Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
ACNN

Even voorstellen: Koopman Racing

f koopman 3532

Hein Koopman is al jarenlang een trouwe relatie van AUTOSPORT.NL. Tijd om eens naar het landelijke Winkel in Noord Holland te rijden om kennis te maken met zijn racebedrijf. Bij binnenkomst word ik kwispelend begroet door de bedrijfshond Matz. Achter zijn bureau heeft de 38-jarige Koopman een mooi overzicht over de grote werkplaats en al snel begint de ondernemer zijn heldere verhaal.

Tekst en foto's: Gerrie Hoekstra

g koopman 3531

"Ik bezocht het circuit van Zandvoort voor het eerst tijdens de Zandvoort 500 in 1994. In die tijd was ik plaatwerker bij Joop Donkervoort en kwam zo in contact met de autorensport. Na deze tijd heb ik nog als monteur gewerkt bij RS Tuning van René Stam en ook voor Ron Braspenning in Amsterdam Noord. Een hele mooie tijd meegemaakt met het sleutelen aan de BMW's van de broers Braspenning in het begin van de DTCC-klasse. Ik maakte ook nog een zijsprongetje richting KLM, van origine ben ik namelijk vliegtuigbouwer."

In 2003 is Koopman voor zichzelf begonnen: "Ik kocht een klein pandje in mijn woonplaats Winkel en hield mij bezig met het onderhouden van auto's van relaties uit de omgeving. Maar de autosport bleef trekken en zo heb ik aan verschillende wagens in de Dutch Supercar Challenge gewerkt. Ook begon ik eigen racewagens te verhuren aan rijders in deze klasse. De zaken liepen prima en ik moest al snel uitbreiden. Inmiddels heb ik wel vijf verschillende locaties gehad voordat ik in 2010 met mijn vaste crew de twee grote werkplaatsen ging opbouwen waar we nu nog in werken.

b koopman 3540
In een schone werkplaats worden de auto's weer raceklaar gemaakt

Wij zijn op dit moment met vier vaste krachten bezig aan de meest uiteenlopende uitdagingen. Koopman Racing bouwt en onderhoudt BMW's voor trackdays en diverse raceklassen, waaronder de Supercar Challenge, het WEK, de DRDO en de Ooperon 325 Cup. Daarnaast zijn we de grootste verhuurder van race BMW's in de Benelux en verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de E46 M3 Cup die voor spectaculaire races zorgt. Ook verzorgen wij voor groepen van 10 tot 200 man enerverende incentives voor bedrijven. Zo zijn wij met een groep recent naar het Spaanse Ascari circuit van Klaas Zwart geweest. Echt een onvergetelijk ervaring voor alle betrokkenen."

a koopman 3541
Een auto en fotogalerij

M3 Cup
"Ik heb mijn kop boven het maaiveld uitgestoken om de M3 Cup samen met Danny van Dongen en Dillon Koster voor elkaar te krijgen. Wij hebben nu 28 vaste rijders voor onze BMW's rondrijden als onderdeel van de DRDO. (Dutch Race Driver Organisation). Dit succesvolle concept trekt steeds meer deelnemers. Het fijne van deze evenementen is dat het op een doordeweekse dag wordt georganiseerd. Lekker alles gecomprimeerd tot een paar uur lekker scheuren op vooral Zandvoort. Ondernemers kunnen lekker even de alledaagse stress vergeten en in een gezellige ambiance hun races van twee maal een uur rijden. Voordeel is dat ze het weekend vrij zijn voor de familie. Vier dagen op een circuit rondhangen is in mijn beleving uit de tijd."

Ooperon BMW Cup
"Onze wagens worden ook ingezet bij de ACNN (Autosport Competitie Noord Nederland). In 2005 is de ACNN gestart met een raceklasse voor BMW E 36 toerwagens. In deze raceklasse zijn de auto's technisch 100% aan elkaar gelijk en komt het aan op een goede afstelling van het onderstel en de vaardigheid van de rijder. We moeten terug naar de basis. Autosport beoefenen moet een stuk goedkoper worden en haalbaar zijn voor jonge aspirant rijders. Dat hebben ze in Assen goed begrepen en daarmee de verandering ingezet. Organisator Peter Grondel is innovatief en begrijpt dat de mensen minder geld hebben te besteden, maar toch willen blijven racen, dat merk je bijvoorbeeld aan de Ooperon BMW Cup die al jaren bestaat."

e koopman 3533
Alles wordt binnenshuis opgelost. Van het reviseren van motoren tot het maken van eigen onderdelen

Veiligheid voor alles
"Het gaat een keer heel erg fout aflopen tijdens vrijrijden-evenementen. Het is voor mij onbegrijpelijk dat organisaties slecht letten op de veiligheid van hun rijders en inzittenden. Na een zware koprol zie je op beelden dat het dragen van een helm niet vanzelfsprekend is. Het beoefenen van snelheidsporten blijft altijd gevaarlijk. Dat zag je bijvoorbeeld aan het fatale ongeluk van Sean Edwards in Australië. De veiligheidseisen moeten zo optimaal mogelijk zijn. Koopman Racing houdt zich stipt aan alle regels. Onze rolkooien zijn gecertificeerd. Je mag daarin geen risico's nemen, alles moet worden gecontroleerd. Wij werken alleen maar met goede clubs zoals de DRDO, ACNN, Vijverberg Trofee, Driving Fun, ADS, Sky Limit Events en GP Elite. Ook stoort het me dat iedereen maar les mag geven op het circuit. Na een paar Swift wedstrijden zijn de mensen al volwaardig instructeur. Dat kan toch niet. Ik vind dat de KNAF het voortouw moet nemen om een cursus in het leven te roepen waarin instructeurs worden beoordeeld en een certificaat moeten behalen."

d koopman 3535
Eén van de drie vrachtwagens staat klaar voor het volgende evenement

Goed teken
Hein Koopman heeft het druk. Tijdens ons gesprek gaat de telefoon vele malen. Ook vader Koopman loopt trots rond in de grote werkplaats. "In de basis ben ik tevreden en positief over het komende jaar. De bedrijfsincentives nemen na een paar jaar weer toe en dat is een goed teken. Ons planbord is alweer met 100 dagen bezet. In mijn la heb ik een aantal plannen liggen voor nieuwe raceklassen. Ook willen wij in 2015 weer flink investeren in nieuwe wagens. Voor dit jaar wacht ik nog even af. De onrustige situatie wat betreft Circuit Park Zandvoort speelt zeker mee. Het is nu nog niet de juiste tijd."

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet