Orudzhev, Amweg 30; 6.Pizzitola 27; 7.Albon 26.

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet