GP2: MP, Caterham en Hilmer grijpen initiatief in test Bahrein

In de laatste test voor de seizoensstart zetten de teams van MP, Caterham en Hilmer op het circuit van Sakhir de toon. Daar wordt over twee weken ook het seizoen geopend, in het voorprogramma van de GP van Bahrein. Caterham was de eerste anderhalve dag het snelste met Alexander Rossi en Rio Haryanto, daarna greep het Nederlandse MP Motorsport het initiatief: Daniël de Jong pakte P1 in de vierde sessie, Jon Lancaster was vanochtend de snelste. Daniel Abt bleek de verrassende alfa en omega van de test: de Duitser van Hilmer Motorsport begon woensdagochtend bovenaan en eindigde vanmiddag ook bovenaan.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series (Sam Bloxham, LAT)
Met één rijderswijziging ten opzichte van de test op Yas Marina startten woensdagochtend vroeg de motoren van 26 Dallara GP2-11's: de redelijk onbekende Zimbabwees Axcil Jefferies was bij Trident vervangen door Auto GP-kampioen Vittorio Ghirelli, vorig jaar ook al in de GP2 actief voor dat andere armlastige Italiaanse team, Lazarus. Jefferies keerde vandaag overigens terug in de auto van Ghirelli. Conor Daly nam opnieuw de honneurs waar bij Lazarus, naast Nathanael Berthon, de Franse GP2-veteraan die al wel een contract met het team heeft. MP Motorsport ging verder met Jon Lancaster, al is het contract met de tweevoudig racewinnaar van vorig jaar nog steeds niet getekend.

Nadat DAMS duidelijk de boventoon voerde tijdens de eerste test in Abu Dhabi, was het nu aan anderen om zich aan de kop van de rangschikking te vertonen. Op woendag waren dat vrij nadrukkelijk Hilmer en Caterham. Daniel Abt opende 's ochtends het bal en zette 's middags ook de tweede tijd, achter Alexander Rossi van Caterham, die daarmee ook de snelste tijd van de dag liet noteren. Ook de teamgenoot van Abt, de getalenteerde Argentijn Facundo Regalia, zat er 's ochtends kort bij.

De volgende dag was het de beurt aan Rossi's teamgenoot Ryo Haryanto om het heft in handen te nemen. De wisselvallige Indonesiër troefde Rossi nét af, in een sessie waarin op de softs de snelste tijden van de hele test werden gezet. 's Middags richtten de meeste teams zich op de banden met de harde compound, waardoor de tijden van de ochtend niet meer werden gehaald. Daarin bleek Daniël de Jong van MP Motorsport de snelste – terwijl hij 's ochtends nog de langzaamste was. Hij ruilde van plaats met Haryanto, die juist 's middags de 26e en laatste tijd zette.

Jon Lancaster zette voor MP vanochtend in de vijfde sessie vervolgens de lijn van De Jong voort. Hij was Alexander Rossi een paar honderdsten te snel af. Daniel Abt, 's ochtends alweer vijfde, schoof in de laatste sessie opnieuw naar voren, om de test af te sluiten op dezelfde positie waarop hij die was begonnen: eerste. Omdat het veld zich weer op de lange runs richtte, bleef de tijd van Lancaster staan als snelste van vandaag. Verder presteerden Mitch Evans (Russian Time) en Johnny Cecotto (Lazarus) de afgelopen dagen behoorlijk constant.

Bij MP Motorsport kwam de test stroef op gang. Daniël de Jong leed woensdag aan remproblemen, waardoor zijn tijden in het achterveld bleven steken. Lancaster manifesteerde zich redelijk aan de staart van de toptien. Gisterenmiddag ging het opeens een stuk beter: het team had de remproblemen van De Jong opgelost, waardoor de Nederlander naar de snelste tijd van de middag kon rijden. Dat Lancaster vanochtend de snelste tijd van de laatste testdag liet noteren, was vervolgens een mooie opsteker voor het team uit Westmaas.

De vraag is welke conclusie we kunnen trekken uit deze tijden. Het eerlijke antwoord is feitelijk: helemaal niets. De meeste teams waren te druk met het afwerken van hun programma om zich echt op de anderen te richten. 'Productiviteit' was het sleutelwoord: de test was geslaagd als alle punten op het programma waren afgevinkt. Raffaele Marciello – toch een favoriet ondanks het feit dat hij debuteert in de klasse - was bijvoorbeeld opnieuw onzichtbaar, maar zijn team leek zich er niet druk om te maken. Pas met de vierde tijd in de laatste sessie liet hij even zijn gezicht zien. Dezelfde geluiden hoorden we van Stoffel Vandoorne, die andere debuterende favoriet.
Een andere conclusie kunnen we na alle publiciteit rond de nieuwe F1-motoren waarschijnlijk wél trekken: de GP2-jongens zullen met hun 4.0 V8-motoren populairder zijn dan ooit tijdens GP-weekenden...
GP2-test Bahrein, Sakhir, 19-21 maart 2014
1e sessie
1. Daniel Abt - Hilmer - 1'40"676 – 17 ronden
2. Arthur Pic - Campos - 1'41"192 - 17
3. Facu Regalia - Hilmer - 1'41"327 - 15
4. Felipe Nasr - Carlin - 1'41"352 - 12
5. Rio Haryanto - Caterham - 1'41"400 – 13
6. Alexander Rossi - Caterham - 1'41"460 - 13
7. Stéphane Richelmi - DAMS - 1'41"631 - 14
8. Mitch Evans - Russian Time - 1'41"663 - 16
9. Johnny Cecotto - Trident - 1'41"671 - 13
10. Jon Lancaster - MP - 1'41"711 - 12
11. Kimiya Sato - Campos - 1'41"739 - 27
12. André Negrão - Arden – 1'41"849 - 15
13. Julian Leal - Carlin - 1'41"986 - 15
14. Jolyon Palmer - DAMS - 1'41"995 - 15
15. Nathanael Berthon - Trident - 1'42"122 - 12
16. Simon Trummer - Rapax - 1'42"189 - 13
17. Raffaele Marciello - Racing Engineering - 1'42"231 - 17
18. René Binder - Arden - 1'42"286 - 14
19. Daniël de Jong - MP – 1'42"348 - 15
20. Artem Markelov - Russian Time - 1'42"375 - 18
21. Stefano Coletti - Racing Engineering - 1'42"405 - 6
22. Adrian Quaife-Hobbs - Rapax - 1'42"600 - 12
23. Conor Daly - Lazarus - 1'42"614 - 19
24. Vittorio Ghirelli - Trident - 1'43"294 - 14
25. Stoffel Vandoorne - ART - 2'05"004 - 34
26. Takuya Izawa - ART - 2'08"207 - 32
2e sessie
1. Alexander Rossi - Caterham - 1'40"604 – 30 ronden
2. Daniel Abt - Hilmer - 1'40"616 – 26
3. Mitch Evans - Russian Time - 1'40"680 - 25
4. Conor Daly - Lazarus - 1'40"734 - 20
5. Jolyon Palmer - DAMS - 1'40"769 - 23
6. Johnny Cecotto - Trident - 1'40"829 - 13
7. Raffaele Marciello - Racing Engineering - 1'40"932 - 25
8. Vittorio Ghirelli - Trident - 1'40"976 - 21
9. Felipe Nasr - Carlin - 1'41"022 - 23
10. Stoffel Vandoorne - ART - 1'41"041 - 28
11. Jon Lancaster - MP - 1'41"045 - 22
12. Nathanael Berthon - Trident - 1'41"065 - 21
13. Facu Regalia - Hilmer - 1'41"133 - 28
14. Julian Leal - Carlin - 1'41"195 - 17
15. Rio Haryanto - Caterham - 1'41"275 – 23
16. Stéphane Richelmi – DAMS - 1'41"359 - 23
17. Arthur Pic - Campos - 1'41"368 - 21
18. Stefano Coletti - Racing Engineering - 1'41"394 - 23
19. René Binder - Arden - 1'41"426 – 21
20. André Negrão - Arden – 1'41"438 - 18
21. Adrian Quaife-Hobbs - Rapax - 1'41"548 - 23
22. Simon Trummer - Rapax - 1'41"709 - 18
23. Artem Markelov - Russian Time - 1'41"726 - 25
24. Takuya Izawa - ART - 1'42"013 - 29
25. Kimiya Sato - Campos - 1'42"204 - 23
26. Daniël de Jong - MP – 1'42"282 – 19
3e sessie
1. Rio Haryanto - Caterham - 1'39"129 – 32 ronden
2. Alexander Rossi - Caterham - 1'39"173 – 31
3. Julian Leal - Carlin - 1'39"538 - 22
4. Raffaele Marciello - Racing Engineering - 1'39"704 - 33
5. Jolyon Palmer - DAMS - 1'39"854 - 31
6. Mitch Evans - Russian Time - 1'39"870 - 15
7. Stoffel Vandoorne - ART - 1'39"913 - 32
8. Stéphane Richelmi - DAMS - 1'40"045 - 29
9. René Binder - Arden - 1'40"126 – 15
10. Kimiya Sato - Campos - 1'40"154 - 25
11. Nathanael Berthon - Trident - 1'40"190 - 18
12. Artem Markelov - Russian Time - 1'40"191 - 18
13. Conor Daly - Lazarus - 1'40"233 - 10
14. Adrian Quaife-Hobbs - Rapax - 1'40"250 - 19
15. André Negrão - Arden – 1'40"314 - 19
16. Takuya Izawa - ART - 1'40"678 - 30
17. Felipe Nasr - Carlin - 1'40"786 - 26
18. Arthur Pic - Campos - 1'40"840 - 24
19. Johnny Cecotto - Trident - 1'40"842 - 15
20. Vittorio Ghirelli - Trident - 1'40"991 - 25
21. Daniël de Jong - MP – 1'41"041 - 10
22. Stefano Coletti - Racing Engineering - 1'41"106 - 22
23. Jon Lancaster - MP - 1'41"166 - 40
24. Simon Trummer - Rapax - 1'41"586 - 29
25. Facu Regalia - Hilmer - 1'43"748 - 39
26. Daniel Abt - Hilmer - 1'43"796 – 30
4e sessie
1. Daniël de Jong - MP – 1'40"508 – 19 ronden
2. Johnny Cecotto - Trident - 1'40"779 - 19
3. Julian Leal - Carlin - 1'40"882 - 21
4. Vittorio Ghirelli - Trident - 1'41"235 - 14
5. Jon Lancaster - MP - 1'41"277 - 17
6. Simon Trummer - Rapax - 1'41"436 - 29
7. Facu Regalia - Hilmer - 1'41"476 - 25
8. Daniel Abt - Hilmer - 1'41"746 – 10
9. Felipe Nasr - Carlin - 1'41"998 - 24
10. Arthur Pic - Campos - 1'42"354 - 38
11. René Binder - Arden - 1'42"393 – 31
12. André Negrão - Arden – 1'43"007 - 29
13. Mitch Evans - Russian Time - 1'43"839 - 27
14. Artem Markelov - Russian Time - 1'43"877 - 26
15. Jolyon Palmer - DAMS - 1'43"910 - 32
16. Nathanael Berthon - Trident - 1'44"179 - 32
17. Conor Daly - Lazarus - 1'44"276 - 31
18. Stéphane Richelmi - DAMS - 1'44"381 - 24
19. Stoffel Vandoorne - ART - 1'44"458 - 46
20. Raffaele Marciello - Racing Engineering - 1'44"632 - 17
21. Stefano Coletti - Racing Engineering - 1'44"818 - 26
22. Takuya Izawa - ART - 1'44"895 - 46
23. Adrian Quaife-Hobbs - Rapax - 1'45"151 - 38
24. Alexander Rossi - Caterham - 1'45"240 – 33
25. Kimiya Sato - Campos - 1'45"348 - 33
26. Rio Haryanto - Caterham - 1'45"443 – 35
5e sessie
1. Jon Lancaster - MP - 1'39"647 – 15 ronden
2. Alexander Rossi - Caterham - 1'39"693 – 16
3. Felipe Nasr - Carlin - 1'39"829 - 22
4. Stoffel Vandoorne - ART - 1'39"920 - 26
5. Daniel Abt - Hilmer - 1'39"931 – 26
6. Jolyon Palmer - DAMS - 1'40"003 - 30
7. Julian Leal - Carlin - 1'40"031 - 15
8. Raffaele Marciello - Racing Engineering - 1'40"157 - 25
9. Mitch Evans - Russian Time - 1'40"233 - 17
10. Rio Haryanto - Caterham - 1'40"377 – 21
11. Stéphane Richelmi - DAMS - 1'40"397 - 33
12. Facu Regalia - Hilmer - 1'40"446 - 28
13. Simon Trummer - Rapax - 1'40"474 - 35
14. Nathanael Berthon - Trident - 1'40"511 - 17
15. Stefano Coletti - Racing Engineering - 1'40"529 - 18
16. René Binder - Arden - 1'40"550 – 18
17. Kimiya Sato - Campos - 1'40"659 - 15
18. Daniël de Jong - MP – 1'40"668 – 17
19. Adrian Quaife-Hobbs - Rapax - 1'40"743 - 27
20. André Negrão - Arden – 1'40"965 - 25
21. Takuya Izawa - ART - 1'41"019 – 18
22. Arthur Pic - Campos - 1'41"054 - 16
23. Artem Markelov - Russian Time - 1'41"139 - 22
24. Johnny Cecotto - Trident - 1'41"722 - 20
25. Conor Daly - Lazarus - 1'41"766 - 25
26. Axcil Jefferies - Trident - 1'43"522 - 20
6e sessie
1. Daniel Abt - Hilmer - 1'41"061 – 20 ronden
2. Mitch Evans - Russian Time - 1'41"272 - 36
3. Johnny Cecotto - Trident - 1'41"290 – 30
4. Adrian Quaife-Hobbs - Rapax - 1'41"518 - 22
5. Jolyon Palmer - DAMS - 1'41"522 - 29
6. Simon Trummer - Rapax - 1'41"584 - 31
7. Facu Regalia - Hilmer - 1'42"191 - 20
8. Stéphane Richelmi – DAMS - 1'42"662 - 37
9. Axcil Jefferies - Trident - 1'42"670 - 24
10. Artem Markelov - Russian Time - 1'42"944 - 44
11. Felipe Nasr - Carlin - 1'43"498 - 39
12. René Binder - Arden - 1'43"598 – 38
13. Conor Daly - Lazarus - 1'43"639 - 40
14. Jon Lancaster - MP - 1'43"650 – 40
15. Arthur Pic - Campos - 1'43"651 - 39
16. Stoffel Vandoorne - ART - 1'44"549 - 48
17. Takuya Izawa - ART - 1'44"642 – 52
18. Julian Leal - Carlin - 1'45"300 - 51
19. Raffaele Marciello - Racing Engineering - 1'45"395 - 39
20. Kimiya Sato - Campos - 1'45"395 - 42
21. Stefano Coletti - Racing Engineering - 1'45"516 - 32
22. Alexander Rossi - Caterham - 1'45"565 – 51
23. Nathanael Berthon - Trident - 1'45"596 - 30
24. Daniël de Jong - MP – 1'46"018 – 34
25. Rio Haryanto - Caterham - 1'46"477 – 42
26. André Negrão - Arden – 1'46"492 - 33