Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
ACNN

ACNN/DNRT: Goedkoop racen kan weer bij de PTC-Cup en de Citybug Cup

480 ptc cup 2

Om nieuwe jonge rijders de kans te geven actief in de nationale autosport te stappen heeft Johan Kraan van Johan Kraan Motorsports team Payned het financiële risico genomen om vijftien wagens aan te schaffen. Daarmee kun je voor een aantrekkelijk bedrag (950 euro ex BTW) racen tijdens de wedstrijden van de ACNN en DNRT. Wij spraken met de ondernemer in het landelijke Wapenveld.

Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto's: Serge Duursma en Gerrie Hoekstra

480 johan kraan 3677

Johan Kraan: "Als basis dienen de populaire en uiterst betrouwbare Peugeot 107, Toyota Aygo en de Citroën C1. Je rijdt op de circuits van Assen, Zandvoort, Meppen (Duitsland) en Zolder (België) en doet als beginnend coureur onvergetelijke ervaringen op. Je rijdt in een optimaal geprepareerde auto, die aan alle veiligheidseisen voldoet en de door mij gebouwde auto's zijn allemaal gechipt. De computers en de motoren zijn verzegeld zodat iedereen een gelijke auto krijgt. "

Start
"Het begon allemaal vier jaar geleden. Mijn vrouw ging de racecursus doen en ik had voor haar een BMW E30 geregeld. Bij het inrijden brak het vliegwiel af en de auto kon niet meer ingezet worden. Ik naar Peter Grondel (Advanced Driving School). Peter, help me asjeblieft. Ik heb de BMW gesloopt, heb je nog een andere wagen voor mijn vrouw? Peter kwam aanzetten met een Toyota Aygo, een wagen met meer wielen dan cilinders. Peter zag mijn verbaasde blik en zei: "Johan, hier heb je de sleutel, ga in de pauze maar 'even' rijden." Dat 'even' werd een dik uur. Ik heb met nog vier andere wagens volle bak gescheurd over het Assense asfalt, voordat Peter mij van de baan haalde. Ik was helemaal verkocht en heb dezelfde avond nog zo'n wagen gekocht."

480 ptc cup 1

ACNN - PTC-Cup
"De PTC-Cup is vier jaar geleden onder de vlag van de ACNN gestart. De dochter van Peter en mijn vrouw reden ondermeer mee. Peter heeft de wagens altijd als aparte klasse op de circuits laten rijden en dat heeft hem een hoop tijd en geld gekost. In de afgelopen jaren is de klasse weliswaar gegroeid, maar niet zo snel als ik gehoopt had. Ik vond het tijd om samen die kar te gaan trekken. Heb het risico genomen om vijftien wagens aan te schaffen en deze te verhuren voor een geheel seizoen of per wedstrijd. De huur van de auto bedraagt slechts 950 euro excl. BTW per racedag en alle kosten wat betreft slijtage, transport, onderhoud en circuitservice zijn voor ons. Het enige dat de rijder zelf moet doen is inschrijven en zorgen voor de brandstof. Natuurlijk blijft de rijder wel zelf verantwoordelijk voor eventueel gereden schade."

DNRT - Citybug Cup
"Ik bied de wagen zo goedkoop aan, dat je daarvoor geen racewagen kan kopen. Ik heb op alle kosten gelet. Zo kan ik rijders adviseren om zo goedkoop mogelijk de juiste racekleding en toebehoren aan te schaffen. De organisatie heeft gekozen om dit seizoen met Nankang banden te gaan rijden. Deze kwamen na diverse tests als beste uit de bus qua prijs/kwaliteit verhouding. Maar ik ben me er ook van bewust dat ik met acht races bij de ACNN mijn investering niet terug kan verdienen. Daarom ben ik ook met Huub Vermeulen van de DNRT gaan praten. Afgesproken is dat mijn vijftien wagens gaan meedoen in de Toerklasse. Alles gaat tegelijk van start, dus geen gescheiden starts. We hebben besloten om deze klasse de Citybug Cup te noemen. Eigenlijk een verzamelnaam voor deze wagentjes. Bij de twee evenementen die elkaar overlappen kiezen we voor de ACNN – PTC-Cup."

480 ptc cup 4

Extra mogelijkheden
"In elke auto plaatsen we een camera. Tussen de training en de races gaan we met de rijders de beelden bekijken. Ik geef dan de nodige instructies om de debuterende rijders nog beter voor te lichten. Een racecursus is niet voldoende. Tijdens de trainingen en races maak je de juiste stappen om een betere coureur te worden."

480 ptc cup 3

Toekomst
"Ik ben ervan overtuigd dat de Nationale autosport weer gaat groeien. Mijn doel is doorgroeien naar zo'n 30 wagens in ACNN en DNRT. Jammer dat de samenwerking met Dutch Power Pack (nog) niet van de grond gekomen is. Swiftcoureur Jos Veldboer had het plan bij Formido en het Circuit Park Zandvoort neergelegd om samen met de Formido Swift Cup wedstrijden te gaan rijden. De twee klassen bij elkaar zouden toch dik boven de 20 wagens uitgekomen en het hoeft elkaar niet te bijten. Veel auto's op de baan is altijd leuk voor toeschouwers en sponsors met natuurlijk de Swifts als hoofdstatus. Jammer genoeg is dit niet van de grond gekomen. Maar ik blijf vertrouwen houden dat dit nog eens gaat gebeuren."



Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet