DTM: Maxime Martin en António Félix da Costa voor 2014 bij BMW onder dak

Maxime Martin volgt in de voetsporen van succesvolle BMW-landgenoten als zijn vader Jean-Michel en Eric van de Poele
Eigenlijk werd het nieuws pas morgen verwacht, tijdens de traditionele seizoensafsluiting van BMW Motorsport in München (waarbij AUTOSPORT.NL al even traditioneel uiteraard ook aanwezig is). BMW maakte echter nu al het nieuws bekend, dat de Belg Maxime Martin en de Portugees António Félix da Costa komend jaar deel uitmaken van het rijderskader van het Beierse merk in de DTM. Ze nemen de plaatsen in van Andy Priaulx en Dirk Werner, die voor BMW in lange-afstandsraces zullen worden ingezet.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR
De 27-jarige Maxime Martin promoveert van de positie van test.- en ontwikkelingscoureur naar racecoureur voor BMW in de DTM en volgt daarmee precies hetzelfde traject als de Duitser Marco Wittmann een jaar eerder. Overigens volgt Maxime Martin ook een familietraditie: vader Jean-Michel bezit een tweetal BMW-dealerbedrijven in Anderlecht en Woluwe vierde met BMW grote successen. Zo won hij de 24 Uur van Spa-Francorchanps met een BMW M3 in 1987 en 1992 (overigens ook in 1979 en 1980, beide malen met Ford Capri – maar dat terzijde). In 1990 werd Martin met BMW kampioen in de toenmalige Belgische Procar-toerwagenserie, waarmee hij zijn een jaar eerder met Audi behaalde titel prolongeerde. Ook de DTM is voor de familie Martin niet nieuw: in 1989 reed Jean-Michel Martin een heel seizoen met een BMW M3 van het Faltz-Valier-team (overigens heel toepasselijk met sponsoring van Ardenner hamspecialist Rudy Billen), met als beste resultaat twee zevende plaatsen op Diepholz en de Nürburgring.
Overtuigend optreden in GT-races
Maar ook de tweede racegeneratie van de familie Martin weet van wanten: Maxime Martin overtuigde de afgelopen jaren ondermeer in de Duitse ADAC GT Masters, het FIA GT1-WK en de Blancpain Endurance Series, alsmede de 24-uursraces van Spa-Francorchamps en de Nürburgring. Dit jaar was Martin met name in de slotfase op de Nürburgring met de Marc VDS-BMW een klasse apart. "Het was altijd al mijn doel om me in mijn jaar als test- en ontwikkelingsrijder voor een contract in de DTM te kwalificeren", zegt Martin. "Ik ben er erg trots op, dat het me nu is gelukt. Dank aan BMW Motorsport voor het vertrouwen dat ze in mij stellen. Ik zal er alles aan doen om in de DTM succesvol te zijn." Na Eric van de Poele in 1987 (destijds gelijk kampioen), zijn eigen vader Jean-Michel in 1989, Yves Olivier in 2001 en de eerste helft van 2002 en David Saelens in 2001 wordt Maxime Martin de vijfde Belgische coureur (of liever: 'piloot') in de DTM.

António Félix da Costa overtuigde tijdens testritten in Jerez eerder deze week
Vierde Portugees in de DTM-historie
António Félix da Costa komt vanuit de formulewagens, met als meest prominente wapenfeit het winnen van de prestigieuze Formule 3-Grand Prix van Macau van vorig jaar. In 2012 reed hij de tweede seizoenshelft in de Formule Renault 3.5 de sterren van de hemel en greep maar net naast de titel (ten gunste van Robin Frijns), ondanks dat hij niet het hele seizoen reed. Hij leek lange tijd rechtstreeks door te stomen naar de Formule 1, maar kreeg in de ondoorgrondelijke politiek van Red Bull niet de voorkeur boven Daniil Kvyat, toen het bij Toro Rosso om de vervanging van Daniel Ricciardo ging, die op zijn beurt weer de plaats van Mark Webber innam. Dit jaar eindigde Félix da Costa als derde in de Formule Renault 3.5 en reed ook enkele F1-tests. De Portugees blijft als test- en reserverijder aan het Red Bull-team verbonden. Hij wordt de vierde Portugees in de DTM, na Ni Amorim, Pedro Lamy en Filipe Albuquerque. Naar verluidt was het sterke optreden van Félix da Costa tijdens een test met BMW eerder deze week in Jerez de doorslaggevende reden om hem een DTM-contract te geven. "Het overstappen van formulewagens naar toerwagens wordt een nieuwe ervaring, maar het is super om met de auto's te rijden. De DTM is een raceklasse van hoog niveau en ik verheug me op deze uitdaging", aldus Félix da Costa.
Priaulx naar USSC, Werner in ieder geval in 24H Nürburgring
Andy Priaulx en Dirk Werner komen na twee seizoenen met matige resultaten weliswaar niet meer in de DTM uit, maar blijven wel deel uitmaken van het BMW-kader. Voor Priaulx staat de deelname aan het nieuwe Amerikaanse United SportsCar Championship met het BMW Team RLL op het programma. Werner neemt in ieder geval met een Z4 GT3 deel aan de 24-uursrace op de Nürburgring en rijdt daarnaast nog andere lange-afstandsraces, die echter nog niet nader zijn ingevuld.