Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Historic Grand Prix Zandvoort

Retro: Historic Grand Prix Zandvoort laat gouden tijden Deutsche Rennsport Meisterschaft herleven

480 drm

De Deutsche Rennsport Meisterschaft (DRM) behoort tot de meest aansprekende raceklassen uit de periode 1972 – 1985. De voorloper van de DTM is vooral bekend van de supersnelle en spectaculair ogende Groep 5 auto's, zoals de Porsche 935 en de Zakspeed Ford Capri Turbo. Deze auto's komen tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort twee keer in actie, 35 jaar na de laatste DRM-race op Circuit Park Zandvoort. De organisatie verwacht circa 35 auto's, waaronder ook een aantal BMW's M1. Dat wordt genieten op 29, 30 en 31 augustus 2014!

Tekst: PR
Foto's: Gerrie Hoekstra


De DRM was het kampioenschap waarin de beste coureurs en de hoogst aangeschreven teams het tegen elkaar opnamen. Tot de kampioenen behoren grote namen als Hans-Joachim Stuck, Hans Heyer, Rolf Stommelen en Klaus Ludwig. Kremer Racing, Schnitzer Motorsport en Zakspeed Racing wonnen titels.

Sinds 2005 vindt er jaarlijks een DRM-Revival plaats voor Groep 2, Groep 4 en Groep 5-auto's. Dit jaar is dat uitgegroeid tot de DRM Klassik Pokal, met races op drie voormalige DRM-circuits waaronder Circuit Park Zandvoort.

Droomveld
De DRM Klassik Pokal brengt een droomveld aan de start tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort. De organisatie rekent op in elk geval vijf of zes Porsches 935, mogelijk meer. Porsche is goed vertegenwoordigd, met ook enkele Porsches 934 en RSR's. Er komt minimaal één Groep 5 BMW 320i Turbo in actie, het model dat in 1978 de titel greep met achter het stuur Harald Ertl. Reken ook op één of twee Groep 5 Zakspeeds Ford Capri Turbo, de auto die in 1981 het kampioenschap won met niemand minder dan Klaus Ludwig.

Ook niet te versmaden: de diverse BMW's M1 Procar, auto's uit het gelijknamige kampioenschap dat vooral bekend is van de races in het voorprogramma van Formule 1 Grand Prix' inclusief de Grand Prix van Nederland. Niet minder bijzonder is de Groep 5 BMW M1 Turbo, ooit bestuurd door Hans-Joachim Stuck.

De organisatie van de DRM Klassik Pokal is nog in gesprek met diverse grote autosportkampioenen en hoopt het startveld uit te breiden met spraakmakende modellen.

480 crash heyer
Hans - Grünhüt - Heyer zorgde in 1978 voor een enorme ophef door zijn Escort voor de Tarzanbocht vier keer te laten rollen.

Terug in de tijd
De DRM kwam in 1978 en 1979 in actie op Circuit Park Zandvoort. Wie erbij was, herinnert zich de races ongetwijfeld nog als de dag van gisteren. In 1978 ging de zege naar John Fitzpatrick met een Porsche 935. De latere Formule 1-coureur Manfred Winkelhock eindigde als tweede algemeen met zijn BMW 320, voor onze landgenoot Toine Hezemans (Porsche 935).

Klaus Ludwig stelde in 1979 de overwinning veilig met zijn Porsche 935 K3. Hij legde de 25 ronden af met een gemiddelde snelheid van bijna 170 km/h. Ook deze keer moest Winkelhock genoegen nemen met het tweede treetje op het erepodium. Hij werd gevolgd door Bob Wollek (Porsche 935).

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet