Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Caterham CT05 maakt circuitdebuut

ct05 Normal

De officiële presentatie werd vanochtend afgeblazen, maar de auto waarmee Caterham dit jaar het achterblijverschap van zich af wil schudden, heeft vanmiddag om drie uur zijn circuitdoop beleefd. In handen van debutant Marcus Ericsson ging de CT05 voor het eerst de baan van Jérez op. Niemand kon eromheen: de Caterham heeft de meest in het oog springende neus tot nu toe. Robin Frijns neemt donderdag het stuur van Ericsson over.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto: Caterham F1 Team

Baarde de Force India VJM07 vanochtend al opzien met de meest tot in het extreme doorgevoerde oplossing voor het neusprobleem, Caterham ging daar 's middags met gemak overheen met een vooraanzicht dat zo mogelijk nog meer wenkbrauwen doet fronsen. De CT05 bleek namelijk over een rechte neus te beschikken waar de schuin aflopende neuspunt ónder is gemonteerd. Het geheel doet enigszins denken aan de Ferrari 312T4 waarmee Jody Scheckter in 1979 wereldkampioen werd, maar dan een stuk minder elegant.

De CT05 is de eerste auto die volledig is ontworpen en gebouwd in Caterhams nieuwe basis in Leafield (het oude hoofdkwartier van Arrows en Super Aguri). Voor de aerodynamica maakte Caterham gebruik van de windtunnel van Toyota. De complete achtertrein is opnieuw van Renault en Red Bull.

Ondanks de enorme visuele verschillen zijn de veranderingen volgens technisch directeur Mark Smith minder groot dan we denken. "Onze ontwerpfilosofie was maar in beperkte mate anders dan anders. Het binnen de regels maximaliseren van aero- en mechanische grip blijft tenslotte het hoofddoel. We hebben wel meer nadruk gelegd op gewichtsverlaging. Met het oog op betrouwbaarheid – volgens ons cruciaal dit jaar – zijn we iets conservatiever geweest met het verpakken van de krachtbron."

De CT05 is helemaal in het groen uitgevoerd; het team heeft de steunkleur geel verlaten. De Zweedse GP2-promovendus Marcus Ericsson neemt de eerste twee testdagen op Jérez voor zijn rekening, al verstreek de eerste dus al bijna voordat hij een meter had kunnen rijden. Reservecoureur Robin Frijns mag donderdag voor het eerst voor Caterham aan de bak.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet