Sportscars: Volop incidenten in eerste acht uur Daytona

De nr. 5-Action Express-Corvette DP rijdt mooi constant in de top drie
De eerste acht uur van de 'Rolex 24 at Daytona' kende volop incidenten, waarvan de meest ingrijpende een zware botsing tussen Matteo Malucelli in de nr. 62 Risi-Ferrari (Malucelli/Fisichella/Bruni/Beretta) en Memo Gidley in de nr. 99 Gainsco-Bob Stallings-Corvette DP was. Beide rijders werden naar het nabijgelegen Halifax Health Care Center gebracht en waren bij bewustzijn, maar moeten wel in het ziekenhuis blijven voor nadere observatie. Als gevolg van het ongeval werd de race voor bijna een uur onderbroken. Na acht uur gaat de strijd in allevier de klassen nog mooi gelijk op.
Tekst: René de Boer (vanuit Daytona, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Ed Heuvink

In de prototype-klasse leidt Jordan Taylor in de nr. 10 Wayne Taylor Racing-Corvette DP (Taylor/Angelelli/Taylor/Taylor). Vader en teameigenaar Wayne Taylor heeft bij het vallen van de avond zijn stint gereden, die naar eigen zeggen zijn allerlaatste zou zijn. Eenmaal ging Angelelli in de rondte nadat er een soort kettingreactie ontstond in het infield, maar dat leverde geen noemenswaardig tijdverlies op. De nr. 5 Action Express-Corvette DP (Barbosa/Fittipaldi/Bourdais/Friselle) rijdt op de tweede plaats bij de prototypes, gevolgd door de andere auto van het team met het startnummer 9 (Friselle/Friselle/Martin/Giroix). De best geklasseerde LMP2-auto is de nr. 6 Muscle Milk Pickett Racing-Oreca-Nissan (Graf/Luhr/Brundle) op de negende plaats in het algemeen klassement en in de klassering van de prototypes. Deze auto heeft twee ronden achterstand.

De fabrieks-Porsches rijden op de eerste twee plaatsen in de GTLM-klasse
De best geklasseerde GTLM-auto rijdt op de tiende plaats in het algemeen klassement. Na één derde van de wedstrijd heeft het Porsche-fabrieksteam de eerste twee plaatsen in de klasse in handen, met de nummer 911 (Tandy/Lietz/Pilet) voor de nummer 912 (Long/Christensen/Bergmeister). Op de derde plaats rijdt de Corvette nr. 3 (Magnussen/Garcia/Briscoe), voor de beide SRT-Vipers (Bell/Bomarito/Wittmer in de nr. 93-auto voor Farnbacher/Goossens/Hunter-Reay in de nr. 91-auto). Laatstgenoemde équipe verliest in het negende uur echter flink terrein als gevolg van een probleem met de stuurbekrachtiging.
De nr. 25 8Star Motorsport-Oreca (Potolicchio/Kimber-Smith/Marsal/Huff) leidt in de PC-klasse op de 18e plaats overall, voor de nr. 54 CORE Autosport-auto (Bennett/Gue/Braun/Wilkins) en de nr. 7 Starworks-auto (Popow/Fuentes/Tutumlu/Marcelli/Kaffer). De nr. 8 Starworks-PC (Schultis/Lux/Van der Zande/Bird) rijdt met 18 ronden achterstand op de leiders in de klasse op de achtste plaats in de klasse. Een probleem met de stuurbekrachtiging zorgde voor een langdurige pitstop voor dit team.

Sebastiaan Bleekemolen in actie met de Riley-Viper
De leidende GTD-auto is de nr. 48 Paul Miller Racing-Audi R8 LMS (Miller/Rast/Haase/Bell), gevolgd door de nr. 58-Snow Racing-Porsche (Snow/Heylen/Seefried) en de nr. 555 Level5 Racing-Ferrari (Tucker/Sweedler/Bell/Segal/Pier Guidi). De nr. 33 Riley-Viper (Keating/Bleekemolen/Bleekemolen/Collard) rijdt op de achtste plaats in de klasse, de GB Autosport-Porsche (Faulkner/Huisman/Faieta) is 18e in de klasse.