Sportscars: Porsche 919 Hybrid op Autosalon van Genève onthuld

Vanmorgen om half negen werd tijdens de persconferentie van Porsche op de Autosalon van Genève de 919 Hybrid onthuld, de auto waarmee Porsche dit jaar zijn lang verwachte terugkeer in de hoogste klasse van de lange-afstandsracerij beleeft. Natuurlijk verschenen er de laatste maanden al foto's van testritten met de nieuwe LMP1-auto, maar die was tot nu toe altijd in camouflagekleuren gehuld. Nu laat Porsche de definitieve uitmonstering van de auto zien. En in alle eerlijkheid zijn we een beetje teleurgesteld.
Tekst: René de Boer (vanuit Genève, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Porsche AG

Kijk, dat het geen 'Gulf'-uitvoering zou worden, dat wisten we ook wel, niet in de laatste plaats gezien de nauwe band die Porsche heeft met Mobil 1, die zich ondermeer uit in de titelsponsoring van de Supercup. Bovendien heeft Gulf een sponsordeal met Aston Martin, en dat is een voorname concurrent van Porsche in de GT-klasse. Maar stiekem hoopten we wel op de terugkeer van een andere 'livery' die in de rijke autosportgeschiedenis van Porsche een prominente rol speelt, namelijk de kleuren van Martini. Hiermee won Gijs van Lennep twee keer Le Mans, in 1971 met de 917 en in 1976 met de 936. De afgelopen tijd circuleerden er op internet al tal van suggesties hoe een Porsche LMP1-prototype er in Martini-kleuren uit zou kunnen zien, en Porsche deed daar zelf volop aan mee door ook de straatsportwagen 918 in Martini-kleuren uit te voeren.

Van bovenaf zie je wat er staat
Terwijl Williams in de Formule 1 nu goede sier met de Martini-striping lijkt te gaan maken, is de Porsche 919 saai wit, met wat onduidelijke strepen erop. Pas als je van bovenaf op de auto kijkt, wordt duidelijk dat er 'Porsche Intelligent Performance' moet staan, maar hoe vaak zie je nu een opname van boven? BMW had in 1999 een 'Art Car' op basis van de V12 LMR met een tekst erop die van bovenaf gezien leesbaar was, maar na de testdag werd die auto verder niet meer gebruikt. Nou ja, er zullen wel mensen zijn die er verstand van hebben, want ook de Porsche 911 RSR in de GTE-klasse is voorzien van een soortgelijke uitmonstering, maar onze keuze is het niet. Als hoofdsponsor krijgt het Duitse bedrijf DMG Mori een prominente plaats. Ja, wij moesten ook even googlen wat dat is: de onderneming is de wereldwijd toonaangevende fabrikant van CNC-draai- en freesmachines. Weet u dat ook weer.

Audi maakt gebruik van eenzelfde filosofie, al is bij het zustermerk van Porsche de energie-opslag anders en heeft Audi ook niet de uitlaatgasgenerator.
Interessanter is het nieuws dat Porsche de auto met startnummer 14 heeft toebedeeld aan Neel Jani, Romain Dumas en Marc Lieb, en dat nieuwe aanwinsten Mark Webber, Brendon Hartley en Timo Bernhard de bezetting zullen vormen van de Porsche 919 Hybrid met het startnummer 20. De 919 Hybrid wordt aangedreven door een tweeliter V4-benzinemotor met enkele turbocompressor, die tot 9.000 toeren per minuut kan draaien. De verbrandingsmotor, die de achterwielen aandrijft, wordt gekoppeld aan twee hybridesystemen. Het eerste maakt gebruik van de warmte van de uitlaatgasstroom en zet die om in elektrische stroom met behulp van een generator. Het tweede hybridesysteem, dat al bekend is vanuit de 918 Hybrid-sportwagen, slaat de kinetische energie die bij het remmen vrijkomt op door middel van een generator op de vooras. Indien nodig, bijvoorbeeld bij het accelereren, kan de coureur een beroep doen op de beschikbare extra energie, zodat de Porsche tijdelijk vierwielaandrijving heeft.

GT's sneeuwen enigszins onder
Op het merendeel van de persfoto's die Porsche van de LMP1 beschikbaar heeft gesteld, is ook de 911 RSR te zien, waarmee het merk voor het tweede achtereenvolgende seizoen uitkomt in de GTE-Pro-klasse van het FIA WEC. Dat is wel een slimme zet, want natuurlijk sneeuwen de GT's enigszins onder bij het geweld van de prototypes. Dat Porsche de 911 RSR voor het nieuwe seizoen op een aantal punten wist te verbeteren – wat gezien de problemen in het debuutseizoen, ondermeer met bandenslijtage ook wel nodig was – was al lang bekend: de 2014-versie debuteerde al tijdens de seizoensfinale van afgelopen jaar in Bahrein. Dit jaar komen de 911 RSR en de 919 Hybrid in het FIA WEC samen aan de start, net zoals dat ze samen op de Porsche-stand op de Salon van Genève staan.
