Dragracing: Pro Dutch Racing sterk uit de startblokken in Engeland

Pro Dutch Racing is het nieuwe seizoen uitstekend begonnen. Tijdens de kwalificatie voor de eerste ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing eiste Robert Joosten de vierde plaats voor zich op en was de Pro Dutch '70 Camaro met drie keer een top drie klassering de meest constante auto van het veld. Met hoge verwachtingen keek het team dan ook uit naar de eliminaties, maar helaas moesten die door aanhoudende regelval worden afgelast. "We verbeteren ons nog steeds en er zit nog meer ruimte in. Daarnaast hebben we weer veel geleerd en hebben we in het kampioenschap een goede eerste stap gezet", aldus een tevreden terugblikkende Robert Joosten.
Tekst en foto's: PR
Pro Dutch Racing kende vorig jaar een sterke tweede seizoenshelft waarin onder andere een runner-up positie werd gescoord tijdens de European Finals op Santa Pod en Robert Joosten beslag legde op de vierde plaats in de eindstand van het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap. Het team begon dan ook vol vertrouwen aan het nieuwe seizoen en dit werd nog eens extra versterkt toen in het paasweekend op Santa Pod in een voor het Britse MSA kampioenschap meetellende wedstrijd de Pro Dutch Racing Camaro een tijd van 6,06 seconden op de klokken bracht en met groot verschil de eerste kwalificatieplaats voor zich opeiste.

Pro Dutch Racing was dan ook helemaal klaar voor Round 1, de eerste ronde van het uit vijf races bestaande FIA Europees Kampioenschap Drag Racing. Met 21 inschrijvingen en zeven verschillende nationaliteiten was Pro Modified, waarin Pro Dutch Racing-coureur Robert Joosten uitkomt, ook op Santa Pod weer de grootste, sterkst bezette en meest internationale klasse. Helaas werkten de weergoden niet mee en moest de eerste kwalificatiedag worden geschrapt. De tweede dag waren de omstandigheden gelukkig een stuk beter en mochten de Pro Mods drie keer voor een kwalificatiepoging aan de start verschijnen. Ondanks de goede voorbereiding werd onverwacht toch nog een beroep gedaan op het improviserend vermogen van Pro Dutch Racing. "We wilden voortborduren op de afstellingen van Pasen, maar dat ging helaas niet op. De overbrenging bleek niet meer zo fris te zijn en dus moesten we de bak en achteras ombouwen. Dat betekent dat de set-up ook volledig anders wordt en dus konden de gegevens van Pasen in de prullenbak. Op basis van eerdere ervaringen en het inschatten van de baanomstandigheden hebben we vervolgens een set-up bedacht. In de eerste kwalificatieronde bleek dit echter teveel, want meteen na de start kreeg ik al wielspin", aldus Joosten over het stroeve begin. Omdat de tijdwaarneming tijdens zijn run mankementen vertoonde, mocht de Pro Dutch '70 Camaro echter overrijden en dus stond Joosten na korte tijd alweer aan de start. Daarbij rolde er een 6,208 seconden uit de bus en stond de Nederlander meteen op een tweede plaats, op slechts 0,007 seconden van leider Norbert Kuno. "We hadden er wat vermogen uitgehaald, maar de baan was door alle regen van de dagen daarvoor nog erg lastig. Het was alsof je op ijs reed. Ik moest dan ook al voor de finish de chutes trekken", blikte Joosten op zijn eerste officiële run terug.

In de pits werden er weer de nodige aanpassingen aan de set-up doorgevoerd en korte tijd later mocht Joosten opnieuw naar de start. "Gedurende de dag zou de baan beter worden, maar hoeveel, dat is altijd lastig in te schatten. Daarnaast moesten we ook gaan werken aan een set-up die geschikt zou zijn voor de racedag", beredeneerde Joosten de strategie. Dat het team op de goede goed was, bleek al snel, want in de tweede run verbeterde Joosten zich tot 6,108 seconden en bleef daarmee tweede in de totaalrangschikking. De derde en laatste kwalificatierun was vervolgens goed voor 6,11 seconden. "Daarmee waren we wel constant, maar de baan was beter dan we dachten. We hadden er dus meer vermogen bij kunnen zetten en daarmee onze tijd kunnen verbeteren." Omdat twee concurrenten hun tijden wel wisten aan te scherpen, beëindigde Joosten de kwalificatie op slechts 0,002 seconden van de nummer drie op plaats vier. De Pro Dutch Racing-rijder was echter de enige die in alle drie de runs een top drie klassering had gescoord en toonde daarmee niet alleen zijn snelheid en constantheid aan, maar daarnaast was dit ook goed voor extra punten in het kampioenschap. Helaas keerde het Engelse slechte weer op de racedag terug, waardoor de eliminaties moesten worden afgelast en Pro Dutch Racing de goede vorm niet in een mooi raceresultaat kon omzetten. Daarmee waren de kwalificatieresultaten meteen bepalend voor de tussenstand in het kampioenschap en daarin staat Joosten nu samen met regerend kampioen Michael Gullqvist op plaats twee.

"Binnen een paar uur hebben we vier starts gemaakt en dat is toch een verdienste van het team. Iedereen heeft weer fantastisch gewerkt. Met het resultaat ben ik zondermeer blij. De Camaro gedraagt zich uitstekend, is constant, we verbeteren ons nog steeds en minstens zo belangrijk, we weten dat er nog veel ruimte voor verbetering is. Daarbij hebben we ook nu weer veel data verzameld en daar kunnen we ons voordeel mee doen bij de komende wedstrijden", aldus Joosten na afloop van Round 1.

Het FIA Europees Kampioenschap gaat weer verder in het eerste weekend van juli, als voor de rijders Alastaro in Finland op het programma staat. "Er ligt daar nieuw asfalt, dus iedereen begint weer op nul. Wellicht kunnen we daar ons voordeel mee doen", aldus de optimistisch vooruitblikkende Pro Dutch-piloot.