Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DNRT

ACNN/DNRT: Even voorstellen Johan Kraan

480 johan kraan 3678

Keihard, doorzetter, creatief, ondernemend, racevirus, investeerder. Dat zijn een paar trefwoorden die absoluut bij Johan Kraan horen. Autosport.nl had een uitermate boeiend gesprek met deze 43-jarige eigenaar van Johan Kraan Motorsports uit Wapenveld. Binnenkort rijden 15 wagens uit zijn stal diverse races in de ACNN en DNRT.


Tekst en foto's: Gerrie Hoekstra

Geen low maar no budget
Johan Kraan: "Eigenlijk lag mijn passie bij de motorcross. Ik heb veel gecrost hier in de buurt, maar kwam er al snel achter dat ik maar weinig talent bezat om hoger op te komen. Op één of andere feestavond van mijn vrouw haar werk kwam ik iemand tegen die mij enthousiast maakte om een keer te gaan kijken op het circuit van Zandvoort. Emiel Schelvis had meegedaan aan de Veronica Challenge en besloot daarna zonder enige vorm van sponsoring mee te gaan doen aan de Citroën AX GTi Cup. Ze vroegen aan mij of ik tijdens het seizoen mee kon helpen. We waren met drie jongens en een meisje en hielpen met alles. Ik had in die tijd echter twee linkerhanden en liet zelfs de wagen crashen toen spontaan de twee voorwielen eraf schoten omdat ik die niet goed had vastgezet. Maar we hebben wel verschrikkelijk gelachen. Altijd standaard een kratje bier en de barbecue mee. We vroegen zelfs bij andere teams de gebruikte banden op, zodat wij daarna ook weer konden rijden. Het was geen low maar no budget.
Daarna gingen we door met de AX in de Compact klasse, met ondermeer als tegenstanders Kees Konings, Henk Tappel en Ep van der Scheer met zijn nieuwe VW. Ep heeft er helaas niet lang van genoten, na korte tijd overleed hij op veel te jonge leeftijd."


480 johan kraan 3679

Zelf racen
"Begin 2000 wilde ik zelf ook wel eens gaan racen. In het tijdschrift Panorama stond een oproep om autocoureur te worden in de SEAT Endurance klasse van de DNRT. Ik heb me daarvoor ingeschreven en kreeg daarna inderdaad de kans om te gaan racen. De SEAT Endurance klasse was helemaal top en ook goed gepromoot via allerlei opvallend vormgegeven bulletins. Het was overvol op de baan met wel 67 deelnemende SEAT's. De meeste deelnemers waren ondernemers die vaak andere directeuren uitdaagden om ook zelf mee te doen. Eén van de mooiste evenementen die ik gereden heb was de 24 uur van Barcelona.
Destijds heb ik SNA Racing opgericht, maar dat ging niet helemaal goed. De kas was na een korte periode helemaal leeg en ik besloot, mede door een onverwachte gebeurtenis in mijn leven, alles zelf te gaan doen en niet meer afhankelijk te zijn van anderen."

Bikkelhard
"Ik reed in die tijd ook veel motor. Mijn vrouw vond dit veel te gevaarlijk en was blij toen ik de motor kon verkopen. De nieuwe koper was eigenlijk al onderweg toen ik als extra service de motor nog even wou aftanken. Dat vond ik wel zo netjes. Op de terugweg van de benzinepomp sloeg het noodlot toe. Vlak bij huis werd ik aangereden door een auto die van links kwam. De botsing was enorm. Ik was verlamd aan mijn linker en rechterarm. De meeste spieren en gewrichten deden het niet meer en ik had vele botbreuken. Mijn hand is eraf geweest en ik heb ook geen pols meer. Mijn ene arm is nu korter dan de andere. Ik heb een kunstknie en een enkel van metaal. Talrijke operaties heb ik gehad en het was een lange weg van revalideren. Mijn pijn en ongemak heb ik nooit naar de buitenwereld willen uitstralen. Daarin ben ik bikkelhard en ik wilde snel weer gewoon functioneren. In mijn dagelijks werk was ik rechercheur bij de Utrechtse politie en daarna in Assen. Na mijn ongeluk wilde ik niet weg, maar na vijf herkeuringen vond de politie dat ik 100% arbeidsongeschikt was en moest ik afscheid nemen van mijn baan. Ik had als zoon van ondernemers daarna geen zin om mijn hand op te houden. Daarom ben ik hard aan mijn racebedrijf gaan werken in combinatie met het wereldwijd verkopen van Saker racewagens voor de fabriek in Ettenleur. Vijf jaar ben ik daarvoor verantwoordelijk geweest."

Na drie maanden zelf weer racen
"Ik heb een ongelofelijke drang om te herstellen. Ben al een paar keer door de buitenwacht afgeschreven. Drie maanden na mijn ongeluk zat ik alweer achter het stuur van een SEAT. Iedereen verklaarde me voor gek, maar ik vond het zelf verantwoord om weer te racen. We hadden klittenband aan het stuur en aan mijn handschoen bevestigd om het allemaal wat gemakkelijker te laten verlopen. Alleen op de rechte stukken van Zandvoort kon ik schakelen. Ik ben nog steeds trots op mijn negende plaats algemeen (van de 60 auto's), we eindigden zelfs voor het trio Tom, Tim en Yip Coronel.

480 johan kraan 3680

Johan Kraan Motorsports
"Met mijn bedrijf Johan Kraan Motorsports bieden wij auto's aan voor verschillende klassen, zonder de rompslomp van het onderhoud en transport van een racewagen. Racen op basis van "arrive & drive". Alles wordt verzorgd, het onderhoud, transport en indien gewenst ook de gehele catering van gasten. Maar dan zonder dat dit de hoofdprijs moet kosten. Je kan bij ons ook een racewagen huren, voor één race of voor een heel seizoen. Naast service en onderhoud kun je bij mij ook terecht voor instructie. Met ruim dertien jaar ervaring geef ik vaak les bij Advanced Driving School van Peter Grondel en Prodrive Training van Paul en Mark Maaskant. Wij racen zowel bij de ACNN in Assen als de DNRT op Zandvoort. Ook begeleiden wij wagens die racen in de Supercar Challenge."

480 johan kraan 3676

Toekomst
"Voor de directe toekomst moeten we kijken naar de markt. Het racen na de populaire SEAT Endurance klasse is versnipperd. Er zijn naar mijn mening bij de DNRT te veel klassen gekomen. Ook het aantal racende ondernemers is door de recessie flink afgenomen. Er is een enorm gat ontstaan en daar is geen nieuwe aanwas voor in de plaats gekomen. We moeten met een aantal mensen om de tafel gaan zitten om dit patroon om te keren. Betaalbare autosport om nieuwe rijders de kans te geven te gaan racen. Peter Grondel is op Assen vier jaar geleden met vijf auto's aan de PTC Cup begonnen en heeft deze klasse de tijd gegeven om te groeien. Ik was daar vanaf het begin bij betrokken en vind het nu tijd om hier vol in te stappen. Daarvoor heb ik een financieel risico genomen door vijftien wagens aan te schaffen die ik voor de PTC races wil verhuren. De huur van de auto bedraagt slechts 950 euro excl. BTW per racedag en alle kosten wat betreft slijtage en transport zijn voor ons. Het enige dat de rijder zelf moet doen is inschrijven en zorgen voor de brandstof. Natuurlijk blijft de rijder wel zelf verantwoordelijk voor eventueel gereden schade. Dit concept wil ik voor mijn vijftien wagens ook doortrekken naar de races van de DNRT. Zelf ben ik er van overtuigd dat de nationale racerij weer gaat aantrekken. Mijn doel is om door te groeien naar ruim dertig wagens."

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet