Sportscars: Action Express-Corvette DP snelste in wintertest Sebring, Bleekemolens en Van der Zande ook in actie

De Action Epxress-Corvette-DP was het snelst na twee dagen testen op Sebring.
Na het winnen van de 'Rolex 24 at Daytona', de seizoensouverture van het Amerikaanse Tudor United SportsCar Championship, was het team Action Express Racing met de Corvette DP, bestuurd door Sébastien Bourdais, Joao Barbosa en Christian Fittipaldi, ook het snelst tijdens de tweedaagse test op Sebring International Raceway. Op het vliegveldcircuit in Florida vindt komende maand in de vorm van de 'Mobil 1 Twelve Hours of Sebring powered by Fresh from Florida' de tweede ronde van het USC plaats. Snelste LMP2-auto was de OAK Racing-Morgan-Nissan, die als tweede in de totaalstand toch al bijna acht tienden van een seconde achterstand op de Action Express-DP had. Hier waren Gustavo Yacaman, Olivier Pla en Alex Brundle de rijders.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Marcel ten Caat

De OAK Racing-Oreca-Nissan eindigde als tweede
Natuurlijk zeggen testtijden niet alles: je weet nooit in welke configuratie de auto's rijden of welk programma er wordt afgewerkt en bovendien waren er heel wat rode vlaggen, waardoor het testwerk regelmatig werd onderbroken. Of de krachtenverhouding tussen de Daytona Prototypes en de LMP2's, die in Daytona wel heel sterk in het voordeel van de DP's uitviel, na de recente aanpassing van de 'balance of performance' door de IMSA-organisatie noemenswaardig is veranderd, valt dan ook pas tijdens de raceweek in Sebring met meer zekerheid te zeggen. In de gecombineerde uitslag van de in totaal vier testsessies (twee dagen met elk een ochtend- en een middagtest) eindigden er zes DP's en vier LMP2's in de top tien. Naast de genoemde OAK Racing-Morgan Nissan waren de LMP2's de beide HPD-ARX 03b's van Extreme Speed Motorsports en de Oreca-Nissan van Muscle Milk Pickett Racing (waar PlayStation Academy-rijder Jann Mardenborough aan de bezetting werd toegevoegd). De overige Daytona Prototypes bij de tien snelsten waren de Corvette-DP's van Spirit of Daytona, Wayne Taylor Racing en Marsh Racing en de beide Ford Riley-DP's van Chip Ganassi Racing en Michael Shank Racing.

Renger van der Zande in actie met de Starworks Motorsports-PC
Snelste PC-team was 8Star Motorsports met Tom Kimber-Smith, Robert La Rocca en nieuwe rijder Eric Lux, gevolgd door BAR1 Motorsports en Starworks Motorsports. Voor het laatstgenoemde team kwam ook Renger van der Zande in Sebring in actie. De beide fabrieks-Porsches van Porsche North America, ingezet door CORE Motorsport, eindigden als eerste en tweede in de klasse GTLM. Beide Porsches zetten hun respectievelijke snelste tijd in de vierde en laatste sessie van de beide testdagen. Snelste combinatie was Nick Tandy, Richard Lietz en Patrick Pilet in de Porsche met startnummer 911, een halve seconde voor hun merkgenoten Patrick Long, Michael Christensen en Jörg Bergmeister.

Na de zege in Daytona bepaalde Porsche ook tijdens de Sebring-test het tempo in de GTLM-klasse
De derde tijd werd gereden met de SRT Motorsports-Viper GTS-R, gevolgd door de snelste van de beide fabrieks-Corvettes en de Krohn Racing-Ferrari. Met de SRT-Viper kwam naast reguliere coureurs Marc Goossens en Jonathan Bomarito ook Jeroen Bleekemolen in actie.

Jeroen Bleekemolen reed ditmaal ook met de GTLM-Viper
Bleekemolen reed tijdens de testsessie in twee auto's, want samen met broer Sebastiaan, Marc Goossens en Ben Keating reed hij ook in de SRT-Viper GT3-R van Riley Motorsports in de GTD-klasse. Deze Viper eindigde in de totaaluitslag als vijfde in de klasse. Snelste GTD-auto was de Park Place Motorsports-Porsche 911 GT America met Jim Norman, Norbert Siedler en Craig Stanton, gevolgd door de Alex Job Racing-Porsche, de Turner Motorsport-BMW Z4 en de Spirit of Race-Ferrari 458 Italia.

De GTD-Viper, waarmee Jeroen en Sebastiaan Bleekemolen reden