Supercar Challenge: Waar ligt de grens voor Max Koebolt?
De eerste keer dat wij de naam Max Koebolt op de deelnemerslijst zagen was in 2013. De toen 15-jarige Koebolt verraste met een derde plaats bij zijn autosportdebuut in de Formido Swift Cup tijdens de Masters of Formula 3. Onlangs bij de Paasraces kroop de jonge rijder achter het stuur van een racemonster, de fraaie Gulf-Corvette, om vervolgens als teamgenoot van Ferdinand Kool prima rondetijden te noteren in de Supercar Challenge. Ook hier debuteerde Koebolt met een imposante podiumplaats. Wie is deze jonge coureur en tot waar reiken zijn mogelijkheden?
Tekst: Marco Antheunisse
Fotografie: Co van der Gragt en Marco Antheunisse
Frans Vörös, zelf al vanaf zijn jonge jaren met de autosport vergroeid, heeft tijdens zijn inmiddels 30-jarige carrière menig talent langs zien komen. "Maar Max is anders", lacht Frans een beetje mysterieus. "Ik vertel iets aan hem en hij pakt het meteen. Heb jij wel eens iemand gezien die zonder enige ervaring van een Suzuki Swift overstapt in een Corvette en dan in zijn derde ronde al een competitieve tijd neerzet? Ik heb dat nog nooit eerder gezien en vraag me echt af waar zijn grens ligt."
Slippen
Tot 2011 was Max Koebolt meestal in een kart te vinden. Vijf jaar lang reed hij in verschillende typen karts en dat ging hem prima af. Toen Max met zijn vader Ton Koebolt in 2012 op Circuit Park Zandvoort kwam kijken nodigde Frans Vörös de inmiddels net 15 jaar geworden karter uit om eens op de anti-slipschool van Slotemaker achter het stuur van een auto plaats te nemen. Daar had de jonge Koebolt wel oren naar en zo nam Vörös naast de tiener plaats.
\
Leergierig
"Binnen tien minuten had ik door dat er met deze jongen iets bijzonders aan de hand was", weet de professioneel drifter Vörös nog steeds. "Zijn leergierigheid verbaasde mij, veel kinderen moet je echt pushen om in actie te komen, maar Max wil meer en meer."
Max met de ervaren Ferdinand Kool
Duidelijk talent
Begin 2013 werd de racecursus gedaan met uiteraard als resultaat een licentie. "Driften, slippen, het lijkt Max allemaal geen enkele moeite te kosten", zag Vörös. Een paar sessies vrij rijden op Zandvoort en Zolder smaakten naar meer en via Davy Lemmens werd een ingang gevonden naar de nationale autosport. Ook de eigenaar van Day V Tec zag al snel de potentie van Koebolt en plaatste hem in een Swift Sport. Op het mooie podium van de Masters of Formula 3 mocht de nog steeds 15-jarige debutant zijn eerste meters in de autosport maken.
Swift-topper
Lang om zijn naam te vestigen had Koebolt niet nodig, want al in de kwalificatie verbaasde hij met een derde tijd, op slechts 0,1 seconde van de poleposition. Zijn eerste race gebruikte Koebolt om te laten zien dat dit geen toevalstreffer was, want alsof hij nooit anders had gedaan reed hij met de Swift-toppers mee en finishte op een prachtige derde positie achter de toen regerend kampioen Jeffrey Rademaker en tweedejaars rijder Alain Mossinkoff. De tweede race werd Koebolt geconfronteerd met de harde wetten van de autosport. Al na enkele honderden meters raakte hij een andere deelnemer en belande in de vangrail. Zijn race was dus snel over, maar ook dit vormt een leerproces.
Grote stap
Begin 2014 vonden Frans Vörös, Davy Lemmens en Max Koebolt de tijd rijp voor een volgende stap. Geen kleintje zoals je voor een beginnend coureur zou verwachten, maar een stap met een zevenmijls laarsen mag gesteld worden. "Ik mocht wat meters maken in de Corvette C6, gewoon om eens mee te maken hoe het rijden in zo'n heftige raceauto is. Ik voelde met eigenlijk direct op mijn gemak in die auto en kon na enkele ronden al best goede tijden noteren", kijkt Koebolt terug op zijn eerste kennismaking met de Corvette.
Grote ogen
"Wij stonden allemaal met grote ogen te kijken", lacht Vörös. Zo rustig en koel als Max bleef verbaasde ons en hij bleek zelf nog niet eens tevreden te zijn. De blaren op zijn handen van het sequentieel schakelen, moeten wennen aan het omgaan van de Pirelli-banden en ga zo nog maar even door. Alles is nieuw voor hem, maar hij is gretig en bereid om arbeid te verrichten om beter te worden en is vanaf dat moment inderdaad ook hard aan de slag gegaan om zich verder te ontwikkelen. Heerlijk om te zien."
Langzamer
Ook virtueel is Koebolt al achter het stuur gekropen, bij Van Amersfoort Racing. "Dat ging wel aardig, ik was in een Formule 3 maar een halve seconde langzamer dan één van de toppers uit het Formule 3 kampioenschap."
Droom
Het is moeilijk om in de toekomst te kijken en de kansen om hoog te komen in de autosport zijn ontzettend klein, maar het zou ons niet verbazen wanneer we nog veel van deze jonge coureur gaan horen. Ook daarin is Max Koebolt realistisch: "Een carrière in de formulewagens zie ik voor mij niet weggelegd, ik ga me richten op GT's en hoop ooit in de 24 uur van Le Mans aan de start te staan. Dat is mijn droom!"