Persbericht: NMT Racing debuteert met podiumplaats in Supercar Challenge
Tristan en Yorick Boorsma hebben hun doelstelling voor dit jaar al tijdens hun eerste optreden in de Supercar Challenge gerealiseerd. Tijdens de Paasraces op Circuit Park Zandvoort reden de NMT Racing-coureurs in de 420 pk sterke BMW M3 GT4 direct in hun eerste race naar een prachtige derde podiumplek. Ook in de tweede race reden de snelle broers op podiumkoers, maar op slicks kwamen zij op de natte baan net te kort om opnieuw naar het ereschavot te mogen, zij werden vijfde.
Tekst en foto's: PR
Precies een week geleden werd de beslissing voor deelname aan de Supercar Challenge pas genomen. Na slechts één dag testen wachtte Tristan en Yorick Boorsma al direct de vuurdoop in een nieuwe klasse en in een heftige raceauto die eerder actief is geweest in het Dutch GT Championship. "Na enkele jaren in de DNRT waren Yorick en ik toe aan een nieuwe uitdaging. In overleg met MDM Motorsport, dat ons al jaren uitstekend begeleidt op technisch gebied, hebben we gekozen voor de divisie Supersport van de Supercar Challenge", verklaart Tristan Boorsma de grote stap die hij en zijn jongere broer gezet hebben. "Naast een sterke competitie heeft deze professionele klasse ook een goede publicitaire ondersteuning, wat voor onze sponsors NMT Shipping en NMT Projects weer erg belangrijk is."
Doelstelling van de 31-jarige Tristan Boorsma (Alphen aan den Rijn) en zijn 22-jarige broer Yorick (Amsterdam) voor de eerste ontmoeting in de Supercar Challenge was om te zien waar zij ten opzichte van de concurrentie in de divisie Supersport zouden staan. Eerste graadmeter was de kwalificatie, die voor zaterdagochtend op het programma stond. In het veld van 28 auto's, waarvan 17 uitkomen in hun eigen klasse Supersport, kwalificeerden de NMT Racing-coureurs zich knap als zesde.
De eerste race van zestig minuten werd op zaterdagmiddag onder zonnige omstandigheden gereden. Omdat één van de deelnemers voor hem vanwege technische problemen niet kon starten, stonden er op de startgrid nog maar vier andere auto's voor de NMT Racing BMW. Tristan nam als eerste plaats achter het stuur en deed dat uiterst voortvarend: "Ik kon het tempo van de groep voor mij goed volgen en het lukte zelfs om naar voren komen. Toen ik de pits in kwam om te wisselen lag ik tweede." In de strijd om posities had Tristan echter veel van zijn Pirelli-banden gevergd, nog een extra element dat relatief nieuw is voor de broers. "In de praktijk blijken deze banden na enkele ronden behoorlijk af te nemen, waardoor de auto moeilijker te besturen is en de rondetijden aanzienlijk oplopen", legt Tristan uit.
Toen Yorick Boorsma achter het stuur had plaatsgenomen merkte die direct dat de banden niet meer optimaal waren. "Het was onmogelijk om de tijden die Tristan had gereden te evenaren. Dat betekende jammer genoeg dat ik de tweede plaats niet kon vasthouden en ik ook alles op alles moest zetten om de ervaren Martin Webb achter mij te houden. Dat lukte gelukkig wel en daarmee scoorden we in onze eerste race al een podiumplaats", was Yorick Boorsma dolblij.
MDM Motorsport besloot na overleg met beide coureurs voor de tweede race op Paasmaandag een bredere band te monteren. Toen het kort voor aanvang van de race begon te regenen stond het team voor een moeilijke beslissing; slicks of regenbanden. Omdat Tristan in de DNRT altijd goed presteerde tijdens regenraces werd een dapper besluit genomen. De oudste van de twee broers begon de race op nieuwe slicks. Vanaf de derde startpositie pakte die keuze in de beginfase goed uit. Nadat een rijder voor hem een fout maakte en Tristan daar langs wist te sturen lag hij weer op een mooie tweede positie. In de vierde ronde remde hij bij het ingaan van de Tarzanbocht op de natte baan een fractie te hard, waardoor de BMW weggleed en spinde maar gelukkig wel op de baan bleef. Hij verloor daardoor enkele posities en kwam bij het openen van de pitwindow, een periode van tien minuten waarin alle rijders hun pitstop moeten maken, als zesde naar binnen.
De pitstop verliep uitstekend en als derde kwam Yorick terug op de baan. Ook de jongste Boorsma reed een prima stint, al kon hij niet voorkomen dat de zeer ervaren Cor Euser en een andere deelnemer nog langszij kwamen. Maar met een vijfde plaats in de tweede race konden Tristan en Yorick Boorsma uiterst tevreden zijn. "Een derde en een vijfde plaats is zeker meer dan waarop we vooraf durfden hopen. Het was een hectische week, maar het was het zeker waard", straalden de snelle broers na de race.
Ook Marc Bus van MDM Motorsport was vol lof over het eerste optreden van zijn pupillen in de Supercar Challenge. "Tristan en Yorick hebben boven verwachting gepresteerd. De omstandigheden in beide races waren zeer verschillend, maar zij hebben met een voor hen nieuwe auto vrijwel foutloos gereden en zijn in de BMW in beide races op een mooie positie gefinisht. Wij kijken als team erg uit naar de komende races en zijn erg benieuwd waartoe de mogelijkheden van Tristan en Yorick reiken."
De inzet van de NMT Racing BMW M3 GT4 wordt technisch begeleid door het ervaren team van MDM Motorsport uit Badhoevedorp. Deelname wordt mogelijk gemaakt door NMT Projects International B.V., het in Berkel en Rodenrijs gevestigde bedrijf dat zich bezighoudt met wereldwijd zwaar transport en zusterbedrijf NMT Shipping (Purmerend) dat gespecialiseerd is in wereldwijd transport van rollend materieel.
Uitslag race 1 Supercar Challenge Supersport,
Zaterdag 19 april, Circuit Park Zandvoort
1. Koen Bogaerts en Pieter van Soelen, 24 ronden; 2. Dennis de Groot en Priscilla Speelman +24.340; 3. Tristan en Yorick Boorsma +43.609; 4. Martin Webb +46.908; 5. Aart Bosman +47.410.
Uitslag race 2 Supercar Challenge Supersport,
Maandag 21 april, Circuit Park Zandvoort
1. Cor Euser, 25 ronden; 2. Martin Webb +16.729; 3. Koen Bogaerts en Pieter van Soelen +17.728; 4. Ronald van Loon +33.537; 5. Tristan en Yorick Boorsma +35.331.