Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DNRT

DNRT: Column Huub Vermeulen: “We blijven het niet altijd doen”

IMG 1074

DNRT bestaat alweer bijna 20 jaar als raceorganisator. Wat gaat de tijd snel. We hebben er mateloos van genoten en doen dat nog steeds. Het doel was om een nieuwe racecultuur op te zetten voor amateurs en beginners, waar het gaat om het plezier van de sport en tegen lage kosten. We zijn daar grotendeels in geslaagd. Duizenden rijders hebben gebruik gemaakt van de mogelijkheid om te racen en hebben daar machtig veel plezier van gehad. En hun plezier was en is ons plezier.


We gaan daar ook nog even mee door. Maar we willen wel melden dat Ria en ik nu kijken hoe lang we dit nog blijven doen. In ieder geval doen we het volgend jaar nog en voor 2015 hebben we (nog één keer) een 24H race (voor de Endurance serie) op het programma gezet. Maar laat het duidelijk zijn, we willen wel binnen afzienbare tijd stoppen met de ZomerAvondCompetitie. Het liefst zouden wij zien dat andere mensen het over gaan nemen. En liefst op dezelfde manier door gaan. Al realiseren wij ons ook dat andere mensen mogelijk andere dingen willen. Wie serieus is geïnteresseerd kan zich melden. Het (mail)adres staat op de dnrt.nl site.

Het gaat goed met de ZAC. In het hevigst van de crisis konden wij ons hoofd goed boven water houden en de meeste races kostendekkend afsluiten. In voorgaande jaren zijn steeds reserveringen gemaakt waardoor we ook niet wakker liggen als er een keer net te weinig deelnemers zijn. Natuurlijk is het aantal deelnemers terug gelopen. Maar er komen jaarlijks weer nieuwe mensen bij. Wij zien de toekomst van de (amateur) racerij met vertrouwen tegemoet. Als het werkt in slechte tijden dan gaat het straks weer volle kracht vooruit.

De start was niet makkelijk. De gevestigde orde was van mening dat er geen behoefte was aan een "lager niveau". Dat hadden zij zelf ook al vaak geprobeerd, maar zonder succes. Het verschil zat in de marge. De mensen waren er wel. Dat was voor ons meer een gegeven dan een vraag. Die mensen waren echter niet de racers die in een eerder leven al hadden gereden en waren gestopt. Het waren de nieuwe cursisten van de Wintercursus. Die vroegen aan het eind van de cursus "ja Huub, en wat nu? Hoe gaan we nu verder, hoe werkt dat, wat kost dat? Het kostte fl 75.000 om een seizoen in een Citroen AX te rijden. Dat vond men unaniem onacceptabel voor beginners en dat was het ook. Niet dat het arme mensen waren maar daar had echt niemand zin in.

Toen hebben we de koppen bij elkaar gestoken en zijn van start gegaan met de amateursport. Het eerste jaar met 38 man, verdeeld in 2 klassen, maar het 2e jaar al met 138 wagens en zo heeft het een vlucht genomen naar 22 klassen.
Er is weinig veranderd. De Wintercursus loopt weer aardig vol. De behoefte aan de sport groeit weer. De mensen, vooral ondernemers doen het ook tegen de verdrukking in. Autosport zal nooit gratis worden, maar racen bij DNRT, goedkoper zal je het niet snel vinden in de wereld. Dat deel is geslaagd.

De amateur autosport is belangrijk. Kijk je wereldwijd, dan is meer dan 99% van de autosport amateursport. Niet veel anders dan bij andere sporten. De Marathon van Rotterdam heeft een professionele kopgroep van ca 40 man. Daarna gaan 15.000 amateurs van start. Eigenlijk zijn de Olympische spelen ook amateurwedstrijden al mogen profs vaak ook meedoen. Niets mis met amateursport dus. En uit de amateursport zouden dan weer de potenciële profs moeten komen. Dat is niet helemaal gerealiseerd. Daarvoor waren de culturen van de profsport te afwijkend en de kostenstap te groot. Nu de Nederlandse profsport drastisch gaat veranderen, kan de aansluiting in de komende jaren mogelijk worden gerealiseerd. Of wij dat nou realiseren of de nieuwe generatie, komen zal het er wel. Een mooie uitdaging denk ik, wie het ook gaat uitvoeren.

Huub Vermeulen
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet