V8 Supercars: Vertrek Holden einde V8 tijdperk?
De aankondiging van de sluiting van de Australische Holden fabrieken lijkt ook voor de V8 Supercarwereld verstrekkende gevolgen te hebben. Achter de schermen wordt er nu al over een naamsverandering van het populaire kampioenschap gesproken.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Holden/Ford Racing

Ryan Walkinshaw van TWR belooft dat Holden(GM) in de autosport blijft. Met een Camaro GT?
Vertrek Holden eind V8 Supercartijdperk?
Met de sluiting van de Australische Holden-fabrieken lijkt er ook aan het V8 Supercartijdperk een einde te komen. Achter de schermen wordt er nu al gesproken over een naamsverandering in 2017. Nadat het nieuwe GM Management met Chevrolet al de bezem door Europa heen gehaald had, was vandaag het Australische icoon Holden aan de beurt. Het merk zal vanaf 2017 alleen nog maar V6 Commodores produceren. Eerder had Ford al besloten om de productie van de Falcon te staken. Vanuit Ford zijde is er duidelijk druk om de Ford Mustang tot het kampioenschap toe te laten. Het bezoek van een Penske/Ford delegatie in Sydney afgelopen weekend kan misschien door de GM ontwikkelingen ineens wel eens in een ander daglicht geplaatst worden. In de NASCAR Nationwide-series is Team Penske bijv. met de Ford Mustang actief. Penske heeft zowel belangen in GM(Indycar) als Ford(NASCAR).
De Holden marketing afdeling heeft, in tegenstelling tot eerdere berichten vandaag, duidelijk te kennen gegeven dat de autosport ook na 2017 deel blijft uitmaken van hun marketingactiviteiten. Het inzetten van een Chevrolet Camaro zou dan een optie kunnen zijn. GM heeft de V8 Supercarwereld hard nodig om hun producten te promoten. V8 Supercar CEO James Warburton bevestigde afgelopen weekend dat de eeuwigdurende strijd tussen Holden en Ford zal blijven voortduren. "Business as usual" zo zei hij. Met de komst van het COTF-reglement beleefde de V8 Supercarwereld een recordjaar.
Dit jaar maakte de Nissan Altima haar wedstrijddebuut in de V8 Supercar-series. Het wedstrijdmodel is gebaseerd op een V6 straatversie. Als de V8 Supercar-organisatie in de toekomst haar naam zou veranderen, zou dit mogelijk ook voor andere fabrikanten perspectief bieden. Anderzijds zou het toelaten van de Camaro en de Mustang het unieke karakter van het V8 Supercar-kampioenschap verloren doen gaan, want daarmee "degradeert" de serie tot een "identiteitsloos" GT kampioenschap. Niets tegen de GT's maar wereldwijd zijn er al tientallen GT kampioenschappen. Een Camaro en een Mustang zijn schitterende auto's maar passen absoluut niet in een toerwagenconcept.
Een blik in de social media leert dat het vertrek van Holden niet alleen de woede van de consument heeft opgeroepen en ook dat van de diehard racefans die zich zeker geen Mustang en Camaro kunnen permitteren. Duidelijk is dat na de eerdere aankondiging van Ford en de sluiting van Holden de V8 Supercar-organisatie zich in een behoorlijke identiteitscrisis bevindt. Toen eind negentiger jaren de weinig populaire 2L Supertourers in Australië hun opwachting maakten keerden de fans de circuits massaal de rug toe. Zelfs een legende als Peter Brock kon daar toen niets aan veranderen. V6 Supercars? Australian Supercars? Wie zal het zeggen. Zeker is dat er na 2016 met het vertrek van de Falcon en de Commodore heel wat "autosportkarakter" verloren gaat.

Hier een NASCAR pace-car Ford Mustang. Op basis van dit model zou men aan de V8 Supercars kunnen deelnemen.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Holden/Ford Racing

Ryan Walkinshaw van TWR belooft dat Holden(GM) in de autosport blijft. Met een Camaro GT?
Vertrek Holden eind V8 Supercartijdperk?
Met de sluiting van de Australische Holden-fabrieken lijkt er ook aan het V8 Supercartijdperk een einde te komen. Achter de schermen wordt er nu al gesproken over een naamsverandering in 2017. Nadat het nieuwe GM Management met Chevrolet al de bezem door Europa heen gehaald had, was vandaag het Australische icoon Holden aan de beurt. Het merk zal vanaf 2017 alleen nog maar V6 Commodores produceren. Eerder had Ford al besloten om de productie van de Falcon te staken. Vanuit Ford zijde is er duidelijk druk om de Ford Mustang tot het kampioenschap toe te laten. Het bezoek van een Penske/Ford delegatie in Sydney afgelopen weekend kan misschien door de GM ontwikkelingen ineens wel eens in een ander daglicht geplaatst worden. In de NASCAR Nationwide-series is Team Penske bijv. met de Ford Mustang actief. Penske heeft zowel belangen in GM(Indycar) als Ford(NASCAR).
De Holden marketing afdeling heeft, in tegenstelling tot eerdere berichten vandaag, duidelijk te kennen gegeven dat de autosport ook na 2017 deel blijft uitmaken van hun marketingactiviteiten. Het inzetten van een Chevrolet Camaro zou dan een optie kunnen zijn. GM heeft de V8 Supercarwereld hard nodig om hun producten te promoten. V8 Supercar CEO James Warburton bevestigde afgelopen weekend dat de eeuwigdurende strijd tussen Holden en Ford zal blijven voortduren. "Business as usual" zo zei hij. Met de komst van het COTF-reglement beleefde de V8 Supercarwereld een recordjaar.
Dit jaar maakte de Nissan Altima haar wedstrijddebuut in de V8 Supercar-series. Het wedstrijdmodel is gebaseerd op een V6 straatversie. Als de V8 Supercar-organisatie in de toekomst haar naam zou veranderen, zou dit mogelijk ook voor andere fabrikanten perspectief bieden. Anderzijds zou het toelaten van de Camaro en de Mustang het unieke karakter van het V8 Supercar-kampioenschap verloren doen gaan, want daarmee "degradeert" de serie tot een "identiteitsloos" GT kampioenschap. Niets tegen de GT's maar wereldwijd zijn er al tientallen GT kampioenschappen. Een Camaro en een Mustang zijn schitterende auto's maar passen absoluut niet in een toerwagenconcept.
Een blik in de social media leert dat het vertrek van Holden niet alleen de woede van de consument heeft opgeroepen en ook dat van de diehard racefans die zich zeker geen Mustang en Camaro kunnen permitteren. Duidelijk is dat na de eerdere aankondiging van Ford en de sluiting van Holden de V8 Supercar-organisatie zich in een behoorlijke identiteitscrisis bevindt. Toen eind negentiger jaren de weinig populaire 2L Supertourers in Australië hun opwachting maakten keerden de fans de circuits massaal de rug toe. Zelfs een legende als Peter Brock kon daar toen niets aan veranderen. V6 Supercars? Australian Supercars? Wie zal het zeggen. Zeker is dat er na 2016 met het vertrek van de Falcon en de Commodore heel wat "autosportkarakter" verloren gaat.

Hier een NASCAR pace-car Ford Mustang. Op basis van dit model zou men aan de V8 Supercars kunnen deelnemen.