Racing Shows: Maserati Eldorado publiekstrekker op Interclassics en Topmobiel Maastricht
Dit weekend(17-19 januari) vindt in het Maastrichtse MECC voor de 21e maal de traditionele Interclassics en Topmobiel plaats. Na o.a. Ferrari, Alfa Romeo, Mercedes, Porsche en Aston Martin heeft de show dit jaar 100 jaar Maserati als hoofdthema. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de Mustang Big Screen Heroes en de Pre War Race Legends.
Tekst en Foto's Willem J. Staat

Grote publiekstrekker in Maastricht, de Maserati Eldorado waarmee Stirling Moss
in 1958 de "Race of Two Worlds" in Monza reed. De benzinetank zit aan de
linkerkant.
Maserati Eldorado publiekstrekker op Interclassics en Topmobiel Maastricht
Met 100 jaar Maserati als hoofdthema is de Maserati Eldorado op de Interclassics en Topmobiel in Maastricht voor de autosportliefhebbers ongetwijfeld de grote publiekstrekker. Naast de Eldorado wordt er eveneens een groot aantal bolides geëxposeerd die autosportgeschiedenis geschreven hebben. Autosport. nl kwam op het eerste sociale treffen van 2014 vele bekende gezichten tegen, David Hart, Hans Hugenholtz Jr, Meindert van Buuren Sr/Jr, Riccardo v.d. Ende, Henk Vuik, Herbert Boender, om er maar enkele te noemen.

De imposante achterkant van de 10 Eldorado
Monzanapolis
Voor de diehard autosportliefhebber is de Maserati Eldorado van Stirling Moss uit 1957 ongetwijfeld de grootste hoofdattractie. In 1958 kwamen de Indycars voor de "Race of Two Worlds" op Monza voor de eerste maal naar Europa. Het is een 250F chassis dat werd uitgerust met een V8 uit de 450 S Sportscar die door Sir Stirling Moss gereden werd. In het evenement dat over drie heats verdeeld was, eindigde Sir Stirling als vierde en vijfde. In de derde heat viel hij echter uit. De 420M/58 Eldorado was tevens de laatste eenzitter die door het Italiaanse merk gebouwd werd. In 1959 trachtte ene Ralph Liquori zich voor de 500 mijl van Indianapolis te kwalificeren maar slaagde daar niet in. Daarna bleef de auto gedurende lange tijd in de VS maar behoort nu tot de Italiaanse Panini-collectie. Een kaasfabrikant met 900 medewerkers en 637 miljoen aan omzet.

De speciaal voor de banking van Monza ontworpen en gebouwde Eldorado
waarmee Sir Stirling Moss het eigenlijk zeer goed deed.
Het opstarten van een Maserati-motor leverde overigens tijdens de Preview Night voorafgaande aan de Interclassics en Topmobiel nog 3900 Euro voor het goede doel op.

De linkerkant van de fraaie Eldorado die op commercieel terrein een voorloper
was.
Tekst en Foto's Willem J. Staat
Grote publiekstrekker in Maastricht, de Maserati Eldorado waarmee Stirling Moss
in 1958 de "Race of Two Worlds" in Monza reed. De benzinetank zit aan de
linkerkant.
Maserati Eldorado publiekstrekker op Interclassics en Topmobiel Maastricht
Met 100 jaar Maserati als hoofdthema is de Maserati Eldorado op de Interclassics en Topmobiel in Maastricht voor de autosportliefhebbers ongetwijfeld de grote publiekstrekker. Naast de Eldorado wordt er eveneens een groot aantal bolides geëxposeerd die autosportgeschiedenis geschreven hebben. Autosport. nl kwam op het eerste sociale treffen van 2014 vele bekende gezichten tegen, David Hart, Hans Hugenholtz Jr, Meindert van Buuren Sr/Jr, Riccardo v.d. Ende, Henk Vuik, Herbert Boender, om er maar enkele te noemen.
De imposante achterkant van de 10 Eldorado
Monzanapolis
Voor de diehard autosportliefhebber is de Maserati Eldorado van Stirling Moss uit 1957 ongetwijfeld de grootste hoofdattractie. In 1958 kwamen de Indycars voor de "Race of Two Worlds" op Monza voor de eerste maal naar Europa. Het is een 250F chassis dat werd uitgerust met een V8 uit de 450 S Sportscar die door Sir Stirling Moss gereden werd. In het evenement dat over drie heats verdeeld was, eindigde Sir Stirling als vierde en vijfde. In de derde heat viel hij echter uit. De 420M/58 Eldorado was tevens de laatste eenzitter die door het Italiaanse merk gebouwd werd. In 1959 trachtte ene Ralph Liquori zich voor de 500 mijl van Indianapolis te kwalificeren maar slaagde daar niet in. Daarna bleef de auto gedurende lange tijd in de VS maar behoort nu tot de Italiaanse Panini-collectie. Een kaasfabrikant met 900 medewerkers en 637 miljoen aan omzet.
De speciaal voor de banking van Monza ontworpen en gebouwde Eldorado
waarmee Sir Stirling Moss het eigenlijk zeer goed deed.
Het opstarten van een Maserati-motor leverde overigens tijdens de Preview Night voorafgaande aan de Interclassics en Topmobiel nog 3900 Euro voor het goede doel op.
De linkerkant van de fraaie Eldorado die op commercieel terrein een voorloper
was.