Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

FIA GT1: All-Inkl Lamborghinis domineren kwalificatierace

02311808_003
Het All-Inkl Lamborghini team heeft de FIA GT1 kwalificatierace op het circuit van Navarra gedomineerd. Marc Basseng en Markus Winkelhock bleven in de uursrace hun teamgenoten Nicky Pastorelli en Dominik Schwager voor. De Duitsers verzekerden zichzelf daarmee van de leiding in het kampioenschap en de pole-position voor de hoofdrace morgen op het Spaanse circuit.

Tekst: Nelson Valkenburg
Foto’s: FIA GT1 World


Pastorelli leidt na start

Na de start was het aanvankelijk Nicky Pastorelli die de leiding in handen kreeg, voor Basseng. De beide mannen hielden het tempo hoog zodat het gat naar de concurrentie gestaag groeide en een veilige marge tijdens de pitsstops werd bereikt.
Toen de Marc VDS Ford van Bertrand Baguette en Maxime Martin ook nog eens door een slecht sluitende deur tijd verloor in de pits kon de zege het All-Inkl team niet meer ontgaan.

Pitsstops brengen beslissing
De beslissing in de wedstrijd kwam eveneens in de pits waar Winkelhock en Basseng minder lang over hun pitsstop deden dan Pastorelli en Schwager waardoor de Nederlands/Duitse combinatie de leiding verloor. Na de stops werd er geen risico meer genomen door het All-Inkl team dat een mogelijke 1-2 en de leiding in het kampioenschap niet in gevaar wilde brengen waardoor de beide Lamborghinis gezamenlijk de race uitreden, voor Baguette en Martin in de Ford GT.

084

Problemen voor Dusseldorp, Hezemans en Catsburg
Minder goed verliep de race voor Stef Dusseldorp in de Hexis Aston Martin en Mike Hezemans in de Team Exim Corvette. Clivio Piccione kwam hard in aanraking met Hezemans in de openingsfase van de wedstrijd wat vooral veel schade aan de Corvette opleverde. Hezemans reed door maar moest na 18 ronden toch de handoek in de ring gooien. Piccione en Dusseldorp kwamen, ondanks een goede inhaalrace niet verder dan de tiende plek, wat een tegenvallend resultaat betekent voor het Hexis team.
Eveneens niet aan de finish kwamen Nick Catsburg en zijn teamgenoot Enrico Bernoldi in de Sumo Power Nissan. Op een baan die de Nissan niet bijzonder goed ligt moest het duo vroegtijdig opgeven met technische problemen.

Morgen staat de hoofdrace op het programma waarvoor Basseng en Winkelhock van pole-position mogen starten. Nicky Pastorelli en Dominik Schwager hebben echter een gridpenalty van vijf plaatsen gekregen voor het wisselen van de motor.

Pos Drivers Team/Car Time/Gap

1. Winkelhock/Basseng All-Inkl Lamborghini 1h00m33.245s

2. Schwager/Pastorelli All-Inkl Lamborghini + 3.304s

3. Baguette/Martin Marc VDS Ford + 20.390s

4. Campbell-Walter/Brabham Sumo Power Nissan + 27.711s

5. Hohenadel/Piccini Hexis Aston Martin + 28.361s

6. Turner/Mucke Young Driver Aston + 39.480s

7. Dumbreck/Westbrook JRM Nissan + 40.007s

8. Enjalbert/Rossi DKR Corvette + 42.396s

9. Luhr/Krumm JRM Nissan + 44.251s

10. Piccione/Dusseldorp Hexis Aston Martin + 46.335s

11. Nygaard/Ickx Belgian Ford + 55.767s



Retirements:



Leinders/Hennerici Marc VDS Ford 31 laps

Bernoldi/Catsburg Sumo Power Nissan 24 laps

Enge/Muller Young Driver Aston 22 laps

Hezemans/Verdonck Exim Corvette 18 laps

Clairay/Leclerc Belgian Ford 13 laps


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet