Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Taylor-Corvette DP leidt na 16 uur in Daytona

140126 Rolex24 16h 10
De nr. 10-Wayne Taylor Racing-Corvette DP leidt in Daytona

Met nog zes uur te gaan in de 'Rolex 24 at Daytona' rijden de eerste drie auto's in de prototype-klasse nog in dezelfde ronde. De nummer 10-Wayne Taylor Racing-Corvette DP (Taylor/Angelelli/Taylor/Taylor) rijdt aan de leiding, voor de snelste van de beide Action Express-Corvette DP, de nr. 9-auto (Friselle/Friselle/Martin/Giroix) en de nr. 5 Action Express-Corvette (Barbosa/Fittipaldi/Bourdais/Friselle). Laatstgenoemde auto liep in de nacht een tijdstraf van 70 seconden op vanwege een botsing met een GTD-Porsche. De Ganassi-Riley-Ford nr. 02 (Dixon/Kanaan/Franchitti/Larson) verloor twee ronden na schade door een klapband en rijdt op de vijfde plaats in de klasse, een positie achter de LMP2-auto van het Muscle Milk Pickett Racing-team nr. 6 (Graf/Luhr/Brundle).

Tekst: René de Boer (vanuit Daytona, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Ed Heuvink

De leidende GTLM-auto, de nr. 911-Porsche (Tandy/Lietz/Pilet), rijdt al op de zevende plaats in het algemeen klassement. Gedurende de hele nacht reden de beide fabrieks-Porsches op de eerste en de tweede plaats in de klasse, zodat de kans groot leek dat de GT-dubbelzege van Le Mans zich ook in Daytona zou gaan herhalen, maar rond 7.45 uur kwam de nr. 912-Porsche (Long/Christensen/Bergmeister) de pits in vanwege verlies aan oliedruk. Na inspectie bleek dat reparatie niet meer mogelijk was. Op de tweede plaats in de GT-klasse rijdt de enig overgebleven fabrieks-Corvette (Gavin/Miller/Lidell), gevolgd door de beide fabrieks-BMW's met de nr. 56 (Müller/Edwards/Rahal/Werner) voor de nr. 55 (Auberlen/Priaulx/Hand/Martin). De Vipers, die het tot laat in de avond goed deden, vielen terug vanwege problemen met de stuurinrichting voor de nr. 91 (Farnbacher/Goossens/Hunter-Reay) en schade aan de voorkant na een aanrijding aan de nr. 93 (Bell/Bomarito/Wittmer).

140126 Rolex24H 16h 8
Heel wat 'duct tape' op de Starworks-auto met Renger van der Zande

Daarachter rijdt op de elfde plaats in het algemeen klassement de nr. 54 CORE-auto (Bennett/Gue/Braun/Wilkins), gevolgd door de nr. 25 8Star-auto (Potolicchio/Kimber-Smith/Marsal) en de nr. 7 Starworks-auto (Popow/Fuentes/Tutumlu/Marcelli/Kaffer). Renger van der Zande en zijn teamgenoten in de nr. 8 Starworks-auto (Schultis/Lux/Van der Zande/Bird) verloren in de avond al tijd vanwege reparatie van een defect aan de stuurbekrachtiging. Ook liep de auto schade op aan het bodywork bij een aanrijding, waardoor het kunststof door behoorlijk wat 'duct tape' wordt ontsied. Het team rijdt op de zesde plaats in de klasse.

140126 Rolex24 16h 81
De GB Autosport-Porsche met Patrick Huisman

In de GTD-klasse leidt nog steeds de nr. 555 Level5 Motorsports-Ferrari (Tucker/Sweedler/Bell/Segal/Pier-Guidi), maar in dezelfde ronde als de nr. 58 Snow Racing-Porsche (Snow/Heylen/Seefried) en de nr. 45 Flying Lizard-Audi (Canache/Pumpelly/Pappas/Winkelhock). Voor Jeroen en Sebastiaan Bleekemolen in de nr. 33 Riley-Viper (Keating/Bleekemolen/Bleekemolen/Collard) was er veel tijdverlies in de vroege ochtend als gevolg van problemen met de koppeling en het differentieel. Ze rijden nu op de 21e plaats in de klasse. De GB Autosport-Porsche met Patrick Huisman (Faulkner/Huisman/Faieta/Avenati) heeft nog meer achterstand, dit team rijdt op de 26e plaats in de klasse. "We hebben veel tijd verloren vanwege schade door aanrijdingen. We worden constant geraakt door Ferrari's", aldus Huisman.

140126 Rolex24h 16h 33
Riley-Viper bij het ochtendgloren

Er is inmiddels ook wat meer nieuws over de beide coureurs die gisteren in het derde uur van de race betrokken waren bij de zware aanrijding, die leidde tot de rode vlag. Memo Gidley, de bestuurder van de Gainsco-Bob Stallings-Corvette DP, is behandeld aan verwondingen aan zijn linker arm en zijn linker been en heeft een gebroken rug. Matteo Malucelli, de coureur in de Risi-Ferrari, is ter observatie in het ziekenhuis gebleven, maar lijkt geen verwondingen aan het incident te hebben overgehouden.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet