DNRT: SP Support is serieus werken met een glimlach
"Ik heb in de autosport met alle rangen, standen en soorten mensen te maken, maar uiteindelijk ben ik degene die hier bepaalt hoe het gebeurt. Ik wil alles met een glimlach kunnen blijven doen." Aan het woord is Steven van der Plank, de markante naamgever van en drijvende kracht achter SP Support Race & Rallyservice, een team dat letterlijk van alle markten thuis is. Via de rallypaden kwam Van der Plank in de autorensport terecht en maakte van een uit de hand gelopen hobby zijn werk.
Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings en SP Support
In gesprek met Steven van der Plank komt eerst zestien jaar rallyhistorie naar voren en passeert vervolgens over zo'n zelfde tijdspanne de nationale toerwagengeschiedenis de revue. Er is dan ook bijna geen klasse of raceorganisatie waar de inmiddels 47-jarige inwoner van Delft niet direct of indirect iets mee te maken heeft gehad.
Begin in de rally
Het begon allemaal in 1982. "Ik was vijftien jaar en mijn chef bij de Renault-garage waar ik werkte reed rally's. Ik ging mee voor de service en sleutelde in de daarop volgende jaren aan onder andere een Renault 5 Alpine en een Lada 2105. In 1990 kwam ik in contact met Manfred Bavelaar en in tien jaar tijd passeerden vele verschillende rallyauto's de revue", aldus Van der Plank over de beginperiode. Door Bavelaar raakte Van der Plank ook voor het eerst betrokken bij de circuitsport en stond in 1999 aan de wieg van Zeeuw Racing, een team bestaande uit vier Renault Megane's waarvan Bavelaar een van de coureurs was. "Het tweede jaar bij Zeeuw Racing was de eerste keer dat het niet meer allemaal in de avonduren hoefde, maar ik full time met de autosport bezig was." Na twee jaar stopte Zeeuw Racing, maar kwam gelukkig voor Van der Plank 333Racing om de hoek kijken. In loondienst zette hij een team van drie Renault Clio's op en runde het geheel totdat ook daar na een jaar een einde aan kwam.
Gereedschapskist in de achterbak
"Ik liep al een tijdje met het idee om voor mezelf te beginnen, maar toen wist ik het zeker. Niet meer eindeloos veel uren draaien voor een ander, maar gewoon voor eigen rekening. Met een gereedschapskist achter in de auto op pad en aan de slag waar werk is." SP Support Race & Rallyservice zag het levenslicht en sinds die dag in 2002 heeft hij alle soorten toerwagens zien passeren. "Het begon bij Match Racing van Martin de Weerd, waar ik overigens nog steeds dingen samen mee doe. Ik heb aan SEAT's, Clio's, de Ginetta GT4 gesleuteld en van Barcelona tot Dubai ben ik geweest. Maar ook het Pearle team in de Alfa 147 Challenge heb ik onder mijn hoede gehad."