Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Diversen

Jeroen Bleekemolen verrast met sterk gastoptreden in Braziliaanse stockcars

jb stockcar braz pod

Er zijn zo langzamerhand weinig raceklassen meer waarin Jeroen Bleekemolen geen ervaring heeft. Het afgelopen weekeinde beleefde de jongste telg uit de bekende Nederlandse racefamilie echter een première: als gastrijder nam hij op het circuit van Interlagos nabij Sao Paulo deel aan de openingsrace van het Braziliaanse V8 Stock Car-kampioenschap. Samen met de Braziliaanse coureur Valdeno Brito deed Bleekemolen het daarbij meer dan verdienstelijk: in het veld van 32 teams, voor de gelegenheid elk met twee coureurs, eindigde het Braziliaans/Nederlandse duo als tweede. "De Braziliaanse racewereld is heel anders dan de Europese of de Noord-Amerikaanse. Veel mensen kenden me van tevoren nog niet zo goed, maar nu weten ze wel wie ik ben", lacht Jeroen Bleekemolen, die met zijn optreden een bijzonder positieve indruk achterliet.

Tekst en foto's: PR

In navolging van de Australische V8 Supercars had ook de organisatie van de Braziliaanse V8 Stock Car-serie besloten om voor het eerst een wedstrijd met gastrijders te organiseren. Daarbij werd gekozen voor de eerste wedstrijd van het seizoen. Naast Bleekemolen stonden tal van prominente Braziliaanse rijders als Bruno Senna, Augusto Farfus, Lucas di Grassi, Bruno Junqueira en Nelson Piquet jr., maar ook Farfus' DTM-collega's Roberto Merhi en Miguel Molina en V8-Supercar-specialisten als Bathurst-winnaar Mark Winterbottom als gastrijders aan de start. "Ik had Valdeno Brito leren kennen bij de Porsche Supercup, waarin hij als gastrijder optrad en mij voor deze race vroeg", vertelt Jeroen Bleekemolen over hoe hij in de Braziliaanse race terechtkwam. "Het leek me wel leuk om ook die klasse eens van nabij te leren kennen."

jb stockcar braz 1

In de V8 Stock Cars wordt gereden met auto's die onderhuids allemaal identiek zijn en worden aangedreven door een circa 500 pk sterke V8-motor. Dankzij een speciale 'push to pass' kunnen coureurs tijdens de races een aantal keren voor een beperkte periode beschikken over een extra vermogen van zo'n 80 pk. Het enige verschil tussen de auto's is de kunststof carrosserie, waarmee ze naar keuze kunnen worden uitgevoerd als Chevrolet of als Peugeot. Jeroen Bleekemolen en Valdeno Brito reden met een Chevrolet met het startnummer 77, voorzien van de kleuren van hoofdsponsor Shell.

jb stockcar braz 2

"Het rijden met de auto is heel leuk, ik had het meteen goed naar m'n zin", zegt Bleekemolen. "De auto's zijn enigszins vergelijkbaar met die in de DTM, al is de aerodynamische grip bij de Braziliaanse auto's wat minder. In de kwalificatie gold per auto het gemiddelde van beide rijders, dus daarin was ook de rol van de gastrijders heel belangrijk. Valdeno Brito reed daarin de elfde tijd, maar omdat ik een heel goede kwalificatie had, mochten we uiteindelijk als vierde starten. De race over 50 minuten met pitstop en rijderswissel werd verreden in de regen, wat voor mij met deze auto's weer een nieuwe ervaring was, maar ook dat ging heel goed: ik kon het tempo van de snelste mannen in het veld heel goed bijhouden en zo zijn we uiteindelijk als tweede geëindigd, een prestatie waar ik best trots op ben, zeker in zo'n sterk veld!"

Volgens Bleekemolen waren er "tussen de 30.000 en 40.000 bezoekers" bij het evenement aanwezig. "Daarnaast worden de races live uitgezonden via Globo, de grootste televisiezender in Brazilië, en is er heel veel promotie en show. Voor de fans wordt erg veel gedaan. Het concept van de race met twee rijders is heel goed bevallen, dus ik verwacht dat dat volgend jaar wel herhaald zal worden, en dan ben ik er zeker weer bij!"
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet