Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Teamstrijd Mercedes laait op: Rosberg pakt dubieuze pole

Rosberg

Nico Rosberg heeft de belangrijkste poleposition van het jaar gegrepen. De manier waarop de Duitser dat deed, riekt echter naar een Schumacheresque streek. Rosberg gaat met de voorlopige pole op zak de laatste stint in, verremt zich al dan niet per ongeluk, veroorzaakt een gelevlagsituatie en voorkomt dat Hamilton de pole kan afpakken. Of het echt een fout was, of een ordinaire truc is de vraag – de lichaamstaal van Lewis Hamilton bewijst in ieder geval dat hij overtuigd is van het tweede, want hij gunt Rosberg geen blik waardig. De teamstrijd van Mercedes laait al vroeg in het seizoen flink op.


Tekst: Daan Jeuken

Vrije ronde
Op de smalle straten van Monaco is het belangrijker en moeilijker dan ooit om een vrij rondje te krijgen. Zeker in Q1 kun je het je als topteam niet veroorloven om vast te komen zitten en daarom staan de Mercedessen bij aanvang van de eerste kwalificatiesessie vooraan te wachten om meteen een vrij rondje te klokken. De Red Bulls doen het tegenovergestelde: die blijven in de pits wachten. Mercedes' opzet slaagt, de mannen staan snel bovenaan de lijst. De Red Bulls rijden vijf minuten later de baan op, maar Ricciardo en Vettel vinden ook hun vrije ruimte die ze in de top brengt.

Debutanten komen goed weg
Daniil Kvyat maakt dit weekend kennis met Monaco en de Formule 1 en die kennismaking is nog niet optimaal. De Toro Rosso-rijder verliest de controle over zijn auto bij het uitkomen van de tunnel, maar waar we bijvoorbeeld Sergio Perez al eens keihard de muur in hebben zien vliegen, komt Kvyat goed weg: hij spint wel maar beschadigt alleen zijn voorvleugel in de muur, kan terug naar de pits en krijgt een nieuwe neus. Andere debutant Kevin Magnussen heeft ook al geluk; hij verremt zich in de eerste bocht, maar maakt gebruik van het stuk asfalt na de bocht en blijft uit de vangrail. Zijn banden kan hij echter weggooien.

Ericsson de fout in
Wanneer de slotfase aanbreekt, staan er drie teams onder de streep: Caterham, Marussia en Sauber. Op zich wel de usual suspects, maar ze zullen zich nog boven de streep willen rijden. Daar gaat echter niet meer, want er hangt dubbel geel in Mirabeau vanwege de derde debutant. Felipe Massa geeft Marcus Ericsson ruimte om hem voorbij te gaan, maar die schiet wild rechtdoor in de binnenbocht en raakt de Williams. De twee gaan samen rechtdoor de muur in en dat gooit Q1 op slot. Voor Massa betekent dit ook meteen het einde van de kwalificatie, want hij kan niet terug naar de pits.

Paar rondjes nodig
Het publiek in Monaco wordt anno 2014 gewend, want de auto's hebben allemaal een paar rondjes nodig om op snelheid te komen. Dat betekent dus veel actie op de baan. Sebastian Vettel moet gehandicapt door het leven, want hij heeft geen KERS. Toch weet Vettel een erg goede vierde tijd neer te zetten, vlak achter zijn teamgenoot. De Mercedessen zijn alweer een halve seconde los. De Ferrari's volgen achter de Red Bulls.

Buiten de top tien staan Vergne, Grosjean, Perez, Bottas en Maldonado. Perez verbetert zijn tijd en duwt Button naar p11. Bottas verbetert zich iets, maar wint maar één plaats. Vergne rijdt zich wel boven de streep, dat gaat ten koste van Hülkenberg. Die is al over de finish en dus valt hij uit. Grosjean verbetert zijn tijd niet, evenals zijn teamgenoot. Het laatste woord is aan Jenson Button, maar zijn ronde is ook niet geweldig en Button eindigt op p12.

Mercedesstrijd om duizendsten
Q3 lijkt weer op een Mercedes-strijd uit te draaien. Rosberg was in Q1 de snelste, Hamilton in Q2, dus de twee kemphanen zitten weer lekker dicht bij elkaar. Of kunnen Ricciardo en Vettel (als zijn KERS is gemaakt) nog verrassen?

De eerste slag is voor Rosberg; hij blijft Hamilton 0,059 seconde voor. Ricciardo volgt op vier tienden, Vettel op bijna zes. Alonso en Räikkönen volgen op p5 en p6. Iedereen komt na de eerste stint terug naar binnen en met nieuwe banden wordt de jacht op een goede uitgangspositie vervolgd.

Doet Rosberg een Schumachertje?
Rosberg is de eerste die zijn laatste poging tot pole inzet, maar hij verremt zich in Mirabeau en kan dus niet verder. Een buitenkansje voor Hamilton om die pole toch weer van zijn teamgenoot af te pakken, zou je zeggen, maar door de gele vlag die Rosberg veroorzaakt moet Hamilton van het gas en kan hij de pole niet meer aanvangen. Zou het een eerlijke fout zijn van Rosberg, of een Schumacheresque streek? Het is in ieder geval een dubieuze pole voor Rosberg, die hem wel viert als een echte pole, maar Lewis Hamilton straalt in al zijn lichaamstaal uit dat hij laaiend is op zijn teamgenoot.

De derde plaats is voor Daniel Ricciardo, die voor de vijfde keer in zes races Vettel verslaat. De twee staan wel samen op de tweede startrij. Daarachter staan de twee Ferrari's, waarbij Alonso ook al voor de vierde keer zijn teamgenoot voorblijft. Vergne, Magnussen, Kvyat en Perez maken de top tien vol.

Rosberg is toch blij
Nico Rosberg zit met een brede grijns bij de persconferentie, hij heeft de belangrijkste pole van het jaar te pakken. "Dit is niet zoals ik had gehoopt. Ik dacht dat het voorbij was toen het gebeurde, want ik had wel verwacht dat iemand mijn tijd zou pakken. Maar uiteindelijk ben ik erg blij, het is geweldig om hier thuis op pole te staan. Ik wist niet precies waar Lewis was, ik zag pas toen ik achteruit reed dat hij achter me zat. Het spijt me voor hem, maar goed, zo is het nu eenmaal."

Hamilton is laaiend, maar houdt zich in
Lewis Hamilton straalt in alles uit ziedend te zijn op zijn teamgenoot, maar in de persconferentie houdt hij zich in. "Dit is wel erg ironisch. Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Ik zat in mijn poleronde. Ik wil er verder niets over zeggen."

Ook Ricciardo niet blij
Daniel Ricciardo is weer derde, maar is ook niet erg blij. "Ik had dichter bij hen kunnen zitten, maar ik maakte een fout in bocht 8 en vergooide mijn ronde. Dat is jammer."

Uitslag kwalificatie Monaco
1. Nico Rosberg, 1:15.989
2. Lewis Hamilton, op 0.059
3. Daniel Ricciardo, op 0.395
4. Sebastian Vettel, op 0.558
5. Fernando Alonso, op 0.697
6. Kimi Räikkönen, op 1.400
7. Jean-Eric Vergne, op 1.551
8. Kevin Magnussen, op 1.566
9. Daniil Kvyat, op 2.101
10. Sergio Perez, op 2.338

11. Nico Hülkenberg, 1:17.846
12. Jenson Button, 1:17.988
13. Valtteri Bottas, 1:18.082
14. Romain Grosjean, 1:18.196
15. Pastor Maldonado, 1:18.356
16. Felipe Massa, geen tijd

17. Esteban Gutiérrez, 1:18.741
18. Adrian Sutil, 1:18.745
19. Jules Bianchi, 1:19.332
20. Max Chilton, 1:19.928
21. Kamui Kobayashi, 1:20.113
22. Marcus Ericsson, 1:21.732
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet