Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Lotus tot en met 2018 met Renault-motor

Lotus E22

Lotus heeft het contract met Renault met vier jaar verlengd. Het onderstreept de langetermijnambitie van zowel het financieel geplaagde team als de sportief geplaagde motorleverancier.

Tekst: Daan Jeuken

Bij Lotus draaide het afgelopen jaar vooral om overleven. De prestaties waren niet eens slecht, maar toen bleek dat Kimi Räikkönen het hele jaar nog geen salaris had ontvangen, werd duidelijk hoe de vlag erbij hing. Dit jaar is de dure Fin vertrokken en is Maldonado, met zijn jaarlijkse sponsorbudget van 35 miljoen euro, teruggekomen. De deal met Renault doet in ieder geval vermoeden dat Lotus de zaak financieel weer op de rails heeft.

Renault krabbelt terug
Renault had een dramatische eerste testweek in 2014, maar krabbelt inmiddels wat terug. Er wordt momenteel getest in Bahrein en de Renault-teams weten zowaar wat rondjes te rijden. Vandaag reed Red Bull 58 rondjes zonder aanzienlijke problemen - een strohalm. Nu hebben ze nog zes testdagen om hun auto te leren kennen voor de eerste Grand Prix van 2014. Red Bull wist het vanochtend zelf treffend samen te vatten: nog 348 rondjes te gaan om de achterstand op Mercedes, Ferrari en McLaren in te lopen. Lotus, voor wie dit de eerste testweek is, is nog minder voortvarend bezig: gisteren reed het acht rondjes, vandaag achttien.

Snelheid
Het oplossen van de betrouwbaarheidsproblemen is 1, daarna is er ook nog veel werk aan de winkel bij Renault. Ook de prestaties blijven namelijk flink achter bij de concurrenten. "De Mercedes-auto's zijn op het rechte stuk 20 tot 30 kilometer per uur sneller", onthult Caterham-rijder Kamui Kobayashi. 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet