Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: ESLA presenteert ambitieuze plannen

esla kop

Tijdens een drukbezochte meeting heeft de European Street Legal Association haar ambitieuze plannen gepresenteerd. Dit jaar organiseert ESLA drie evenementen op Dragstrip Drachten en binnen drie jaar moet dit zijn uitgegroeid tot een Europese wedstrijdserie voor Street Legal dragracers. Omdat ESLA Quartermile Events heeft overgenomen, zijn er ook grote gevolgen voor de Nederlandse dragrace-sport. Alleen in het voor augustus geplande evenement is er ruimte voor de traditionele dragraces. Bij voldoende belangstelling organiseert ESLA in 2015 drie dragrace-evenementen, maar is de animo in augustus onvoldoende, dan wordt het dragracen uit de toekomstplannen geschrapt en concentreert ESLA zich uitsluitend op het Street Legal racen.

Tekst: Remco Scheelings

De meeting waarin de European Street Legal Association zichzelf en haar plannen presenteerde, werd gehouden bij Van der Ende Racing Inn in Poeldijk. Over belangstelling had de nieuwe organisatie niet te klagen, als waren het vooral de Street Legal racers die acte de presence gaven en was het aantal dragracers beperkt. Dat laatste was jammer omdat ESLA met de overname van Quartermile Events grote invloed heeft op de toekomst van de dragrace-sport in Nederland. Even voor het onderscheid, bij Street Legal dragracen dienen de deelnemende voertuigen te zijn voorzien van APK en toegelaten tot de openbare weg. Bij reguliere dragraces zijn veel meer vrijheden bij de bouw toegestaan en zijn de voertuigen dan ook veel extremer.

esla logo

Sport in plaats van hobby
ESLA kiest in haar plannen voor een totaal andere opzet van het Street Legal dragracen. Naast de Street Legal Series is er ruimte voor show, familie-entertainment en muziekfestivals. Dat laatste is gegarandeerd door de samenwerking met Dirty Dutch en DJ Chuckie, die niet alleen zelf komt racen maar ook optredens verzorgt en tijdens zijn shows internationaal promotie gaat maken voor de ESLA-evenementen. ESLA wil voorts het Street Legal racen moderniseren door het uit de hobbysfeer te halen en als volwaardige sport te gaan promoten. Er zal dan ook streng op de gestelde regels worden toegezien, waarbij streetlegal ook echt Street Legal dient te zijn, teams er representatief uit moeten zien, de baan wordt geprepareerd en voorzien van vangrails. Naast punten voor het kampioenschap zal aan de top drie van elke klasse prijzengeld worden uitgekeerd van € 1.250,--, € 700,-- en € 400,--. Door de bij ESLA betrokken partners en sponsors zijn de drie evenementen van dit jaar financieel gegarandeerd, is er zendtijd op televisie en heeft men een planning voor de komende drie jaar kunnen maken.

esla 2

Europees
Binnen drie jaar wil ESLA een Europese wedstrijdserie in het leven hebben geroepen. Daarbij zal in eerste instantie in zes landen worden gereden. De totale prijzenpot zou dan per wedstrijd op moeten lopen tot een bedrag van rond de vijfentwintig duizend euro. Verder krijgen rijders ruimte op de ESLA website, helpt ESLA met team-merchandise en delen rijders in de winst bij verkoop van artikelen. Naast een eenmalige lidmaatschapsbijdrage en inschrijfgeld per wedstrijd (€ 150,00) zijn er ook mogelijkheden om voor een gereduceerd tarief als kennismaking aan een eerste wedstrijd mee te doen. Kortom, een nieuwe aanpak en uiterst ambitieuze plannen, waarbij alleen de toekomst kan uitwijzen in hoeverre deze haalbaar zijn en of deelnemers en publiek ervoor openstaan.

Cruciaal voor de dragrace-sport
Maar wat zijn nu de consequenties voor de reguliere dragrace-sport? Die kunnen groot zijn, want ESLA heeft Quartermile Events overgenomen, de promotor van de dragraces op Drachten. ESLA beschikt daarmee over de vergunningen, de data voor de drie geplande raceweekenden op Dragstrip Drachten (juli, augustus, september) en is in het bezit gekomen van de baanpreparatie-apparatuur. ESLA focust zich op het Street Legal dragracen, maar stelt haar evenement in augustus open voor de reguliere dragracers. Men wil dit evenement, dat voor 22 tot en met 24 augustus op de kalender staat, groots aanpakken, inclusief een optreden van DJ Chuckie. Voor de Super Pro ET klasse staat een internationale wedstrijd met fors prijzengeld gepland. Blijkt het aantal dragracers, net als afgelopen twee jaar, lager dan de benodigde 140, dan stopt ESLA met de dragrace-sport en concentreert zich verder volledig op het Street Legal racen. Daarmee zou er dus (voorlopig) wel eens een einde kunnen komen aan de dragrace-sport in Nederland. Als de animo echter groot blijkt te zijn, dan wil ESLA met drie evenementen in 2015 de Nederlandse dragrace kampioenschappen gaan organiseren. Om een duidelijk onderscheid te maken, gebruikt ESLA voor de Street Legal Series de eigen naam en blijft men voor de officiële dragrace de naam Quartermile (voorlopig) hanteren. Het inschrijfgeld voor de wedstrijd in augustus bedraagt voor de dragracers € 250,00. Mededelingen over het prijzengeld zal men binnenkort doen. Stichting Quartermile, de stichting die de belangen van de Nederlandse dragracers behartigt, blijft wel gewoon bestaan.

DHRA
Met de komst van ESLA is er veel beweging in de wereld van het 'rechte-lijn-racen'. Naast de consequenties die er zijn voor het reguliere dragracen, vist ESLA grotendeels in dezelfde vijver als de Dutch Hot Rod Association, de stichting die al vele jaren het Street Legal racen onder haar hoede heeft. Naast twee traditionele vrijdagavonden, heeft de DHRA dit jaar voor het eerst ook twee weekendwedstrijden op de kalender gezet. Of er voor meerdere partijen in deze relatief kleine markt plaats is, zal de toekomst snel uitwijzen.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet