Indycar: Ryan Hunter Reay wint zinderende Indy 500. NASCAR-coureur Kurt Busch beste rookie!
Andretti Autosport-coureur Ryan Hunter Reay heeft in een zinderende finale voor de eerste maal in zijn carriere de Indy 500 op zijn naam geschreven. De wedstrijd moest tien ronden voor het einde vanwege een crash van Townsend Bell kortstondig onderbroken worden. Het leidde tot een schitterende eindsprint tussen Helio Castroneves, Marco Andretti en Ryan Hunter Reay. Die sloeg in de eindfase schitterend toe.
Tekst Willem J.Staat
Foto's Indycar
Start van de 98e editie van de Indy 500 op de Indianapolis Motor Speedway.
Ryan Hunter Reay wint zinderende Indy 500. Schitterend resultaat voor Andretti Autosport op de Speedway.
Het team van Andretti Autosport heeft op de Indianapolis Motor Speedway een schitterend resultaat behaald. In een schitterende eindsprint versloeg Andretti Autosport-coureur Ryan Hunter Reay de Penske Dallara Chevrolet van Helio Castroneves. Marco Andretti was wederom dichtbij de overwinning, maar moest met een derde plek genoegen nemen. NASCAR-coureur Kurt Busch reed bij zijn debuut voor het team van Andretti Autosport een fantastische Indy 500. De man die dit weekend ook nog eens de Coca Cola 600 voor zijn rekening neemt, eindigde als zesde. Tevens is hij de beste Rookie dit jaar.
Carlos Munoz eindigde als vierde. Juan Pablo Montoya deed het bij zijn comeback op de Indianapolis Motor Speedway uitstekend. Hij eindigde als vijfde. Voor het team van Chip Ganassi werd de Indy 500 een regelrecht drama. Scott Dixon crashte kort voor het einde en Tony Kanaan moest met versnellingsbakproblemen opgeven. De wedstrijd telde slechts vier neutralisaties en een rode vlag situatie die uit de NASCAR Sprint Cup gekopieerd werd. De Indycar-organisatie wilde na de crash van Townsend Bell de wedstrijd beslist niet zoals vorig jaar onder safetycar laten beëindigen en hanteerde de rode vlag. Het leidde tot een fantastische eindsprint.
Laatste start van Dario Franchitti op de Brickyard. Ditmaal in de safetycar.
Beginfase
Andretti Autosport coureur James Hinchcliffe nam direct de leiding terwijl er in de staart van het veld Ryan Briscoe kort de muur raakte en direct voor nieuwe banden naar binnen ging .Achter Hinchcliffe volgden Ed Carpenter, Will Power, Helio Castroneves, Marco Andretti, Josef Newgarden,JR Hildebrandt, Scott Dixon, Carlos Munoz. Kurt Busch bevond zich in vijftiende stelling.
In de 8e ronde nam Ed Carpenter voor de eerste maal de kop. Daar s schoof Montoya in de 18e ronde door naar de 11e plek.In de 20e ronde vond Ryan Hunter Reay aansluiting bij de Top 10.
Jacques Villeneuve opende in de 29e ronde als eerste de eerste reguliere pitstopcyclus. In de 33e ronde had Mikhail Aleshin de eer om als eerste Rus op de Speedway aan de leiding te rijden. In de 37e ronde pakte Will Power voor de eerste maal de leiding. Motorproblemen zorgden ervoor dat Graham Rahal in de 43e ronde als eerste naar de pits moest. Met negen ronden achterstand hervatte hij in de 49e ronde zijn wedstrijd.
Veel reguliere stops in de Indy 500 dit jaar.
In de 59e ronde pakte Marco Andretti voor de eerste maal de leiding. Gekscherend wordt hij door de Amerikanen wel de Dale Jr van de Indycar genoemd. De tweede reguliere stops begonnen rondom de 60e ronde. Slechte reguliere stop van Tony Kanaan. Zijn motor sloeg niet aan en viel naar de 30e plek terug. Met 18 ronden achterstand keerde Kanaan weer in de wedstrijd terug.
Na de tweede pitstopscylus nam Helio Castroneves voor de eerste maal de leiding in de Indy 500. Saga Karam reed een schitterende openingsstint. Vanaf een 31e startplek bevond de 19-jarige coureur zich in de 75e ronde al in tiende positie. In de 77e ronde nam Ed Carpenter de tweede plek van Marco Andretti over. Omdat er in de eerste 92 rondes zonder neutralisaties gereden werd, bedroeg het gemiddelde maar liefst 213 mph. In de 95e ronde reed Juan Pablo Montoya voor de eerste maal in zijn Penske Chevrolet aan de leiding.
In de 116e ronde begon Ed Carpenter aan zijn vierde pitstopcycus. In de 119e ronde nam Ryan Hunter Reay de leiding van Helio Castroneves over. Zowel Juan Pablo Montoya als Will Power kregen beiden wegens te snel rijden in de pitlane een ''drive-through'' penalty wegens te snel rijden opgelegd.
Hinchcliffe en Carpenter kort voor hun aanrijding op de Brickyard.
Kimball leidt neutralisatiefases in.
In de 137e ronde pakte Michael Andretti voor de tweede maal de leiding. Charlie Kimball zorgde in de 149e ronde voor een eerste neutralisatie door in de muur te verdwijnen. Daarmee was wel een absoluut record gezet. In de geschiedenis van Indy werd voor het eerst sinds jaren ruim 149 ronden lang zonder neutralisatie gereden. Ed Carpenter kwam daardoor even opnieuw aan de leiding. Voor zowel Juan Pablo Montoya als Will Power kwam deze safetycarfase exact op het juiste moment. Na de herstart pakte Ryan Hunter Reay direct de leiding met in zijn kielzog Ed Carpenter en Marco Andretti. De Canadezen Alex Tagliani kregen in de 167 beiden wel een zwarte vlag omdat zij in een gesloten pitlane toch "geserviced' werden. In tegenstelling tot in Europa ben je in de VS dan nog niet gediskwalificeerd. Beiden eindigden als dertiende en veertiende.
Tekst Willem J.Staat
Foto's Indycar
Start van de 98e editie van de Indy 500 op de Indianapolis Motor Speedway.
Ryan Hunter Reay wint zinderende Indy 500. Schitterend resultaat voor Andretti Autosport op de Speedway.
Het team van Andretti Autosport heeft op de Indianapolis Motor Speedway een schitterend resultaat behaald. In een schitterende eindsprint versloeg Andretti Autosport-coureur Ryan Hunter Reay de Penske Dallara Chevrolet van Helio Castroneves. Marco Andretti was wederom dichtbij de overwinning, maar moest met een derde plek genoegen nemen. NASCAR-coureur Kurt Busch reed bij zijn debuut voor het team van Andretti Autosport een fantastische Indy 500. De man die dit weekend ook nog eens de Coca Cola 600 voor zijn rekening neemt, eindigde als zesde. Tevens is hij de beste Rookie dit jaar.
Carlos Munoz eindigde als vierde. Juan Pablo Montoya deed het bij zijn comeback op de Indianapolis Motor Speedway uitstekend. Hij eindigde als vijfde. Voor het team van Chip Ganassi werd de Indy 500 een regelrecht drama. Scott Dixon crashte kort voor het einde en Tony Kanaan moest met versnellingsbakproblemen opgeven. De wedstrijd telde slechts vier neutralisaties en een rode vlag situatie die uit de NASCAR Sprint Cup gekopieerd werd. De Indycar-organisatie wilde na de crash van Townsend Bell de wedstrijd beslist niet zoals vorig jaar onder safetycar laten beëindigen en hanteerde de rode vlag. Het leidde tot een fantastische eindsprint.
Laatste start van Dario Franchitti op de Brickyard. Ditmaal in de safetycar.
Beginfase
Andretti Autosport coureur James Hinchcliffe nam direct de leiding terwijl er in de staart van het veld Ryan Briscoe kort de muur raakte en direct voor nieuwe banden naar binnen ging .Achter Hinchcliffe volgden Ed Carpenter, Will Power, Helio Castroneves, Marco Andretti, Josef Newgarden,JR Hildebrandt, Scott Dixon, Carlos Munoz. Kurt Busch bevond zich in vijftiende stelling.
In de 8e ronde nam Ed Carpenter voor de eerste maal de kop. Daar s schoof Montoya in de 18e ronde door naar de 11e plek.In de 20e ronde vond Ryan Hunter Reay aansluiting bij de Top 10.
Jacques Villeneuve opende in de 29e ronde als eerste de eerste reguliere pitstopcyclus. In de 33e ronde had Mikhail Aleshin de eer om als eerste Rus op de Speedway aan de leiding te rijden. In de 37e ronde pakte Will Power voor de eerste maal de leiding. Motorproblemen zorgden ervoor dat Graham Rahal in de 43e ronde als eerste naar de pits moest. Met negen ronden achterstand hervatte hij in de 49e ronde zijn wedstrijd.
Veel reguliere stops in de Indy 500 dit jaar.
In de 59e ronde pakte Marco Andretti voor de eerste maal de leiding. Gekscherend wordt hij door de Amerikanen wel de Dale Jr van de Indycar genoemd. De tweede reguliere stops begonnen rondom de 60e ronde. Slechte reguliere stop van Tony Kanaan. Zijn motor sloeg niet aan en viel naar de 30e plek terug. Met 18 ronden achterstand keerde Kanaan weer in de wedstrijd terug.
Na de tweede pitstopscylus nam Helio Castroneves voor de eerste maal de leiding in de Indy 500. Saga Karam reed een schitterende openingsstint. Vanaf een 31e startplek bevond de 19-jarige coureur zich in de 75e ronde al in tiende positie. In de 77e ronde nam Ed Carpenter de tweede plek van Marco Andretti over. Omdat er in de eerste 92 rondes zonder neutralisaties gereden werd, bedroeg het gemiddelde maar liefst 213 mph. In de 95e ronde reed Juan Pablo Montoya voor de eerste maal in zijn Penske Chevrolet aan de leiding.
In de 116e ronde begon Ed Carpenter aan zijn vierde pitstopcycus. In de 119e ronde nam Ryan Hunter Reay de leiding van Helio Castroneves over. Zowel Juan Pablo Montoya als Will Power kregen beiden wegens te snel rijden in de pitlane een ''drive-through'' penalty wegens te snel rijden opgelegd.
Hinchcliffe en Carpenter kort voor hun aanrijding op de Brickyard.
Kimball leidt neutralisatiefases in.
In de 137e ronde pakte Michael Andretti voor de tweede maal de leiding. Charlie Kimball zorgde in de 149e ronde voor een eerste neutralisatie door in de muur te verdwijnen. Daarmee was wel een absoluut record gezet. In de geschiedenis van Indy werd voor het eerst sinds jaren ruim 149 ronden lang zonder neutralisatie gereden. Ed Carpenter kwam daardoor even opnieuw aan de leiding. Voor zowel Juan Pablo Montoya als Will Power kwam deze safetycarfase exact op het juiste moment. Na de herstart pakte Ryan Hunter Reay direct de leiding met in zijn kielzog Ed Carpenter en Marco Andretti. De Canadezen Alex Tagliani kregen in de 167 beiden wel een zwarte vlag omdat zij in een gesloten pitlane toch "geserviced' werden. In tegenstelling tot in Europa ben je in de VS dan nog niet gediskwalificeerd. Beiden eindigden als dertiende en veertiende.