Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
WTCC

FIA WTCC Puebla tweede race: Dubbel podium voor Alfa:



Rydell had het zwaar en moest uiteindelijk zijn meerdere erkennen in de kracht van de Alfa met Morbidelli en daarmee was de strijd nog niet voorbij, want ook Farfus benutte zijn surplus aan vermogen om de tweede plaats voor zich op te eisen. Het werd een mooi gevecht, waarin de SEAT-rijder echter op vrijwel dezelfde manier als daarvoor ook zijn tweede plaats verloor. Daarmee reden de twee Alfa´s op kop, terwijl de Top 6 werd afgesloten door Tom Coronel. Sharp was op dat moment al ver naar achteren gezakt, waardoor het podium de Nederlander toelachte. Ook voor Duncan Huisman verliep de race dit keer beter. Hij was inmiddels opgeklommen naar een twaalfde plaats in het klassement. Halverwege de race vergrootte Dirk Muller de druk op de derde plaats van Rydell. Maar ook nu gold: Erbij komen is één, er voorbij is nog iets anders. Farfus nam de leiding van zijn merkgenoot Morbidelli over en vrijwel direct daarna schoof Tom Coronel twee plaatsen naar voren. Allereerst was het James Thompson die er aan moest geloven en in die actie werd ook de BMW van Dirk Muller gepasseerd. Rydell was op dat moment te ver voor hem weg, maar ter bescherming van Rydell zijn derde plaats kon hij Muller op enige afstand houden. Aan de andere kant ging hij op moment wel royaal aan de leiding van de Independents Trophy.

In de slotfase van de race meldde James Thompson zich nadrukkelijk aan de achterzijde van Muller’s BMW, maar kon de druk niet voldoende opvoeren om zo een plaats te winnen. Farfus had inmiddels bijna 3 seconden voorsprong op Morbidelli en Rydell reed op een kleine twee seconden van Coronel.

 tom_mexico2

Rook uit de uitlaat van Coronel maakte het spannend voor de Nederlander, die vooralsnog geen gas terugnam en zijn plek bleef verdedigen. Muller mocht er uiteindelijk voorbij en het verschil werd direct groter. En even later gaf de Nederlander ook alle ruimte aan James Thompson. De Nederlander bleef rijden voor de winst in zijn eigen klasse. Vooralsnog waren er geen directe concurrenten in zijn buurt, dus lukte dat voortreffelijk. Farfus won de race voor Morbidelli en de SEAT-eer werd gered door Rydell met zijn derde plaats. Op de finishlijn had Coronel nog voldoende over om Priaulx net voor te blijven.

Duncan Huisman, die in de eerste race was aangereden door Nicola Larini en daardoor op zijn beurt Rob Huff aanreed, deed het in de tweede race aanmerkelijk beter. Hij klom op van de 21e plaats op de grid naar de elfde positie aan de finish. "Ik heb geprobeerd zo min mogelijk risico te nemen, want je rijdt hier zo schade", aldus de BMW-rijder. "Bovendien hoorde ik in de tweede helft van de race als ik over de kerbstones reed een metaalachtig geluid, waardoor ik vreesde dat de stabilisator gebroken was. Als je ziet hoever Priaulx nog gekomen is, had er misschien nog wat meer in gezeten, maar nu ben ik de derde BMW-rijder en daarmee ben ik best tevreden."

Uitslag:
1. Augusto Farfus (Alfa Romeo) in 28.42876
2. Gianni Morbidelli (Alfa Romeo) op 1.043
3. Rickard Rydell (SEAT) op 10.300
4. Dirk Muller (BMW) op 14.329
5. James Thompson (SEAT) op 21.437
6. Tom Coronel (SEAT Team Holland) op 23.844
11. Duncan Huisman (BMW) op 33.518

Kampioenschap rijders
1. James Thompson 49 punten ,
2. Andy Priaulx en Augusto Farfus 46
4. Gabriele Tarquini en Rickard Rydell 41
6. Dirk Muller 40

Merken kampioenschap:
1. SEAT 148 punten
2. BMW 139
3. Alfa Romeo 111
4. Chevrolet 67
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet