Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Mercedes domineert FP2 na valse start

458604396-425217232014

De Mercedessen van Lewis Hamilton en Nico Rosberg maakten in de tweede vrije training voor de GP van Australië hun favorietenrol waar, maar in de eerste training wisselden Ferrari en McLaren snelste tijden af. Renault-teams Lotus en Caterham vervolgden hun rampzalige vorm van de laatste test in Bahrein door in beide trainingen nauwelijks een rondje te rijden.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: PR

'It's only Friday.' Het is een vaakgehoorde uitspraak over de vrijdagtrainingen, waarvan de tijden lang niet altijd iets zeggen over het verloop van de rest van een F1-weekend. Op Autosport.nl zullen we dan ook niet over de volgende 18 vrijdagen steevast een verslag verzorgen, maar voor de start van dit nieuwe seizoen – met de nadruk op nieuw – waren de verwachtingen natuurlijk wel erg groot. Zouden Mercedes en Williams hun favorietenrol waarmaken? Kunnen Ferrari en McLaren een vuist maken? Hoe snel is de Red Bull echt? En hoe diep in de puree zitten Lotus en Caterham?

In de eerste vrije training waren het uiteindelijk de Ferrari van Fernando Alonso en de McLaren van Jenson Button die de snelste tijden uitwisselden, gevolgd door de Williamsen van Massa en Bottas. Nico Rosberg was namens Mercedes slechts zesde, terwijl Lewis Hamilton de twijfelachtige eer had om de eerste auto te zijn met pech: al in zijn eerste out-lap kwam zijn Mercedes stil te staan. Favoriet of niet: dat kan ook zondag gewoon gebeuren.

140040aus

Daniel Ricciardo was voor Red Bull vervolgens de eerste die een vliegende ronde voltooide, waarna Sergio Pérez als eerste de controle over zijn auto verloor. Nieuweling Daniil Kvyat bezocht kort daarna zelfs de grindbak. Ferrari, McLaren, Force India en Toro Rosso draaiden de meeste rondjes. Bij Sauber en Marussia liep het nog niet best: weinig rondjes, geen tempo, vooral niet bij het Russische team. 's Middags ging het gelukkig stukken beter bij beide teams.

In de tweede training zette Mercedes de zaken recht. Hamilton was de snelste, vóór Rosberg, samen hadden ze een halve seconde in handen op Alonso. De verrassing was de bemoedigende sessie voor Red Bull, dat niet alleen de vierde en zesde tijd liet noteren, maar met de RB10 ook volop rondjes kon afleggen. Williams en McLaren zakten intussen terug naar het middenveld, waar ze Force India en Toro Rosso vergezelden, een volgorde die er alweer een stuk vertrouwder uitzag.

477191357KR00051 Australian

Lotus en Caterham zaten intussen diep in de problemen. Bij Lotus legde alleen Romain Grosjean 's middags 12 rondjes af, Pastor Maldonado noteerde er precies twee: 's ochtends zette hij zijn auto vrijwel meteen in de grindbak, 's middags haalde hij het einde van de pitstraat niet nadat het ERS van de E22 voor de zoveelste keer opspeelde. Bij Caterham zorgde een opeenstapeling van problemen ervoor dat zowel Kobayashi als Ericsson niet aan rijden toekwam: brandstoftoevoer, hydrauliek, elektronica, de groenen mochten 't allemaal afvinken.

De twee teams mogen hopen dat ze morgen in de kwalificatie wel een behoorlijke tijd zetten, al heeft de FIA al laten weten dat de stewards niet streng zullen omgaan met de 107%-regel. Die is bedoeld om teams te weren die een apert slechte auto hebben gebouwd, aldus FIA-wedstrijdleider Charlie Whiting. "Deze teams hebben in het verleden bewezen dat ze het kunnen. Het gebrek aan goede vrijdagtijden hoeft niet per se uitsluiting te betekenen als ze tijdens de kwalificatie de 107% niet halen. We willen in principe dat iedereen meedoet, maar het oordeel is uiteindelijk aan de stewards. Als zij denken dat een auto echt te langzaam of te onbewezen is en een gevaar vormt, zullen ze zich daarover uitspreken."

Morgen zullen we ook zien of de aanpassingen aan de kwalificatieregels voor Q3 gaan werken. Om te voorkomen dat auto's in Q3 binnenblijven om banden te sparen, krijgt de toptien voortaan een extra setje banden, dat ze na afloop weer moeten inleveren. Ze starten de race op de banden waarmee ze hun tijd in Q2 hebben gezet.

GP Australië, Melbourne, vrije training, 14 maart 2014

1e sessie
1. Fernando Alonso (Ferrari F14T) - 1'31"840 – 20 ronden
2. Jenson Button (McLaren-Mercedes MP4-29) - 1'32"257 - 23
3. Valtteri Bottas (Williams-Mercedes FW36) - 1'32"403 - 27
4. Felipe Massa (Williams-Mercedes FW36) - 1'32"431 - 19
5. Daniel Ricciardo (Red Bull-Renault RB10) - 1'32"599 - 26
6. Nico Rosberg (Mercedes W05) - 1'32"604 - 17
7. Sebastian Vettel (Red Bull-Renault RB10) - 1'32"793 - 10
8. Kevin Magnussen (McLaren-Mercedes MP4-29) - 1'32"847 - 28
9. Kimi Räikkönen (Ferrari F14T) - 1'32"997 - 19
10. Jean-Eric Vergne (Toro Rosso-Renault STR9) - 1'33"446 - 30
11. Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes VJM07) - 1'33"533 - 23
12. Sergio Pérez (Force India-Mercedes VJM07) - 1'33"855 - 24
13. Daniil Kvyat (Toro Rosso-Renault STR9) - 1'34"272 - 27
14. Esteban Gutiérrez (Sauber-Ferrari C33) - 1'37"303 - 7
15. Adrian Sutil (Sauber-Ferrari C33) - 1'36"445 - 13
16. Jules Bianchi (Marussia-Ferrari MR03) - 1'40"859 - 6
17. Max Chilton (Marussia-Ferrari MR03) - 1'46"922 - 4
18. Marcus Ericsson (Caterham-Renault CT05) – geen tijd - 1
19. Lewis Hamilton (Mercedes W05) – geen tijd - 1
20. Kamui Kobayashi (Caterham-Renault CT05-Renault) – geen tijd - 1
21. Pastor Maldonado (Lotus-Renault E22-Renault) – geen tijd – 2
22. Romain Grosjean (Lotus-Renault E22-Renault) – geen tijd

2e sessie
1. Lewis Hamilton (Mercedes W05) - 1'29"625 - 36 ronden
2. Nico Rosberg (Mercedes W05) - 1'29"782 - 31
3. Fernando Alonso (Ferrari F14T) - 1'30"132 - 28
4. Sebastian Vettel (Red Bull-Renault RB10) - 1'30"381 - 39
5. Jenson Button (McLaren-Mercedes MP4-29) - 1'30"510 - 33
6. Daniel Ricciardo (Red Bull-Renault RB10) - 1'30"538 - 36
7. Kimi Räikkönen (Ferrari F14T) - 1'30"898 - 32
8. Valtteri Bottas (Williams-Mercedes FW36) - 1'30"920 - 38
9. Kevin Magnussen (McLaren-Mercedes MP4-29) - 1'31"031 - 34
10. Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes VJM07) - 1'31"054 - 33
11. Jean-Eric Vergne (Toro Rosso-Renault STR9) - 1'31"060 - 34
12. Felipe Massa (Williams-Mercedes FW36) - 1'31"119 - 31
13. Sergio Pérez (Force India-Mercedes VJM07) - 1'31"283 - 36
14. Adrian Sutil (Sauber-Ferrari C33) - 1'32"355 - 36
15. Esteban Gutiérrez (Sauber-Ferrari C33) - 1'32"468 - 26
16. Daniil Kvyat (Toro Rosso-Renault STR9) - 1'32"495 - 36
17. Jules Bianchi (Marussia-Ferrari MR03) - 1'33"486 - 29
18. Romain Grosjean (Lotus-Renault E22) - 1'33"646 - 12
19. Max Chilton (Marussia-Ferrari MR03) - 1'34"757 - 29
20. Marcus Ericsson (Caterham-Renault CT05) - geen tijd - 1
21. Kamui Kobayashi (Caterham-Renault CT05) - geen tijd - 0
22. Pastor Maldonado (Lotus-Renault E22) - geen tijd - 0
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet