Dragracing: Enders, Hight en Brown winnen opnieuw
'No problems in Houston' voor Erica Enders, Robert Hight en Antron Brown. Met een overwinning op reactietijd toonde Enders opnieuw haar klasse en pakte de Elite Motorsports-rijdster haar tweede Pro Stock-zege van het seizoen. Voor Hight (Funny Car) en Brown (Top Fuel) was Houston zelfs alweer de derde overwinning van het jaar en de tweede opeenvolgende. In de Pro Modified klasse mocht Mike Janis op het podium plaatsnemen.
Tekst: Remco Scheelings
Foto's: NHRA
De O'Reilly Auto Parts NHRA SpringNationals, de zesde wedstrijd van de NHRA Mello Yello Drag Racing Series, werd verreden op Royal Purple Raceway bij Houston. In de Top Fuel klasse werd de eerste kwalificatiepositie opgeëist door 'local hero' Steve Torrence. De voor Capco Contractors, het familiebedrijf van de familie Torrence, uitkomende rijder wist vervolgens in de eliminaties tot de halve finales door te dringen, maar moest daarin zijn meerdere erkennen in Al-Anabi Racing-piloot Khalid alBalooshi.
Antron Brown
Aan de andere kant van de ladder toonde Antron Brown na zijn winst van twee weken geleden in Charlotte vormbehoud, door vanaf de tweede kwalificatiepositie met uiterst strakke en snelle runs achtereenvolgens Clay Millican, Don Schumacher Racing-teamgenoot Spencer Massey en Shawn Langdon (Al-Anabi) het nakijken te geven.
Antron Brown
In de finale stond er opnieuw geen maat op Brown en in 3,793 seconden liet de Matco Tools Top Fueler alBalooshi (4,43 seconden) kansloos. Omdat Doug Kalitta al in de kwartfinales werd uitgeschakeld, nam Brown met zijn tweede opeenvolgende zege en derde van het seizoen tevens de leiding over in de tussenstand van het kampioenschap.
Robert Hight
Vijf op een rij
Nog beter dan Brown bij de Top Fuelers doet Robert Hight het in de Funny Car klasse. Al voor de vijfde achtereenvolgende keer dit seizoen plaatste de rijder van John Force Racing zich met zijn Auto Club Ford Mustang voor de finale. Vooral de manier waarop maakte indruk, want na een 4,07 en 4,08 in de kwalificaties, noteerde de door Mike Neff getunede Mustang van Hight in de eliminaties drie keer op rij een 4,07 seconden en liet daarmee zijn tegenstanders kansloos. Met Jack Beckman, die in de andere halve finale teamgenoot Ron Capps klopte, in de finale weer een traditionele John Force Racing, Don Schumacher Racing confrontatie. Voordat Beckman in de eindstrijd aan de start kon verschijnen, moest er door het team nog flink wat werk worden verzet. In de halve finale gleed Beckman op zijn eigen olie weg en haalde de bocht aan het einde van de baan niet. De Dodge raakte met de neus de punt van de vangrail waardoor de body zwaar beschadigd raakte en de voorwielophanging uit het lood stond. Nog voordat de auto terug was in de pits stond de reserve Dodge-body al klaar en terwijl de motor vervangen werd, stortte een ander deel van de crew zich op het chassis om de verdere schade te herstellen.