Formule 1: Red Bull toont RB10 aan de wereld
Vanochtend in Jérez was het na Mercedes de beurt aan titelverdediger Red Bull om zijn F1-auto voor 2014 te presenteren. De RB10 volgt het beeld van de gisteren gelanceerde 'zusterauto' van Toro Rosso, met een zeer smal neusuiteinde, maar technisch directeur Adrian Newey heeft de overgang tussen de monocoque en de neuspunt wel geleidelijker gemaakt. Net als bij Toro Rosso moet slim schilderwerk de aandacht enigszins afleiden van de esthetisch minder fraaie oplossing.
Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Red Bull Racing
De neus van de Red Bull Racing RB10 mag dan flink in het oog lopen (ondanks de verhullende kleurencosmetica), maar volgens Adrian Newey was het efficiënt wegwerken van de nieuwe V6-turbomotor de grootste uitdaging voor zijn ontwerpteam. "Het was ongelooflijk ingewikkeld om het hele pakket op de slimst mogelijke manier te installeren."
Ook de smallere voorvleugel sprak Newey's creativiteit volop aan, zo vertelde hij bij de presentatie. "De endplates zijn nu terechtgekomen voor zo ongeveer de slechtst mogelijke plaats: recht voor de banden. En de neuzen zijn natuurlijk raar. Je komt zowat uit op twee neuzen, met een soort uitstekende bloembol. Ze zijn lelijk en onhandig. Je zult niet veel liefhebbers van deze neuzen aantreffen, ook niet onder hun eigenaren."
De RB10 wordt net als de voorgaande negen Red Bull-auto's aangedreven door een Renault-krachtbron. Vorige week liet Renault weten dat het uit oogpunt van betrouwbaarheid aan de veilige kant is gaan zitten.