WTCC: Citroën presenteert fabrieksteam voor 2014, derde auto voor José Maria López

Gisteren won hij op het Autódromo de Centenario in Neuquén (ja, het heet echt zo!) de kampioenstitel in de Argentijnse Top Race-V6-toerwagenklasse, vandaag werd hij in Versailles gepresenteerd als derde fabriekscoureur van Citroën in het WTCC. We hebben het over José-Maria López, bijgenaamd 'Pechito'. De coureur uit Cordoba neemt de tot nu toe nog vacante positie in naast Sébastien Loeb en Yvan Muller, die eerder al als fabriekscoureurs van Citroën voor het WTCC 2014 werden bevestigd. De naam van López, die eerder dit jaar opzien baarde door tijdens zijn thuiswedstrijd in Termas de Rio Hondo de tweede WTCC-race op zijn naam te schrijven met de Wiechers-BMW, deed al lange tijd als voornaamste kandidaat voor het felbegeerde stoeltje bij Citroën de ronde. Voor het Franse merk is het een slimme zet, want Zuid-Amerika geld als belangrijke afzetmarkt voor Citroën. Ook het WTCC spint er garen bij, want voor de race in Argentinië is de deelname van een lokale held een belangrijk aspect.
Tekst: René de Boer (vanuit Versailles, Twitter: @renedeboer)
Foto: PR
In de Top Race-V6-serie werd López, die dit jaar met een Ford Mondeo reed, voor de tweede maal kampioen. Ook in 2009 had hij de titel al een keer gewonnen, destijds eveneens met Ford. De 30-jarige López groeide via de karting naar de Formule Renault Eurocup in het jaar 2001. Een jaar later won hij het Italiaans kampioenschap Formule Renault 2.0 door Robert Kubica te verslaan. In 2003 werd Lopez kampioen in de Formule Renault V6 Eurocup. Na Formule 3000 en GP2 in de jaren tot en met 2006 reed López weer meer in eigen land met als hoogtepunten de TV2000-titels in 2008 en 2009. In dat laatste jaar won hij tevens de TR-V6-titel. Voor het seizoen erna werd hij aangekondigd als Formule 1-coureur van het US F1-team, dat echter nooit van de grond kwam. Zo stapte Lopez over naar het Argentijns TC 2000-toerwagenkampioenschap, waar hij in 2012 kampioen werd met Fiat. De succesvolle deelname aan het raceweekeinde in Argentinië dit jaar is López' enige ervaring in het WTCC tot nu toe.

Uitgebreid testprogramma met C-Elysée
Eerder al werden viervoudig WTCC-kampioen Yvan Muller en negenvoudig rally-wereldkampioen Sébastien Loeb aangekondigd als Citroëncoureurs in het WTCC 2014. De twee hebben inmiddels een uitgebreid testprogramma met de nieuwe C-Elysée WTCC afgelegd, ondermeer ook op diverse circuits waar het WTCC dit jaar al in actie kwam (Monza, Hungaroring) respectievelijk op banen waar volgend jaar gereden gaat worden (Paul Ricard). Loeb, voor wie het merendeel van de circuits nog onbekend terrein is, testte bovendien op eigen initiatief met een GT-straatauto op de Salzburgring en nam als gastrijder deel aan de race van de Porsche Carrera Cup Asia op het stratencircuit van Macau om ook die baan te leren kennen.
Citroën-sportdirecteur Yves Matton verklaarde: "We hebben de laatste tien jaar aan de top gestaan van het WK Rally en we verheugen ons erop, een nieuw hoofdstuk in onze gezamenlijke historie met Sébastien Loeb te kunnen schrijven. We hebben gekozen voor het WTCC omdat dat een vorm van autosport is met beheersbare kosten, een echte wereldwijde kalender en volop aandacht in de media. Zoals eerder bij de rally-raids en in het WK Rally hebben we getracht om de beste rijders voor ons team vast te leggen. Yvan Muller speelde een belangrijke rol bij de ontwikkeling van onze auto en was een van de stuwende krachten achter de vooruitgang die we hebben geboekt. We verwachten echter ook veel van José-Maria López, die bij zijn eerste tests heeft bewezen dat hij zich achter het stuur van de C-Elysée WTCC goed thuisvoelt."
Blik op de techniek
De C-Elysée WTCC wordt aangedreven door een 1,6 liter turbomotor met directe inspuiting, een aangepaste versie van de motor die Citroën ook gebruikt in de DS3 WRC-rallyauto. Het vermogen bedraagt 380 pk bij 6.000 omw./min, het koppel ligt bij 400 Nm bij 4.500 omw./min. In de beste Citroën-traditie is de auto uitgevoerd met voorwielaandrijving en voorzien van een sequentiële zesvernsellingsbak van Sadev. De ophanging van de voor- en achterwielen is van het McPherson-principe, terwijl de verstelbare schokdempers een eigen ontwikkeling van Citroën Racing zijn. De remschijven op de voorwielen hebben een doorsnede van 380 mm en zijn uitgevoerd met klauwen met vier zuigers, op de achterwielen zorgen 300 mm grote schijven met klauwen met twee zuigers voor de vertraging. De lengte van de auto bedraagt 4.577 mm, de breedte 1.950 mm en de wielbasis 2.700 mm. De spoorbreedte is met 1.750 mm voor en achter identiek, het gewicht ligt bij het reglementair minimum van 1.110 kg inclusief rijder.
Matton: "Sportieve, technische en logistieke uitdaging"
Naast het WTCC-programma blijft Citroën ook als fabrieksteam actief in het WK Rally, waar Kris Meeke en Mads Østberg voor het merk in actie komen. "Dat we als fabrikant in twee wereldkampioenschappen actief zijn, is tamelijk uniek", aldus sportdirecteur Yves Matton. "Van de start van het WK Rally op 14 januari in Monte Carlo tot de finale van het WTCC op 16 november in Macau staat ons een intensief programma van 25 evenementen te wachten, inclusief de nodige overlappingen. Niet alleen in sportief, maar ook in technisch en logistiek opzicht wordt dat een flinke uitdaging. We gaan naar meer landen in alle hoeken van de wereld, waardoor we meer mogelijkheden hebben om promotie te maken voor Citroën en de 'Créative Technologie' te demonstreren."