Indycar: Rijders enthousiast over Indy Road Course
Gisteren werd er voor de eerste maal op de Indy Road Course getest. Vrijwel alle coureurs waren vol enthousiasme over de nieuwe Indy Road Course waar Scott Dixon uiteindelijk de snelste tijd liet noteren. De eerste Indycar GP wordt volgend weekend gehouden.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar
Scott Dixon liet met zijn Ganassi Dallara Chevrolet de snelste tijd noteren. De F1 configuratie bleek dus een farce te zijn?
Rijders enthousiast over Indy Road Course
Op de nieuwe configuratie van Indy Road Course liet regerend kampioen Scott Dixon met een tijd van 1.09.5969 de snelste tijd registreren. Daarachter volgden Ryan Briscoe en Simon Pagenaud. Vooral de Penske-auto's waren in de ochtendsessies erg snel. De nieuwe roadcourse beschikt over een vloeiende configuratie en de verwachting is dat de baan nog beter zal worden als het asfalt goed "ingerubberd" is.
Ryan Briscoe: "Inhalen gaat hier mooi worden omdat je over ruime remzones beschikt. Voor in Turn 1 en op het lange rechte Hulmanstuk dat naar Turn 7 leidt, gaat er veel ingehaald worden. Als je uit Turn 4 komt, dan bevind je je nog in een medium speed bocht, en dan kun je ineens volgas door de chicane, waar je snel van versnelling moet wisselen om op het rechte stuk en bij een andere uitremzone te komen. Je beschikt over deze twee bochten, maar in zijn totaliteit is de baan snel, vloeiend en je kunt nogal van richting veranderen."
De originele Formule 1 layout die tussen 2000 en 2007 gebruikt werd, werd voor meer dan 5 miljoen dollar aangepast. Bovendien beschikken de toeschouwers over veel meer mogelijkheden in Turn 2. De afgelopen dagen bevonden zich daar al veel mensen.
Justin Wilson reed in 2003 ook al met een F1 Jaguar op Indianapolis. "Het is een uitdagende baan geworden. Veel beter dan het F1 circuit.""aldus de Brit.
Scott Dixon: "Ik loop met een big smile op mijn gezicht rond. Het was erg prettig. Ze hebben er een uitdagend circuit van gemaakt. De auto's bleven dicht bij elkaar. Ik denk dat we fantastische wedstrijden gaan zien. De rechte stukken kun je alleen met het circuit in Brazilië vergelijken. Dit beschikt over dezelfde lengte. In de bochten 7,8,9 moet je echt op je tenen lopen. Ik ben werkelijk onder de indruk. Zelfs met de curbstones is er fantastisch werk verricht."
Takuma Sato: "Het is prachtig om in Indy op een roadcourse terug te zijn. Het is al heel lang geleden dat ik hier op de roadcourse reed. De layout is totaal verschillend.
Juan Pablo Montoya: "Het is een fenomenale baan geworden. Er is uitstekend werk verricht. Ik had een solide dag. Aan een aantal zaken moet nog gewerkt worden. Sommige baangedeeltes beschikken over weinig grip en andere daarentegen weer heel veel. Voor de wedstrijd moeten we de juiste balans zien te vinden." (Montoya rijdt overigens dit seizoen toch weer twee NASCAR Sprint Cup wedstrijden. De Brickyard 400 wil hij nog steeds aan zijn CV toevoegen)
Montoya keert later dit jaar ook in NASCAR nog eens op de Brickyard terug.
Tijden Indy Road Course
1. Scott Dixon Dallara Chevrolet 1m09.5969s
2. Ryan Briscoe Dallara Chevrolet 1m09.6558s +0.0589s
3. Simon Pagenaud Dallara Honda 1m09.7544s +0.1575s
4. Helio Castroneves Dallara Honda 1m10.0209s +0.4240s
5. Ryan Hunter-Reay Dallara Honda 1m10.0237s +0.4268s
6. Will Power Dallara Chevrolet 1m10.0260s +0.4291s
7. Justin Wilson Dallara Honda 1m10.0388s +0.4419s
8. Juan Pablo Montoya Dallara Chevrolet 1m10.0983s +0.5014s
9. James Hinchcliffe Dallara Honda 1m10.1387s +0.5418s
10. Jack Hawksworth Dallara Honda 1m10.1566s +0.5597s
Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar
Scott Dixon liet met zijn Ganassi Dallara Chevrolet de snelste tijd noteren. De F1 configuratie bleek dus een farce te zijn?
Rijders enthousiast over Indy Road Course
Op de nieuwe configuratie van Indy Road Course liet regerend kampioen Scott Dixon met een tijd van 1.09.5969 de snelste tijd registreren. Daarachter volgden Ryan Briscoe en Simon Pagenaud. Vooral de Penske-auto's waren in de ochtendsessies erg snel. De nieuwe roadcourse beschikt over een vloeiende configuratie en de verwachting is dat de baan nog beter zal worden als het asfalt goed "ingerubberd" is.
Ryan Briscoe: "Inhalen gaat hier mooi worden omdat je over ruime remzones beschikt. Voor in Turn 1 en op het lange rechte Hulmanstuk dat naar Turn 7 leidt, gaat er veel ingehaald worden. Als je uit Turn 4 komt, dan bevind je je nog in een medium speed bocht, en dan kun je ineens volgas door de chicane, waar je snel van versnelling moet wisselen om op het rechte stuk en bij een andere uitremzone te komen. Je beschikt over deze twee bochten, maar in zijn totaliteit is de baan snel, vloeiend en je kunt nogal van richting veranderen."
De originele Formule 1 layout die tussen 2000 en 2007 gebruikt werd, werd voor meer dan 5 miljoen dollar aangepast. Bovendien beschikken de toeschouwers over veel meer mogelijkheden in Turn 2. De afgelopen dagen bevonden zich daar al veel mensen.
Justin Wilson reed in 2003 ook al met een F1 Jaguar op Indianapolis. "Het is een uitdagende baan geworden. Veel beter dan het F1 circuit.""aldus de Brit.
Scott Dixon: "Ik loop met een big smile op mijn gezicht rond. Het was erg prettig. Ze hebben er een uitdagend circuit van gemaakt. De auto's bleven dicht bij elkaar. Ik denk dat we fantastische wedstrijden gaan zien. De rechte stukken kun je alleen met het circuit in Brazilië vergelijken. Dit beschikt over dezelfde lengte. In de bochten 7,8,9 moet je echt op je tenen lopen. Ik ben werkelijk onder de indruk. Zelfs met de curbstones is er fantastisch werk verricht."
Takuma Sato: "Het is prachtig om in Indy op een roadcourse terug te zijn. Het is al heel lang geleden dat ik hier op de roadcourse reed. De layout is totaal verschillend.
Juan Pablo Montoya: "Het is een fenomenale baan geworden. Er is uitstekend werk verricht. Ik had een solide dag. Aan een aantal zaken moet nog gewerkt worden. Sommige baangedeeltes beschikken over weinig grip en andere daarentegen weer heel veel. Voor de wedstrijd moeten we de juiste balans zien te vinden." (Montoya rijdt overigens dit seizoen toch weer twee NASCAR Sprint Cup wedstrijden. De Brickyard 400 wil hij nog steeds aan zijn CV toevoegen)
Montoya keert later dit jaar ook in NASCAR nog eens op de Brickyard terug.
Tijden Indy Road Course
1. Scott Dixon Dallara Chevrolet 1m09.5969s
2. Ryan Briscoe Dallara Chevrolet 1m09.6558s +0.0589s
3. Simon Pagenaud Dallara Honda 1m09.7544s +0.1575s
4. Helio Castroneves Dallara Honda 1m10.0209s +0.4240s
5. Ryan Hunter-Reay Dallara Honda 1m10.0237s +0.4268s
6. Will Power Dallara Chevrolet 1m10.0260s +0.4291s
7. Justin Wilson Dallara Honda 1m10.0388s +0.4419s
8. Juan Pablo Montoya Dallara Chevrolet 1m10.0983s +0.5014s
9. James Hinchcliffe Dallara Honda 1m10.1387s +0.5418s
10. Jack Hawksworth Dallara Honda 1m10.1566s +0.5597s