Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Voorbeschouwing Rolex 24 Daytona - begin van een nieuw tijdperk

140124 Rolex24 Preview Groep
Volop variatie in het nieuwe United SportsCar Championship

Dit weekeinde begint met de 52e editie van de 'Rolex 24' op Daytona een nieuw tijdperk in de Amerikaanse sportwagenracerij. De American Le Mans Series is niet meer, want dit kampioenschap ging na 16 jaar samen met de GRAND-AM-serie. Het resultaat is het nieuwe 'IMSA Tudor United SportsCar Championship', een hele mond vol voor een serie met niet minder dan vier verschillende klassen: Prototypes (bestaande uit de vroegere Daytona Prototypes en de LMP2-auto's), GT Le Mans (voorheen GTE in de ALMS), Protoype Challenge (de vroegere LMPC-auto's, in Europa ook wel bekend als Formula Le Mans) en GT Daytona (een cominatie van de vroegere Grand-Am-GT's, de GTC-klasse uit de ALMS en licht gewijzigde GT3-auto's). Klinkt verwarrend, en dat is het ook. Net zoals er voorafgaand aan de start van het nieuwe seizoen nog heel wat onbeantwoorde vragen zijn. Zeker is in ieder geval dat er met Renger van der Zande in de PC-klasse plus Patrick Huisman en Jeroen en Sebastiaan Bleekemolen in de GT Daytona-divisie vier landgenoten in actie komen.

Tekst: René de Boer (vanuit Daytona, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Ed Heuvink

Het verhaal van wat officieel als 'fusie' tussen de American Le Mans Series en de Rolex GRAND-AM-serie wordt geafficheerd, maar wat natuurlijk gewoon een overname van de ALMS door de NASCAR-organisatie was, is inmiddels genoegzaam bekend. Dr. Don Panoz, die na het succes van 'Petit Le Mans' het initiatief nam tot de American Le Mans Series, wilde niet langer geld blijven steken in zijn kampioenschap, terwijl de NASCAR-organisatie, eigenaar van GRAND-AM, al jarenlang uit was op de volledige controle over de Amerikaanse sportwagenracerij. Dat is nu bereikt, waarmee de tweedeling in ieder geval tot het verleden behoort. Dat is op zich een positief gegeven, al is er nog wel sprake van twee verschillende 'bloedgroepen': enerzijds de American Le Mans Series, waarin er meer nadruk lag op techniek en die duidelijk een klasse was voor de liefhebbers van pure racerij, en anderzijds de Grand-Am-serie, waarin net als bij NASCAR, de aandacht meer uitging naar de show. Hoe die twee kunnen worden samengevoegd, is een vraag die vele betrokkenen, en niet in de laatste plaats tal van fans, bezighoudt.

140124 Rolex24 Preview 91 SRT-Viper in de GT Le Mans-klasse

Het meest in het oog springende gevolg van de nieuwe situatie is het feit dat LMP1-auto's niet langer regulier in de Verenigde Staten racen. De enige kans voor Amerikaanse sportwagenfans om prototoype's uit de hoogste categorie in actie te zien, is daarmee de FIA WEC-race in Austin in september. De prototypes in het nieuwe Tudor United SportsCar Championship (er is nog steeds geen fatsoenlijke afkorting, wij houden het voorlopig maar op USC) zijn de vroegere Daytona Prototypes (ook wel aangeduid als 'prototurtles') en de technisch duidelijk meer geavanceerde LMP2-auto's. Het bleek geen eenvoudige opgave om deze zeer verschillende auto's onder één noemer te brengen. Pas vorige week vrijdag (!) kwam de uiteindelijke versie van het technisch reglement voor de prototype-klasse, wat natuurlijk een uitermate beschamende situatie is.

DP's en LMP2's onder één dak
De Daytona Prototypes zijn aangepast met meer vermogen, een betere aerodynamica, zesversnellingbsakken, koolstofvezel remmen en tractiecontrole, allemaal met het doel om ze op gelijkwaardig niveau met de oorspronkelijk snellere LMP2-auto's te krijgen. Tijdens de 'Roar before the Rolex', de traditionele testsessie begin deze maand, bleken de DP's opeens een seconde per ronde sneller dan de LMP2's, wat voor velen ook weer een beetje teveel van het goede was. Dat was voor de IMSA-organisatie dus reden om opnieuw in te grijpen door de restrictors van de luchtinlaten van de DP's te verkleinen. Het voordeel van de DP's lijkt vooral op de banking te vinden te zijn, wat in Daytona natuurlijk een zeer belangrijke factor is. De LMP2's daarentegen, die in de USC met grotere restrictoren mogen rijden dan volgens FIA-regels, zijn in het voordeel als het gaat om bandensltijtage en kunnen langer op een volle tank rijden. De 'Rolex 24' van dit weekeinde moet uiteindelijk uitwijzen hoe de krachtenverhoudingen in de praktijk liggen. Interessant: de organisatie heeft zichzelf de mogelijkheid voorbehouden om een tijdstraf van vijf minuten op te leggen aan teams die proberen door 'sandbagging' hun ware potentieel te verhullen, en die tijdstraf moet in de laatste 30 minuten van de race als 'stop and go' worden uitgezeten.

140123 Rolex24 Preview Acura LMP2
De LMP2-auto's, zoals hier de Acura, zijn op één ronde in het nadeel tegenover de DP's

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet