Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Sébastien Bourdais zet Action Express-Corvette-DP op pole in Sebring

140314 USCC Sebring Quali Bourdais
Sébastien Bourdais heeft goed lachen na het behalen van de pole-position in Sebring

Na het succes in de Rolex 24 at Daytona, eind januari, lijkt het Action Express-team op weg naar het volgende goede resultaat in de tweede ronde van het Tudor United SportsCar Championship. In de kwalificatie voor de 12 Uur van Sebring zette de Fransman Sébastien Bourdais de Corvette DP van het team op pole-position met een snelste rondetijd van 1:51, 917 minuten. Bourdais' landgenoot Olivier Pla kwalificeerde zich met de OAK-Morgan-Nissan als tweede. Bruno Junqueira veroverde de pole in de PC-klasse, waarin Renger van der Zande ondanks motorproblemen de vijfde tijd reed. In de GT Le Mans-divisie behaalde de Deense Porsche-fabrieksrijder Michael Christensen de pole, terwijl Dane Cameron met de Turner-BMW Z4 het snelst was in de GT Daytona-klasse. Hier werd Jeroen Bleekemolen met de Riley-Viper als derde geklasseerd.

Tekst: René de Boer (vanuit Sebring, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

De pole voor Sébastien Bourdais met de Action Express-Corvette DP was ook voor de Fransman zelf enigszins verrassend. "Nadat de teams met de Ford-motoren in alle vrije trainingen tot nu toe het tempo bepaalden en wij steeds vier tot vijf tienden tekort kwamen, had ik dit niet helemaal verwacht", aldus Bourdais. In de kwalificatieheat voor de prototypes raakten opmerkelijk veel rijders van de baan, sommigen van hen zelfs zonder dat ze al een rondetijd hadden neergezet. De verschillen tussen de Daytona Prototypes en de LMP2's waren niet meer zo enorm als in Daytona, getuige de marge van 0,169 seconde tussen pole-sitter Bourdais en de op één na snelste rijder, Olivier Pla, in de OAK-Nissan-Morgan. Met vier LMP2's in de top tien was de verdedling ook iets gelijkmatiger.

140314 USCC Sebring Quali Zande
Renger van der Zande in actie met de Starworks-PC

Motorproblemen kosten Van der Zande snelheid
Bruno Junqueira was het snelst in de kwalificatie voor de PC-klasse. Met de best geklasseerde van de beide RSR-auto's kwam de Braziliaan tot een tijd van 1:54,839 minuten en bleef daarmee als enige onder de grens van 1:55 minuten. De Brit Tom Kimber-Smith kwalificeerde de 8Star Motorsport-auto als tweede met een tijd van 1:55,599 minuten, voor Raphael Matos in de Performance Tech Motorsport-PC en de jonge Colin Braun in de CORE Autosport-auto. Renger van der Zande sloot de kwalificatie in de Starworks Motorsport-auto als vijfde in de klasse af, maar kwam met zijn tijd van 1:56,152 minuten wel bijna anderhalve seconde tekort op pole-sitter Junqueira. "De motorproblemen die we eerder vandaag hadden zijn nog steeds niet opgelost, want de motor liep niet lekker. Hopelijk krijgen we dat voor morgen nog voor elkaar", aldus de Nijmegenaar.

140314 USCC Sebring quali Porsches
Na de klassezege in Daytona nu de eerste pole voor Porsche in GT Le Mans

De jonge Deen Michael Christensen reed een fabuleuze ronde van 1:59,933 minuten en bleef daarmee niet alleen als enige onder de 1:59, maar stelde daarmee tevens de pole-position in de GT Le Mans-klasse veilig. Achter de coureur in de fabrieks-Porsche met het startnummer 912 eindigden de beide BMW-rijders Dirk Müller (nr. 55, 1:59,024) en Bill Auberlen (nr. 55, 1:59,094). Beste Amerikaanse auto in de kwalificatie was de fabrieks-Corvette met startnummer 4, bestuurd door Oliver Gavin, gevolgd door de zusterauto met nummer 5 en Antonio Garcia aan het stuur.

140314 USCC Sebring quali Bleekemolens
Sebastiaan en Jeroen Bleekemolen, tevreden met de verbeteringen aan de Riley-Viper

BMW op pole in GTD, Jeroen Bleekemolen in slotfase naar derde tijd
In de GT Daytona-klasse reed Dane Cameron in de Turner-BMW Z4 enigszins verrassend de snelste tijd. Met zijn tijd van 2:04,258 minuten was hij exact een honderdste van een seconde sneller dan Leh Keen in de WeatherTech-Porsche van Alex Job Racing. De Australiër James Davison, die een tijdlang de ranglijst aanvoerde, leek de kwalificatie in de klasse uiteindelijk als derde te gaan afsluiten, maar in de laatste seconden verdrong Jeroen Bleekemolen hem van die positie. Met de Riley-Viper kwam Bleekemolen tot een snelste rondetijd van 2:04,311 minuten, negen honderdste van een seconde sneller dan Davison. "We zijn heel tevreden, want de auto is duidelijk sneller dan in Daytona", verklaarde Bleekemolen. "Bovendien is de balans heel goed, het team heeft flinke stap in de goede richting gemaakt."

Uitslag:
1. Barbosa/Fittipaldi/Bourdais, Corvette DP, 1:51,917
2. Pla/Brundle/Yacaman, Nissan-Morgan, 1:52,086
3. Angelelli/Taylor/Taylor, Corvette DP, 1:52,544
4. Sharp/Dalziel/Brabham, HPD-ARX 03b, 1:52,662
5. Graf/Luhr/Mardenborough, Nissan-Oreca, 1:52,667
6. Dixon/Kanaan/Karam, Ford EcoBoost-Riley, 1:53,098
7. Westbrook/Valiante/Rockenfeller, Corvette DP, 1:53,147
8. Brown/Van Overbeek/Pagenaud, HPD ARX-03b, 1:53,393
12. Ende/Junqueira/Heinemeier-Hansson, Oreca FLM09, 1:54,839 (1e PC)
19. Van der Zande/Bird/Fuentes/Chang, Oreca FLM09, 1:56,152 (5e PC)
26. Long/Christensen/Bergmeister, Porsche 911 RSR, 1:58,933 (1e GTLM)
37. Cameron/Della Lana/Palttala/Lewis, BMW Z4, 2:04,258 (1e GTD)
39. Bleekemolen/Bleekemolen/Keating, SRT Viper GT3-R, 2:04,311 (3e GTD)
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet