Dragracing: 3.500 pk voor Tom van der Wijden
Tom van der Wijden verraste september vorig jaar met de aanschaf van een Dodge Avenger Funny Car. De drijvende kracht achter Step-a-Side Drag Racing doet nu opnieuw van zich spreken met de overname van de Top Methanol Funny Car motor van de Zweed Mikael Larsson. Daarmee is de Avenger weer herenigd met een 3.500 pk sterke motor die ook eigenlijk in de Funny Car thuishoort. Om de combinatie te leren kennen blijft Van der Wijden de Super Pro ET klasse dit jaar nog trouw, maar het ligt in de bedoeling om in 2015 de overstap naar het FIA Europees Kampioenschap Top Methanol Funny Car te maken.
Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings
De plannen van Tom van der Wijden en zijn Step-a-Side Drag Racing om na de vele successen met de vertrouwde Chevelle weer een stapje hoger en dus harder te gaan, kregen in september vorig jaar gestalte met de aankoop van de Dodge Avenger Top Methanol Funny Car waarmee Jayne Kay het Engelse Super Pro ET kampioenschap had bestreden. Met de bestaande 1.600 pk sterke motor wilde Van der Wijden met zijn nieuwe aanwinst (net als met de Chevelle) opnieuw uitkomen in de Super Pro ET klasse. Daarmee kreeg de coureur uit 's-Gravenzande de gelegenheid om te wennen aan het soms listige gedrag van een Funny Car en de lage 7-secondenruns, ruim 1,5 seconde sneller dan waartoe de Chevelle in staat was.
De nieuwe motor, hier nog in de auto van Mikael Larsson
Top Methanol Funny Car motor
Plannen zijn er echter om bijgesteld te worden en dat gebeurde onlangs. "Uiteindelijk wilden we toch een keer de overstap maken naar de Top Methanol Funny Car klasse en via Egbert Dros van Post & Dros Racing Engines & Parts kwamen we op het spoor van de motor waarmee de Zweed Mikael Larsson afgelopen seizoen een deel van het FIA Europees Kampioenschap Top Methanol Funny Car had gereden", aldus Tom van der Wijden. Het resultaat is dat de 3.500 pk sterke motor inclusief Lenco transmissie volgende week in Nederland arriveert en de ex Dan Larsen Avenger Funny Car weer herenigd wordt met een motor die eigenlijk in het chassis thuishoort. De nieuwe krachtbron is een Bob Newberry motor van 518 cui (8,4 liter) en is opgebouwd uit een TFX-blok met Veney koppen. De blower is gemaakt door Lysholm/Autorotor in Zweden.